پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علوم عقلی

حوزه/ تقویت علوم عقلی در میان حوزویان را لازمه پاسخ گویی به شبهات وهابیت در زمان حاضر عنوان کرد.

حجت الاسلام محمد معروفی در گفتگو با خبرگزاری « «حوزه»، با اشاره به سرسپردگی وهابیت به قطب استکبار و استعمار جهانی اظهار داشت: وهابیت ساخته و پرداخته جریانی انگلیسی است که این جریان مدت ها بر روی فردی چون محمد بن عبدالوهاب کار کردند و هدف آنان نیز از ایجاد این فرقه ضاله، از بین بردن اساس اسلام بوده است؛ چراکه با مطالعه کتاب خاطرات «مستر همفر» به درستی متوجه خواهیم شد که تمام این جریانات از پیش برنامه ریزی شده بوده است.

وی ادامه داد: فرقه ضاله وهابیت با تخریب بقیع و مراقد مطهر ائمه علیهم السلام مدفون در آن و همچنین محو کلیه آثار باقی مانده از اولیا و علمای اسلامی، به دنبال نابودی عقبه اسلام هستند تا پس از تخریب این اماکن متبرکه، به همگان بگویند که اسلام هم دینی است همانند ادیان دیگر.

*به جنگ اعتقادی با وهابیت برویم

این استاد حوزه با تاکید بر جنگ اعتقادی با وهابیت، ابراز داشت: حقیقت آن است که فقه و اصول به تنهایی جوابگوی وهابیت نیست و حوزه های علمیه باید به سمت علوم عقلی همچون کلام بروند؛ چراکه این علوم است که می تواند برای فرقه ضاله ای همچون وهابیت پاسخی داشته باشد؛ و الا سخن گفتن شعاری مبنی بر بد بودن این فرقه، ما را به جایی نخواهد رساند.

*فقه و اصول کارآیی بالایی دارد؛ اما از علوم عقلی نباید غافل شد

حجت الاسلام معروفی ادامه داد: فقه و اصول در جای خود کارآیی بسیار بالایی دارد و بر اهمیت آن تأکید می شود؛ اما برای پاسخ به حرکات گروه های تروریستی همچون داعش و فرقه های ضاله ای همچون وهابیت باید به سراغ کلام رفت.

*تقویت علوم عقلی؛ لازمه پاسخگویی به شبهات وهابیت

وی در پایان با بیان این مطلب که تقویت علوم عقلی سبب پاسخگویی صحیح به شبهات اعتقادی وهابیت می شود، تصریح کرد: با نگاهی بر آثار بزرگان و قدمای حوزه همچون شیخ طوسی، شیخ مفید و ... متوجه خواهیم شد که این بزرگان تنها به فقه و اصول نپرداختند؛ بلکه آنان اهتمام ویژه ای به علوم معقول در حوزه داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha