چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ این مرجع تقلید با بیان اینکه درخواست استغفار مسلمانان در جوار مضجع رسول اکرم(ص) شرک محسوب نمی شود، گفتند: در این عمل، خضوع شده است اما نبی خدا را خالق و کاگردان عالم نمی دانیم که شرک صورت گرفته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی چهارشنبه شب در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، شناخت مرز توحید و شرک را برمسلمانان لازم دانستند و اظهار داشتند: شناخت این مسئله از واجبات و اولویت های نخست برای علما، روحانیون و کسانی که با مردم ارتباط دارند، به شمار می رود.

ایشان با تبیین دلایل پرداخت به موضوع شرک و توحید از منظر قرآن کریم، گفتند: امروز جماعتی با در دست گرفتن این موضوع، هرکسی را که بخواهند موحد و مشرک می خوانند و به همین دلیل باید با بهره گیری از آیات قرآن کریم به تبیین حد شرک و توحید پرداخت.

معظم له با تاکید بر اینکه عبادت با خضوع بدنی و عقیده تحقق می یابد، ابراز داشتند: اگر با این دو اصل در مقابل ذات اقدس الهی خضوع شود، عبادت صحیح انجام گرفته اما در صورتی که در مقابل افراد انجام شود، شرک در عبادت است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه درخواست استغفار مسلمانان در جوار مضجع رسول اکرم(ص) شرک محسوب نمی شود، گفتند: در این عمل، خضوع شده است اما نبی خدا را خالق و کارگردان عالم نمی دانیم که شرک صورت گرفته باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه قرآن کریم به مومنین دستور می دهد به منزل رسول خدا(ص) مراجعه کنند و از ایشان بخواهند در حق آن ها استغفار بفرمایند، ابراز داشتند: آیا می شود عملی در زمان زندگانی پیامبراکرم(ص) عین توحید اما پس از رحلت ایشان عین شرک شود؟

ایشان با اشاره به درخواست استغفار فرزندان حضرت یعقوب(ع) از این پیامبر، اظهار داشتند: آقایان وهابی عاقل باشند و به این پرسش پاسخ دهند که آیا فرزندان حضرت یعقوب(ع) با درخواست استغفار از پیامبر خدا مشرک شدند؟

*موج حیات، مرز توحید و شرک نیست

معظم له با اشاره به این شبهه که اگر افراد در هنگام حیات فردی از وی درخواست استغفار کنند عین توحید است اما در صورتی که از دنیا رفته باشد این عمل شرک محسوب می شود، ابراز داشتند: عجب ما نشنیده بودیم در جهان بگویند موج حیات مرز توحید و شرک است!

این مرجع تقلید افزودند: البته ممکن است موج حیات در مرز فایده داشتن در حالت حیات و فایده نداشتن در حالت موت مطرح باشد اما این مسئله در غیرانبیا است.

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه انبیا زنده هستند، گفتند: شهدا زنده و عند ربهم یرزقون هستند و پیامبر اکرم نیز پیغمبر شهدا هستند.

*سلام به رسول الله شرک نیست

ایشان با اشاره به سلام به رسول الله در هنگام نماز، ابراز داشتند: همه مسلمین با قرائت جمله «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» به پیامبراکرم(ص) سلام  می دهند و هرگز این مسائل شرک نیست.

معظم له با توصیه به وهابیون مبنی بر تفکر و تعقل در سوره منافقین، اظهار داشتند: براساس آیات قرآن کریم، مومن به منزل پیامبر(ص) می رود و می گوید در حق من استغفار کنید.

*منافق قابل هدایت نیست

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 5 سوره منافقون «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُوسَهُمْ وَرَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَكْبِرُونَ»، ابراز داشتند: بر اساس این آیه، هرگاه به منافق گفته شود «بياييد تا پيامبر خدا(ص) براى شما آمرزش بخواهد سرهاى خود را بر مى‏گردانند و آنان را مى‏بينى كه تكبركنان روى برمى‏تابند»؛ براساس قرآن این افراد  قابل هدایت نیستند.

*رسول الله، زنده است

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: اگر ما در مقابل پیامبر اکرم(ص) درخواست دعا و توسل می کنیم به دلیل این است که رسول الله در عالم برزخ زنده است و ارتباط ما با او برقرار می باشد؛ کجای این مسئله شرک است؛ آیا ایشان را خدا و رب دانستیم؟

ایشان با طرح پرسشی از وهابیون مبنی بر اینکه آیا رسول خدا را میت می دانند، ابراز داشتند: این مسئله برخلاف قرآن است؛ رسول الله، خاتم الانبیا و نبی الشهدا است؛ مگر می شود شهدا زنده باشند، پیامبر زنده نباشند؟

این مرجع تقلید تاکید کردند: این مسائل در یک همایش بی طرف مطرح شود و ما توحید و شرک را از یکدیگر تفکیک کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان با بیان اینکه البته ممکن است یک عمل شرک نباشد اما حرام باشد، گفتند: ما این مسئله را قبول داریم که سجده در مقابل قبر پیامبر(ص) یا خود ایشان حرام است، اما حرام غیر از این است که شرک باشد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha