پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام اقبالی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علوی قم با اشاره به اینکه هر تاجری سرمایه خود را به راحتی از دست نمی‌دهد گفت: عید فطر نباید برای ما پایان کار تلقی شود و دچار غفلت شویم و این سرمایه را به راحتی از دست دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک فرا رسیدن عید فطر گفت: فلسفه عید که در قرآن از نام برده شده است و در سنت و روش پیامبر(ص) نیز وجود داشته است و در بین ما نیز متداول است به معنای شادی و خوشحالی و رسیدن به یک پیروزی بزرگ است.

وی بیان کرد: عید در لغت از کلمه عود یعنی برگشت به حالتی گرفته شده است و در زمان عید نوروز از یک فصل سرما و خزان به یک بهار طبیعت بر می‌گردیم و از این بابت خوشحال هستیم و جشن می‌گیریم.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با اشاره به تعریف امام علی(ع) از عید گفت: امام علی(ع) می‌فرماید روزی که انسان دست به گناه نزند و روح و روان خود را آلوده به سرپیچی از خدا نکند آن روز برایش عید است که نشان می‌دهد از نظر امیرالمؤمنین(ع) عید اختصاص به زمان خاصی ندارد.

وی ادامه داد: در اسلام چند عید سرنوشت ساز و تاریخی داریم مانند عید قربان، عید غدیر و عید فطر که هر کدام به دلیلی نامگذاری شده‌اند و می‌تواند معنا و مفهوم خاص خود را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی تصریح کرد: زمانی که حضرت ابراهیم(ع) از امتحان بزرگی که خداوند برایش قرار داده بود سرافرازانه بیرون آمد عید قربان نامیده شد تا انسان‌ها بدانند غلبه بر هواهای نفسانی را با عید بگیرند.

وی با بیان اینکه عید غدیر عید ولایت است و مهم‌ترین اتفاقی که پس از پیامبر(ص) رخ می‌داد بحث ولایت علی(ع) بود گفت: دشمنان برای ولایت بعد از پیامبر(ص) برنامه‌ریزی کرده بودند و لازم بود که پیامبر(ص) تکلیف مردم را مشخص کند و خداوند نیز دستور داد که علی(ع) را به عنوان ولی انتخاب کند و بدین وسیله دین خدا کامل شد.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با بیان اینکه بعد از گذشت یک ماه پرتلاش و توجه به خدا و روزه‌داری و بهار خودسازی که در ماه رمضان اتفاق می‌افتد عید فطر فرا می‌رسد گفت: کسانی که در طول سال ارتباطشان با خدا و مسجد و قرآن کمتر بوده است در این ماه ارتباط برقرار کردند و اگر در طول سال به فکر خودسازی نبودند در این ماه فرصت برای خودسازی داشتند.

وی ابراز داشت: انسان‌ها در این ماه از اعضا و جوارح خود مراقبت کردند و در بعد اجتماعی نیز به فکر هم بودند و سفره‌های افطاری پهن می‌کردند و ده‌ها کار خیر نیز در این ماه روی می‌داد و زمینه‌های تبلیغی فراهم بود که مردم بیشتر با احکام دین و حقایق قرآن آشنا شوند و حالا که به این موفقیت‌ها رسیدند روز عید فطر را جشن می‌گیرند.

حجت الاسلام اقبالی افزود: جا دارد در پایان ماه رمضان که مؤمنین از آن عبور می‌کنند جشن بگیرند که مشخص کننده پاداشی است که خداوند وعده داده است و آن نجات از جهنم و باز شدن درهای بهشت به سوی مؤمنین است.

وی بیان کرد: چه خوشحالی بالاتر از اینکه انسان تولد نویی پیدا کرده و به نوعی گذشته‌اش را جبران کرده است.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با بیان اینکه در عید فطر چند کار انجام می‌شود که ماه رمضان را تکمیل می‌کند گفت: اولین مورد در عید فطر پرداخت فطریه است که می‌توان آن را نوعی بیمه کردن خود و خانواده نامید.

وی ادامه داد: زکات فطریه به کسانی که مستمند هستند پرداخت می‌شود و در روایت داریم که این زکات باید ابتدا به فقرای فامیل داده شود که خودش نوعی انفاق است.

حجت الاسلام اقبالی تصریح کرد: نماز عید فطر اجتماعی عظیمی است که همه مردم از خانه‌ها بیرون می‌آیند و یک صحنه بسیار زیبای عبادی، سیاسی و اجتماعی را شکل می‌دهند و همان‌طور که ائمه(ع) فرموده‌اند شبیه صحنه قیامت و حضور مردم در یک جا است.

وی اظهار داشت: مؤمنین با نماز عید فطر و با قنوت‌ها و دعاهایی که دارد و گوش دادن به خطبه نماز پایان یک دوره بندگی را جشن می‌گیرند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با اشاره به این که هر تاجری سرمایه خود را به راحتی از دست نمی‌دهد گفت: عید فطر نباید برای ما پایان کار تلقی شود و دچار غفلت شویم و این سرمایه را به راحتی از دست دهیم و به زمان قبل از ماه مبارک رمضان بازگردیم.

وی با بیان این که نباید بعد از عید کاری کنیم که عملکردهای مثبت ماه رمضان را از دست دهیم افزود: ما از این جهت که توانستیم این ماه را به پایان برسانیم باید خدا را شکر کنیم، ولی باید نسبت به آینده نیز برنامه‌ریزی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  اقبالی بیان کرد: عید فطر یک عید جهانی برای همه مسلمانان است و همه مسلمانان به آن پایبند هستند و باید آن را گرامی بداریم و برای آن ارزش قائل شویم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha