سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین غروی

حوزه/ عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین بر لزوم قدردانی از تلاش های تیم مذاکره کننده تاکید کرد و گفت: نباید در کشور به ایجاد فضای ملتهب دودستگی پرداخته شود, چرا که این مسئله با مصالح کلی نظام ناسازگار خواهد بود.

آیت الله سید محمد غروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به توافق  وین، اظهار داشت: مسئولان تلاش کردند با حفظ مصالح کلی کشور و توجه به خطوط قرمز نظام، به توافق دست یابند.

وی با بیان اینکه «برنامه جامع اقدام مشترک» باید در مسیر قانونی تصویب شود، تصریح کرد: سند برجام در صورت تصویب در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، از سوی جمهوری اسلامی قابل قبول خواهد بود.

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه در میدان مذاکره فقط امتیازگیری صورت نمی گیرد، ابراز داشت: معنای توافق و مذاکره این نیست که اگر ما فقط امتیاز دریافت کنیم برنده خواهیم بود چرا که اصولا در مذاکره، امتیازات بین طرفین تقسیم می شود.

آیت الله غروی شرط توافق عادلانه از سوی جمهوری اسلامی را حفظ مصالح کلی نظام عنوان کرد و گفت: از ابتدا بنا بود مسئولان سیاسی تمام تلاش خود را برای حفظ خطوط قرمز در مذاکرات به کار گیرند.

آیت الله غروی بر ظالمانه بودن تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد و ابراز داشت: دولت باید با حفظ خطوط اصلی و کلی نظام برای رفع تحریم ها تلاش می کرد.

*مختصات فنی توافق وین از سوی متخصصین بررسی شود 

وی تصریح کرد: با توجه به تخصص تیم مذاکره کننده و حضور مسئولان سازمان انرژی اتمی در مذاکرات می توان به ابعاد فنی توافق اعتماد داشت؛ اگرچه باید مختصات فنی سند برجام از سوی متخصصین کشور نیز بررسی شود.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه باید از تلاش های تیم مذاکره کننده تقدیر کرد، اظهار داشت: نباید در کشور به فضاسازی های ملتهبانه و ایجاد دودستگی پرداخته شود چرا که این مسئله با مصالح کلی نظام ناسازگار خواهد بود.

*لزوم پرهیز از فضاسازی در کشور

آیت الله غروی با اشاره به نقدهایی که به سند برجام صورت می گیرد، گفت: به طور طبیعی این سند نیز مورد نقد قرار خواهد گرفت اما با توجه به مصالح نظام نباید به تخریب گری پرداخته شود.

*تخریب ها در فضای مجازی، جوانمردانه نیست

وی همچنین بر پرهیز از فضاسازی در مطبوعات و رسانه ها تاکید کرد و ابراز داشت: برخی فضاسازی ها و تخریب ها در شبکه های اجتماعی و رسانه ای جوانمردانه نیست.

*لزوم دقت در نقد توافق وین

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه بر لزوم دقت در نقد سندبرجام تاکید کرد و گفت: منتقدان پس از شنیدن توضیحات مسئولان، مذاکره کنندگان و کارشناسان نقدهای خود را مطرح کنند.  

*توافق وین زمینه ساز ورود قدرتمندانه به عرصه بین الملل

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با بیان اینکه توافق هسته ای زمینه ساز ورود قدرتمند جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل خواهد شد، اظهار داشت: این توافق در روابط بین الملل تاثیر بسیاری خواهد داشت.

*از ظرفیت توافق وین در تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده شود

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه لغو تحریم های شورای امنیت تاثیر مثبتی در رونق اقتصادی کشور خواهد داشت، گفت: از این ظرفیت باید برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی بهره گیری کرد.

آیت الله غروی افزود: تحریم ها می توانستند مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز باشند اما با لغو آنها، فرصت مناسبی برای حرکت در این مسیر اقتصادی مهیا می شود.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به رابطه ایران و آمریکا پس از توافق در موضوع هسته ای اشاره کرد و اظهار داشت: رابطه با آمریکا طبیعتا در گروی نوع برخورد آنها خواهد بود.

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در صورتی که آمریکایی ها نسبت به اقدامات گذشته خود ابراز تاسف و عذرخواهی داشته باشند یا رفتار خود را تغییر دهند، طبیعتا به همان اندازه رفتار جمهوری اسلامی نیز تغییر خواهد کرد.

آیت الله غروی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچگاه نسبت به ظلم سکوت نخواهد کرد، ابراز داشت: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی استکبار ستیزی است و تا زمانی که آمریکایی ها از ظالمان حمایت کنند، ما سکوت نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نوع رفتار جمهوری اسلامی متناسب با نوع برخورد کشورها خواهد بود، افزود: رفتار جمهوری اسلامی همیشه به یک منوال نخواهد بود و اگر کشورهای مختلف دست از تضییع حقوق و ظلم به ملت ها بردارند، نوع رفتار نظام نیز به همان اندازه متفاوت خواهد شد.

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: تا زمانی که روحیه استکباری وجود داشته باشد، رفتار امروز جمهوری اسلامی نیز همچون گذشته تداوم خواهد داشت.

*جمهوری اسلامی همواره مدافع مظلومان خواهد بود

آیت الله غروی با اشاره به مواضع آمریکا نسبت به حزب الله لبنان و سوریه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی همواره مدافع مستضعفان عالم خواهد بود و هرگز روی خوش به ظالمان نشان نخواهد داد.

*تغییر رفتار ایران در گروی تصحیح برخورد آمریکا خواهد بود

وی افزود: هرقدر که رفتار آمریکا تصحیح شود، نوع برخورد ملت ما نیز تغییر خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین همچنین در بخش پایانی گفت وگوی خود بر لزوم توجه به مصالح کشور تاکید کرد و گفت: در زمانی که حفظ مصالح کشور در اولویت است  لزومی ندارد خیلی به تحریک دشمنان پرداخته و یا با تندی رفتار شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید برخی رفتارها، موجب تقویت اهداف کنگره آمریکا و جریان های افراطی و رژیم غاصب صهیونیستی شود.

انتهای پیام/313/33

 

   

 

 

 

  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha