پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری گفت: اگر مسئولیت به‌گونه‌ای شد که مرجع مراجعات مردم شد، احقاق حقی کرد و باطلی را دفع کرد و قوانین الهی را اجرا کرد، این کار ارزشمند است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به فراز "وَ هَبْ لى مَعالِىَ الْاَخْلاقِ، وَاعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ" اظهار کرد: حضرت امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند مکارم اخلاق را طلب می‌کند، ولی در عین حال در خواست می‌کند حالتی پیش نیاید که دچار فخر و غرور شود.

وی با اشاره به فلسفه مکارم اخلاق بیان کرد: امام سجاد(ع) می‌فرماید مکارم اخلاق را در مسیر رضایت تو می‌خواهم که واجبات را عمل کنم، محرمات را ترک کنم، دعوت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اولیا الهی را انجام دهم و نمی‌خواهم با آن فخرفروشی کنم؛ این فلسفه مکارم اخلاق است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به فراز دیگری از این دعا گفت: امام سجاد(علیه السلام) در ادامه این دعا می‌فرمایند " اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ،  وَلاتَرْفَعْنى فِى‏النّاسِ دَرَجَةً اِلاّ حَطَطْتَنى عِنْدَ نَفْسى‏ مِثْلَها" " بار خدايا بر محمد و آلش درود فرست و درجه و مرتبه مرا نزد مردم بلند مگردان، مگر آن كه مرا به همان اندازه نزد خودم پست گردانى."

وی تصریح کرد: حضرت در این دعا پس از صلوات و درود بر پیامبر اعظم(ص) از خداوند می‌خواهد مسئولیتی به من نده، مگر این‌که به موازات آن چه مرا رشد می‌دهی، در درون خودم احساس کوچکی کنم.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این‌که اسلام به عنوان دینی جاودان از ما همت بلند خواسته و مشوق انسان‌ها در رشد شده افزود: اسلام هم کسب درجات اخروی و هم درجات دنیوی را به ما اجازه داده، ولی می‌فرماید که به‌گونه‌ای به سمت دنیا نرو که از آخرت غافل شوی و سعی کن در درونت تعادل برقرار کنی.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید برترین مردم کسی است که، وقتی در موقعیت بالا است، تواضع کند.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: اسلام راه را برای انسان باز گذاشته و جلوی تحصیل، اشتغال و کسب مناسب اجتماعی را نگرفته است ولی می‌فرماید که جهت آنها باید الهی باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند، به خداوند سوگند که این کفش وصله‌دار برای من ارزشش از عمارت و رهبری مردم بالاتر است مگر این‌که در آن مقام بتوانم حقی را در جایش قرار داده و از باطلی جلوگیری کنم، اگر صرفاً مقام باشد، هیچ ارزشی ندارد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: اگر مسئولیت به‌گونه‌ای شد که مرجع مراجعات مردم شد، احقاق حقی کرد و باطلی را دفع کرد و قوانین الهی را اجرا کرد این کار ارزشمند است و آنچه مهم است این است که در این جایگاه منشأ خیر و برکات باشد.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند برای آزمایش انسان همین بس که انسان چه از لحاظ دنیوی و چه دینی، انگشت‌نما شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تلاش ما باید این باشد که هرچه مسئولیتمان بیشتر و سنگین‌تر باشد، به همان اندازه در درونمان کوچک باشیم گفت: مشکل اصلی ما این است که بین آن‌چه در درون خودساخته‌ایم و بین آن‌چه در بیرون اتفاق می‌افتد، تناسب نمی‌بینیم و چون تناسب نمی‌بینیم؛ معمولاً روح پذیرشمان کم می‌شود.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha