جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مذاکرات هسته ای

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تبیین و تشریح نقش و تکالیف مهم مردم و دولتمردان در دوران پس از توافق هسته ای پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که مذاکرات هسته ای نباید ما را از اقتصاد مقاومتی و توجه به مساله تقویت درون غافل کند، اظهار داشت: بنده پیشتر از این نیز گفته بودم که نباید چشم اُمیدمان به مذاکرات باشد، البته می بایست مذاکرات را با تمام قوت ادامه دهیم اما در عین حال باید توجه داشته باشیم یکی از اهداف اصلی دشمن از مذاکرات این است اُمید کاذب در بین مردم ما ایجاد شود.

مشکلات اقتصادی ما، ساختاری است

وی افزود: اگر به فرض در مذاکرات موفق شویم و حتی با وجود آن که قبول کنیم طرف مقابل به وعده های خود عمل می کند و تحریم ها را به طور کامل برمی دارد، باز هم مشکل اقتصاد ما با این چیزها حل نمی شود چرا که مشکل ساختاری دارد.

رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همچنین گفت: حتی اگر تمام درآمدهای نفتی ما که بلوکه شده آزاد شود اولاً دولت نمی تواند همه آن ها را وارد چرخه اقتصادی کند و  اگر هم بتواند، بدون آن که تولید تقویت شود باعث افزایش تورم خواهد شد لذا باید این پول ها را در زمینه تولید ملی سرمایه گذاری کرد.

مشکلات ما به صرف اجرای توافق هسته ای حل نمی شود

وی با تاکید بر این که در مسایل اقتصادی به هیچ وجه ، مذاکرات حتی در خوش بینانه ترین حالت در کوتاه مدت مشکل ما را حل نمی کند، خاطرنشان کرد: بنابر این تنها راه این است ما همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند خطوط کلی و سیاست های اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم و در این راستا چه دولت و چه بخش خصوصی با جدیت عمل کند تا انشاالله اقتصادمان از درون تقویت شود.

جلوی واردات بی رویه کالاهای خارجی گرفته شود

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این که ما در زمینه های تولید، توزیع و مصرف نیازمند تغییرات و تحولات جدی هستیم، گفت: در حال حاضر واردات کالاهای خارجی به اقتصاد ملی ما ضربه اساسی وارد کرده و وضع به گونه ای شده در بسیاری از بازارها ، تولیدکننده ها ضرر می کنند حال آن که باید کالای ایران با کیفیت تولید کرده و مردم نیز با تعصب و غیرت ملی کالای ایرانی مصرف کنند تا وابستگی به خارج و درآمدهای نفتی کمتر شود.

وی افزود: همان طور که پیشتر نیز اشاره کردم اشکال اقتصاد ما ساختاری است و با برداشته شدن تحریم ها مشکل چندانی حل نمی شود و ما باید بتوانیم با تقویت درون، روی پای خود بایستیم.

نقش مهم رسانه ها در اصلاح سبک زندگی مردم

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی همچنین با بیان این که رسانه ها باید کار عمیق فرهنگی و اطلاع رسانی به منظور اصلاح سبک زندگی در عرصه های مختلف را در کانون توجهات خود قرار دهند، گفت: باید در مقام عمل ، فرهنگ سازی کنیم چرا که تجربه نشان داده به صرف گفتن و شعار دادن و همایش برگزار کردن مشکلی حل نمی شود.

*کالای با کیفیت تولید کنیم

وی تاکید کرد: از آن سو کسانی که تولید کننده هستند باید بتوانند کیفیت تولید خود را ارتقا دهند؛ متاسفانه بسیاری از تولید کننده های ما ، کالای بی کیفیت تولید می کنند و طبعاً وقتی چنین است نمی توان مردم را مجبور به استفاده از آن ها کرد.

چرا برندهای ایرانی در دنیا مطرح نباشد؟!حجت الاسلام محمدی عراقی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین یادآور شد: از دیگر سو، مصرف کننده ها و مردم نیز باید از فرهنگ غلط استفاده از مارک ها و برندهای معروف خارجی دست بردارند و واقعاً جای این سوال به طور جدی وجود دارد که چرا ما خودمان نباید برندساز و تولید کننده قابل توجه در سطح جهانی باشیم؟! چرا باید مغازه های ما تبلیغ برندهای خارجی را بکنند  و وقتی دلیل آن را می پرسیم بگویند خود مردم دنبال این گونه کالاها و اجناس هستند.

وی افزود: واقعاً دردی بدتر از این نیست که پوشاک در داخل کشور تولید می شود، اما برای این که مصرف کننده ایرانی آن را بخرد مارک و برند خارجی را بر روی آن می چسبانند و وارد بازار می کنند! 

حل مشکلات اقتصادی در گرو مباحث فرهنگی است

وی با بیان این که این مباحث فرهنگی تا حل نشود، مشکلات اقتصادی ما حل نمی شود، گفت: دولت و مجلس نیز وظیفه بسیار مهمی در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی برعهده دارند و باید بتوانند موانع را از سرراه تولید و بخش خصوصی بردارند، ضمن آن که می بایست بکوشند شرایط سرمایه گذاری در عرصه تولید آسان شود و حمایت های لازم به عمل آید تا تولید کنندگان ما قوی وارد شده و اشتغال زایی کنند.

انتقاد از مجلس و دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی تصریح کرد: با این حال متاسفانه پس از گذشت بیش از یک سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی ، مجلس و دولت هنوز کار انقلابی و اساسی انجام نداده اند؛ البته شعار زیاد داده می شود و وعده زیاد گفته شده و همایش زیاد برگزار می شود، اما در عمل هنوز لنگ می زنیم.

وی ابراز داشت: باید واقعاً یک بررسی دقیق داشته باشیم تا ببینیم کشورهای ژاپن و کره چطور توانستند به اینجا رسیدند؟! آیا مردم ما از کره و تایوان کمتر هستند در حالی که توانایی علمی و مدیریتی ما بیشتر از آنهاست.

ضرورت مطالبه گری مردم از مسئولان

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم مطالبه گری مردم از دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: مردم نباید فقط از نمایندگان مجلس و دولتمردان رفاه را بخواهند، بلکه می بایست رونق تولید و چرخه صحیح اقتصاد را نیز مطالبه کنند.

انتظار و توقع کاذب در مردم ایجاد نکنیم!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان این که باید مشکلات اساسی را با تکیه بر اقتصاد مقاومتی حل کنیم و تنها نگاهمان به مذاکرات و بیرون نباشد، افزود: ما نباید انتظار بی جهت و کاذب در مردم ایجاد کنیم و این را هم بدانیم که اگر مشکل بیکاری و تورم حل نشود ، ممکن است مردم نسبت به دولت و نظام بدبین شوند.

رعایت خطوط قرمز؛ لازمه حراست از عزت ملی

وی ادامه داد: در مورد توافق هسته ای نیز همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند رعایت خطوط قرمز ما بسیار مهم است که در عمل رعایت شود چرا که منافع ملی و عزت مردم ما در آن قرار دارد و لذا باید مکانیسمی داشته باشیم که نظارت خوبی در این باره به عمل آوریم.

لزوم بررسی دقیق توافق نامه هسته ای 

وی تاکید کرد: انتظار ما از دولت، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی این است که اولاً این توافق نامه را دقیق بررسی کنند، تا هیچ راهی برای گریز از اجرای آن توسط کشورهای مقابل وجود نداشته باشد و طوری نباشد طرف مقابل بخواهد سواستفاده کرده و عهد شکنی کند ثانیاً هم عزت و استقلال ملی و حفظ دستاوردهای هسته ای ما که به برکت خون شهیدان هسته ای به دست آمده به خوبی حفظ و تقویت شود.

آیندگان ما را نخواهند بخشید اگر...

رییس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: حقیقتاً اگر این کار را نکنیم آیندگان ما را نخواهند بخشید ؛ ما در مسیر دفاع از ارزش های اسلامی و انقلابی خود خون دل ها خورده و شهدای زیادی تقدیم کرده ایم تا این عزت و آبرو و استقلال را حفظ نماییم و انشاالله بتوانیم این میراث ارزشمند را به خوبی به نسل های آینده تحویل دهیم.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: به هر صورت مهم آن است منویات رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز به خوبی رعایت شود و ما در برابر زیاده خواهی دشمنان با قدرت و صلابت و بصیرت بایستیم.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha