جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی خطاب به طلاب گفتند : باید طلاب منبع سخنانشان را قرآن و احادیث ائمه علیهم السلام قرار دهند، زیرا قداست منبر با پیام آن و موفقیت منبر نیز ایجاد تحول در انسان ها است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» این مرجع تقلید ظهر امروز در تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه اظهارداشتند: خداوند در آیات 38،39 و 40سوره احزاب  به ماجرای سنت شکنی پیامبر(ص) در جامعه جاهلی اشاره کرده است.

ایشان افزودند: پس از ازداوج پیامبر(ص) با زینب که دختر عمه مطلقه ایشان بود، منافقان با ایجاد شایعات فراوان می گفتند که پیامبر(ص) با همسر پسر خود ازدواج کرده در حالی که این گونه نبود که خدا هم در سوره احزاب به تمام شایعات مذکور پایان داده است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: خداوند فرمودند، با زینب که از فرزند خوانده پیامبر(ص) طلاق گرفته بود ازدواج کند؛ زیرا خداوند می خواست این سمت جاهلی را که می گفتند فرزند خوانده در حکم فرزند است مقابله کنند.

معظم له بیان کردند: خداوند در ادامه  به ویژگی ها پیامبران الهی اشاره می کندکه اولین آن، رساندن پیام خدا به  مردم است در حقیقت پیامبران الهی از خود هیچ نمی گفتند و هرچه می گفتند پیام الهی بود.

حضرت آیت الله سبحانی خطاب به طلاب افزودند : طلاب نیز باید همین شکل باشند و منبع سخنانشان را قرآن و احادیث ائمه(ع) قرار دهند، زیرا قداست منبر با پیام آن است و موفقیت منبر نیز در ایجاد تحول در انسان ها است، بنابراین اگر منبری نتواند کسی را متحول کند، یعنی اینکه نتوانسته از این فرصت به خوبی استفاده نماید.

ایشان افزودند: خشیت، دومین ویژگی پیامبران الهی است، خشیت، یعنی این که آنها خدا را به حدی با عظمت می دیدند که در مقابل این همه عزت و بزرگی احساس کوچکی و خاری می کردند و این با بحث ترس و خوف متفاوت است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه عنوان کردند: از مهمترین ویژگی های خداوند سریع الحساب بودن است که هیچ انسان و سیستم رایانه ای نمی تواند این حساب ها را بررسی کند به همین دلیل اگر اشتباه و کوتاهی رخ دهد؛ خداوند آن را محاسبه خواهد کرد، پس باید در تبلیغ به این اصل توجه کرد.

این مرجع تقلید عنوان کردند: در آیات عنوان شده است، زید فرزند نسبی پیامبر(ص) نبود؛ بلکه فرزند خواندگی صفت تشریفاتی است نه صفتی نسبی حال ممکن است این سوال پیش بیاید  که پیامبر(ص) مگر فرزندی نداشته است،  درست است که پیامبر(ص) فرزند داشته ؛ اما منظور این است که از مهاجرین و انصار فرزندی نداشته است.

معظم له  در ادامه با اشاره به مسئله نبوت و رسالت گفتند:  قران پیامبر (ص)را خاتم النبیین خواند و نبی نیز با رسول تفاوت دارد در حقیقت باید تفاوت این دو را از قرآن بگیریم،  هر جایی که سخن از وحی آمده به نبوت اشاره شده در اینجا به این نتیجه می رسیم که نبی کسی است که می تواند پیام وحی را دریافت کند در حقیقت نبی هم پیام گیرنده و هم پیام دهنده است.

ایشان افزودند: رسول به کسی گفته می شود که از طرف شخصی ماموریت می گیرد و آن ماموریت را به انجام می رساند مثل اینکه پادشاه به کسی ماموریتی داده باشد، اما نبوت مقامی عالی است که مرتبط با وحی است و باید گفت که یک رسول در واقع نمی تواند نبی نباشد، ولی نبی می تواند رسول باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha