جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ضیافت شام مشترک مسلمانان و غیرمسلمانان در هامبورگ

حوزه/ طی یک اقدام جالب، جمعی از شخصیت های ارشد مسلمان و غیر مسلمان آلمان ،طی ضیافت شام مشترک که در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد، گرد هم آمدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ضیافت شام مشترک مسلمانان و غیر مسلمانان هامبورگ، با حضور جمعی از شخصیت­های فرهنگی، دینی، علمی و اقتصادی شهر هامبورگ از ملّیت­ها، ادیان و مذاهب مختلف و همزمان با ایام عید سعید فطر برگزار گردید.

سخنرانان این مراسم عبارت بودند از :

1. حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر رئیس مرکز اسلامی هامبورگ

2. خانم اسقف کریستن فهرس، رئیس کلیساهای پروتستان شمال آلمان

3. آقای رابینه شلومو بیستریسکی، خاخام اعظم انجمن یهودیان هامبورگ

4. خانم پروفسور دکتر اینا وُون، رئیس مؤسسه تئولوگی و دین شناسی هانوفر

5. آقای سامی یوسیف اُف، رئیس بخش دیالوگ انجمن یهودیان هامبورگ

در این مراسم که شامل برنامه­ های تلاوت قرآن­ کریم، سخنرانی، پخش کلیپ تصویری از فعّالیت­های مرکز اسلامی و صرف شام بود، برخی از سخنرانان در رابطه با اهمیت دیالوگ و احترام متقابل ادیان و نیز فواید فردی و اجتماعی روزه­ به عنوان یکی از مشترکات ادیان ابراهیمی سخرانی نمودند.

سخنرانی رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا

اوّلین سخنران این جلسه استاد رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا بود.ایشان در ابتدا ضمن تشکر و قدردانی از حضّار در جلسه، خصوصاً علمای اهل سنّت، مسیحیان و یهودیان و نیز دانشگاهیان و اندیشمندان؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی برای خودشناسی و خودباوری و نیز خداشناسی و خداباوری یاد نمود و افزود: روزه آثار عمیقی در جنبه های مختلف حیات انسان دارد. از سلامت جسم و روح گرفته تا تأثیرات مثبت در جنبه های فردی و اجتماعی و نیز آثار معنوی و اخروی. در کتاب مقدّس مسلمانان[قرآن کریم] روزه برای کسب ارزش­های معنوی و رشد شخصیت انسانی مورد تاکید و دستور قرار گرفته است. همچنین در ادیان مسیحیت و یهودیت نیز روزه گرفتن جزئی از شریعت محسوب می­شود. آثار مثبت و سازنده روزه به حدّی است که حتی در ادیان غیر ابراهیمی نیز روزه و گرسنگی مورد عنایت و توجّه قرار می گیرد.

روح انسان به واسطه لطیف شدن قلب در این ماه، برای همه خیر و عافیت و صحّت و سلامت آرزو می­کند؛ چنانکه در ادعیه این ماه می خوانیم که « اللّهم اغن کلّ فقیر» « اللّهم اشبع کلّ جائع» و ... تا آنجا که برای همه حتی برای مردگان نیز طلب رحمت و عافیت و سرور و شادمانی می نماید « اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ » در این ماه عظیم روحیه رحمت و مهربانی در انسان رشد و توسعه پیدا می کند و حسّ ارتباط سازنده با دیگران در آدمی پرورش می یابد.

از سوی دیگر باید توجّه داشت که پیامبر اسلام(ص) به عنوان رحمتی برای همه بشریت نازل شده است. «وَمَا أَرْ‌سَلْنَاكَ إِلَّا رَ‌حْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» چنانکه خود آنحضرت نیز بارها فرموده اند: « إنّما بُعِثتُ رَحمَةً ». اگر این جمله پیامبر اکرم (ص) را با دو جمله دیگر آن حضرت ضمیمه نماییم حضور پیامبر اسلام و بلکه همه پیامبران الهی در جامعه بشری معنای دقیق تر و عمیق تری پیدا می کند. آن دو جمله عبارت است از: « إنّما بُعِثتُ مُعلماً » ، « إنّما بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الأخلاق ».

با توجّه به این اهداف مقدّسی که برای بعثت پیامبر اکرم(ص) وجود دارد؛ جامعه اسلامی در واقع، جامعه رحمت، جامعه تعلیم و تربیت و جامعه توأم با کرامت اخلاقی است.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم نمودن حرکت­های تروریستی و خشونت آمیز،  از اسلام به عنوان یک دین اعتدالی که شاخصه های اصلی آن عقلانیت، معنویت، عدالت و محبّت است یاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه عدّه ای به نام دین خشونت و رعب و وحشت را ترویج می دهند. ما معتقدیم خشونت و ترور هیچ نسبتی با اسلام و بلکه با هیج یک از ادیان ابراهیمی ندارد. پیامبر اسلام(ص) که پیامبر رحمت و مهربانی است، هیچ گاه مروّج خشونت نبوده است و به طور حتم آنچه متاسفانه در برخی از نقاط در جریان است هیچ نسبتی به آموزه های اسلامی و قرآنی ندارد. عقلانیت، معنویت، عدالت و محبت از شاخصه های اصلی دین مبین اسلام است. عقلانیت ویژگی همه ادیان ابراهیمی است که در اسلام نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در قرآن کریم بیش از 300 آیه در رابطه با تعقّل و تفکر می باشد و لذا ملاک ارزشمندی انسان از منظر قرآن تعقّل و تدبّر است. به طور قطع اگر این نوع صفات کمالیه در انسان­ها نهادینه شود، جامعه به سمت صلح، آرامش و امنیت حرکت خواهد کرد.

مرکز اسلامی هامبورگ، منادی گفتگو و وحدت بین ادیان و مذاهب

وی در پایان سخنان خود از مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان منادی دیالوگ و وحدت بین ادیان و مذاهب یاد کرده و اظهار داشتند: همانطورکه می دانید این مرکز در سال 1960 در قلب اروپا پایه گذاری و تأسیس شد و اکنون 55 سال است که به عنوان نگین درخشان عقلانیت و معنویت در آلمان و اروپا نقش آفرینی می­کند و منادی اصول پذیرفته شده اخلاقی و انسانی در سطح اروپاست. موضع این مرکز موضع دیالوگ است و همه را به عقلانیت و گفت­وگو و تعامل بیش از پیش با جامعه و اندیشمندان دعوت می کند. امیدواریم شماحضّار محترم نیز این سخن و شعار ما را به دیگران منتقل نمایید. همچنین لازم به ذکر است به تازگی کتاب تاریخ مرکز اسلامی هامبورگ آماده انتشار شده است که در آن فعّالیت­های این مرکز به شکل شفاف و ملموس منعکس شده و به زودی به زبان آلمانی نیز ترجمه خواهد شد.

رئیس کلیساهای پروتستان شمال آلمان

 از دیگر سخنرانان این مراسم خانم اسقف کریستن فهرس، رئیس کلیساهای پروتستان شمال آلمان بود. وی ضمن تشکر و ابراز خشنودی از حضور در این جلسه افزود: دو روز پیش عید فطر بود و مسلمانان در این مرکز جشن داشته اند. امروز من خیلی خوشحالم از اینکه در اینجا نمایندگان ادیان ابراهیمی در کنار هم جمع شده اند. متاسفانه امروزه برخی از رسانه ها ادیان را مروّج خشونت معرفی می کنند و این امر پسندیده ای نیست. لذا این وظیفه ماست که به عنوان گروه های دینی و دیالوگی از حقوق ادیان دفاع کنیم و تأکید کنیم که یکی از کارکرد اصلی ادیان الهی، برقراری صلح و امنیت در جامعه بشری می باشد.

ادیان الهی باتوجه به پشتوانه مردمی و اجتماعی که دارند، نه تنها یک قدرت بلکه چشمه حیاتی برای ایجاد صلح و آرامش در دنیا هستند. مخصوصاً در شرایط کنونی که به واسطه جنگ و شرایط غیرعادی در برخی از کشورها، مردم خانه و کاشانه خود را از دست داده و به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده اند. در این شرایط وظیفه نمایندگان ادیان است که به کمک مردم جنگ زده بشتابند و اشک­های آنان را پاک کنند. ما باید در کنار هم با ارائه خدمات اجتماعی با همدردی و همدلی با انسان­های بی پناه همراه باشیم. آیت الله دکتر رمضانی در نامه خود به من نوشته بودند که امیدوارند و دعا می کنند که با احترام متقابل بین پیروان ادیان و توسعه برنامه های دیالوگی، بتوانیم صلح، آرامش و امنیت بیش از پیش را در این شهر برقرار نماییم که من هم همین دعا را می کنم و امیدوارم بتوانیم با هم در راه ایجاد صلح و آرامش بیشتر در جامعه قدم برداریم.

سخنرانی خاخام اعظم انجمن یهودیان هامبورگ

سخنران دیگر این مراسم جناب آقای رابینه شلومو بیستریسکی، خاخام اعظم انجمن یهودیان هامبورگ بود. وی در بخشی از سخنان خود به آثار فردی و اجتماعی روزه اشاره نمود و افزود: در ابتدا عید فطر را به همه مسلمانان و همه کسانی که یک ماه روزه گرفته و به عبادت خدای متعال پرداختند، تبریک می گویم و صلح و آرامش را برای آنان آرزومندم. قطعاً انسانی که یک ماه روزه می گیرد، بعد از یک ماه آثار مثبت فراوانی را در وجود خود احساس می کند و این طور نیست که آدمی یک ماه روزه بگیرد و عبادت نماید و پس از آن بدون هیچ تغییر روحی به زندگی روزمره بازگردد.

ما یهودیان فقط 6 روز در سال روزه می گیریم و توجّه و تمرکز ما در روزه گرفتن به معنویت است. توبه و بازگشت، عبادت و دعا و صدقه دادن سه ستون اصلی روزه در یهودیت است. روزه تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست؛ بلکه بازگشت به خود، عبادت و کمک به همنوعان است. ما از پولی که می توانیم برای خود خرج کرده و لذت ببریم، به نیازمندان می دهیم تا آنها نیز بتوانند در آرامش زندگی کنند. من سخنان دو بزرگوار قبلی را تایید نموده و معتقدم باید با در نظر گرفتن مشترکات میان ادیان و عدم توجّه به اختلافات، در کنار هم برای برقراری آرامش، صلح و امنیت در جامعه بیش از پیش بکوشیم و با این همزیستی مسالمت آمیز برای دیگران الگو باشیم.

سخنان رئیس مؤسسه تئولوگی و دین شناسی هانوفر

دیگر سخنران این مراسم خانم پروفسور دکتر اینا وُون، رئیس مؤسسه تئولوگی و دین شناسی هانوفر بود. وی با اشاره به آثار جسمی و روحی روزه اظهار داشت: 2500 سال قبل در هندوستان بودا روزه گرفتن را در تعالیم خود مطرح کرده و به آثار روحی روزه اشاره نموده است. ارسطو نیز در زمان خویش می گفت انسان از دو بعد ماده و روح تشکیل شده است و این دو از یکدیگر جدا هستند. ولی اکنون ما می دانیم که این طور نیست و روح و جسم در ارتباط کامل با هم قرار دارند. از طریق روزه انسان در تغذیه خود تغییر ایجاد نموده و مدّت زمان معیّنی از خوردن و آشامیدن پرهیز می نماید و در این مدت روح انسان از مادیات فاصله گرفته و به سمت معنویات حرکت کرده و به خدا نزدیک­تر می شود. بنابراین با روزه گرفتن انسان از مادّه و مادّیات دور می شود و بیشتر به معنویت تمایل پیدا می­کند. نکته جالب اینکه این دستور انسان ساز در میان ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت مشترک است.

روزه یک درس اخلاق نیز دارد و آن اینست که وقتی انسان گرسنگی و تشنگی را تحمّل نماید، می تواند درک کند که مستمندان جامعه در چه شرایطی زندگی می کنند. اثر اجتماعی روزه نیز اینست که همه با هم از غذا دست بکشیم و همه با هم افطار کنیم.

اظهارات رئیس مؤسسه تئولوگی و دین شناسی هانوفر

آخرین سخنران این مراسم آقای سامی یوسیف اُف، رئیس بخش دیالوگ انجمن یهودیان هامبورگ بود. وی با تاکید بر وجود مشترکات فراوان بین یهودیت و اسلام، افزودند: نام خدا در اسلام و یهودیت مشترک است یعنی از حروف مشترکی تشکیل شده است و همچنین کلمه رحمان نیز در هر دو دین یکسان و مشترک است. از جمله دستور العمل های مشترک میان یهودیت و اسلام روزه است. روزه در كلام عبري، تعنيت به معناي رنج دادن جان ناميده مي‏شود كه وجه تسميه آن خودداري از خوردن و آشاميدن طي روز است. در آئین یهودیت در زمان روزه به دعا و کارهای اجتماعی نیک مانند صدقه و کمک به همنوعان و نیز آشتی کردن سفارش شده است.

روزه یعنی شکوفایی، چشم پوشی و صدقه دادن و کمک اجتماعی به هم نوع. در این روز انسان با بازگشت به خود و تفکر، به گناهان خود بیشتر پی می برد و خداوند نیز با روزه آدمی را پاک می کند. روزه فرصت بسیار مناسبی برای دوری از مادّیات و پرداختن به روح و حرکت به سمت معنویات است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha