جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر حرمین را از مکه و مدینه برداریم، هیچ تفاوتی با شهرهای اروپایی وجود ندارد، گفتند: حرمین شرفین باید شناسنامه کشور اسلامی را داشته باشند نه کشورهای غربی.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی پنجشنبه شب در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار داشتند: همه مسلمانان جهان، قرن ها است که روز میلاد رسول اکرم(ص) را جشن می گیرند و آیاتی که درباره پیامبراکرم(ص) می باشد را تلاوت می کنند و شاعران اشعار خود را می خوانند و خطبا نیز منبر می روند و فضایل و مناقب حضرت محمد(ص) را می گویند.

ایشان تصریح کردند: هنگامی که جهان اسلام در حال تکریم و بزرگداشت پیامبراکرم(ص) است، بلندگوهای وهابی ها در حرمین شریفین می گوید این مسئله بدعت است.

معظم له به تشریح مفهوم کلمه بدعت پرداختند و اظهار داشتند: بدعت امری است که شرع مقدس آن را نگوید و ریشه در قرآن و سنت نداشته باشد.

این مرجع تقلید افزودند: براساس نظر علمای اسلام، در صورتی که عملی را رسما پیامبر اکرم(ص) بیان کرده و ریشه در قرآن دارد، بدعت نیست.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: بدعت آن امر جدیدی است که انسان به دین ببندد و شخصا پیامبر نفرموده و ریشه در قرآن و سنت نداشته باشد.

ایشان با بیان اینکه در سوره انشراح به مسئله تکریم ایام ولادت رسول الله اشاره شده است، گفتند: قرآن می فرماید «یا رسول الله ما تو را بلند آوازه و مقام تو را ترفیع کردیم».

معظم له با اشاره به آیه 4 سوره انشراح «وَ رَفَعْنَا لَك ذِكْرَك»، گفتند: از این آیه مشخص می شود که ترفیع پیامبر اکرم(ص) امر محبوبی می باشد که خداوند منان انجام داده است و حتی منت بر پیامبر می گذارد که ما تو را بلند آوازه کردیم.

*برگزاری جشن ولادت پیامبر اکرم(ص)، مصداق تکریم است 

این مرجع تقلید افزودند: آیا اجتماع مسلمانان در قاهره، شام، عراق و حتی خود عربستان به مناسبت ولادت پیامبراکرم(ص) با رویکرد تلاوت آیاتی که در مدح مقام پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، ترفیع یا تحقیر مقام ایشان می باشد؟

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه 157 سوره اعراف « الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، اظهار داشتند: در این آیه، تکریم پیامبراکرم(ص) به عنوان یکی از وظایف ایمان برشمرده شده است.

ایشان با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا برگزاری جشن ها به مناسبت ولادت رسول الله تکریم مقام ایشان است یا تحقیر؟، ابراز داشتند: ممکن است این افراد بگویند «وَنَصَرُوهُ» برای زمان حیات پیامبر اکرم(ص) است در حالی که ما می گوییم ایمان و نصرت هم مختص زمان ایشان است یا امروز نیز مطرح است؟

*وهابیت به دنبال از بین بردن آثار اسلامی است

معظم له با تاکید بر اینکه اصولا وهابیت دوهدف دارد، گفتند: یکی از اهداف آنها از بین بردن تمام آثار اسلامی است؛ تمام آثار توحید را به نام شرک از بین می برند درحالی که آثار توحید است.

این مرجع تقلید افزودند: افراد می خواهند آثار توحید در نقاطی که مسلمانان با کفار جنگیدند را مشاهده کنند در حالی که وهابیت تمام آثار توحید را از بین برده است.

*حرمین شریفین باید شناسنامه کشوری اسلامی باشد

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: اگر حرمین را از مکه و مدینه برداریم، این شهرها هیچ تفاوتی با شهرهای اروپایی ندارند و شاهد بالارفتن آسمان خراش ها هستیم در حالی که حرمین شرفین باید شناسنامه کشور اسلامی را داشته باشند نه کشورهای غربی.

*وهابیون هیچ علاقه ای به رسول الله ندارند

ایشان با بیان اینکه وهابیون هیچ نوع علاقه ای به رسول الله(ص) ندارند، افزودند: هدف دوم وهابی ها این است که مقام انبیا و اولیا را پایین آورند.

معظم له تصریح کردند: اگر ما در ایام ولادت امیرمومنان و حسنین(ع) جشن می گیریم برای این است که محبت اهلبیت(ع) از اصول ما می باشد.

*دوستی با فی القربی از اصول شیعه است

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 23 سوره شوری «ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»، ابراز داشتند: دوستی با «فی القربی» از اصول ما محسوب می شود؛ اگر ما در ایام ولادت ائمه معصومین(ع) گردهم آمده و روایات پیامبراکرم(ص) را بیان می کنیم آیا این اظهار محبت است یا عداوت؟؛ اعمال ما ریشه در قرآن دارد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر درخواست مائده آسمانی توسط حضرت عیسی(ع) از خداوند، گفتند: براساس آیات قرآن، حضرت عیسی(س) از خداوند درخواست کرد «پروردگارا! از آسمان مائده‏ای بر ما بفرست تا برای اول و آخر ما عیدی باشد و نشانه‏ ای از تو و به ما روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانی».

ایشان در پایان با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا مائده آسمانی برای بشر مفیدتر است یا وجود پیامبر اکرم(ص)؟، اظهار داشتند: آیا وجود پیامبر اکرم(ص) از نظر ارزش به اندازه مائده آسمانی نیست؟

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha