پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام قوامی

حوزه/ رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی گفت: حوزه‌های علمیه باید در این سبک زندگی اسلامی به طور تخصصی کار کنند و معیارهای سبک زندگی اسلامی را از زندگی ائمه اطهار(ع) استخراج کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قوامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ، با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا که می‌فرماید" اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ" اظهار کرد: این «محیا» با «حیات» فرق دارد و نحوه زندگی است و در پر تکرارترین زیارت می‌خوانیم که حضرت محمد (ص) و آل محمد (ع) چگونه زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه کشف سیره زندگی ائمه اطهار(ع) خیلی سخت نیست گفت: سال‌هاست که از سیره زندگی ائمه اطهار(ع) گفته می‌شود و ابعاد اخلاقی، اقتصادی، نظامی، مدیریتی و ... ایشان بررسی می‌شود و کاملاً قابل اقتباس هستند و ما باید سبک زندگی ائمه(ع) را در جامعه نهادینه کنیم.

رئیس  بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به بعضی از ویژگی‌های ائمه اطهار (ع) بیان کرد: یکی از ویژگی‌های زندگی ائمه اطهار(ع) انفاق است؛ یعنی اینکه شکاف‌های جامعه را پر می‌کردند و سعی می‌کردند، هیچ چیزی را برای خود نگه ندارند و همه چیز را برای دیگران می‌خواستند.

وی با بیان اینکه معصومین(ع) اهل کار و تلاش بودند تصریح کرد: تلاش معصومین (ع) جهادی بود و در کار خود مجاهدت می‌کردند و تمام وجود خود را وقف می‌کردند نه اینکه تنها اشتغال داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین قوامی ابراز داشت: ائمه اطهار (ع) از لحاظ معنوی بسیار بالا بودند و با اینکه معصوم بودند؛ ولی باز نافله می‌خواندند و اشک می‌ریختند و دعا می‌کردند.

معصومین (ع) اهل سیاست بودند

وی با اشاره به اینکه معصومین (ع) در انزوا قرار نمی‌گرفتند و خلفا را دائماً نصیحت می‌کردند گفت: همه معصومین (ع) اهل سیاست بودند و به گونه‌ای نبود که بگویند مسائل کشور به ما ربطی ندارد.

رئیس  بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: بعضی از علما فکر می‌کنند که اگر وارد سیاست شوند قداست آن‌ها به هم می‌خورد در حالی که یکی از بخش‌های مهم سبک زندگی اسلامی سیاست است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های مهم زندگی ائمه اطهار(ع) خدمت رسانی بود تاکید کرد: ائمه اطهار(ع) در خدمت جامعه بودند و سعی می‌کردند که همیشه گره ای را باز کنند و کسی را نا امید باز نمی‌گرداندند.

حجت الاسلام و المسلمین قوامی با اشاره به اینکه تکثیر نسل یکی از ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی است گفت: یکی از بارزترین ویژگی‌های ائمه(ع) افزایش نسل است، همه معصومین(ع) فرزندان زیادی داشتند و سعی می‌کردند تولید نسل داشته باشند.

وی با بیان اینکه ائمه (ع) طوری زندگی کرده‌اند که می‌توان شاخصه‌های زندگی آن‌ها را به عنوان معیار استفاده کرد عنوان کرد: ممکن است مظاهر تمدن شیک شده باشد، ولی معیارهایی  مانند عبادت، عفت، حجاب، شجاعت و ... همان است که معصومین(ع) داشتند.

رئیس  بنیاد فقهی مدیریت اسلامی مطرح کرد: با بررسی زندگی چهارده معصوم(ع) الگوی زندگی اسلامی به طور کامل در اختیار ما قرار دارد و باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را از آن‌ها استخراج کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون غرب در سبک زندگی به بن رسیده است گفت: ظاهر زندگی غربی‌ها شیک است؛ ولی سراسر زندگی آن‌ها پر از خدعه و فریب بوده و برخوردهای ناجوری بین آن‌ها رخ می‌دهد و گاهی اوقات نشان می‌دهند که از همه  دنیا وحشی‌تر هستند.

متأسفانه سبک زندگی ما دارد غربی می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین قوامی با بیان اینکه متأسفانه سبک زندگی ما دارد غربی می‌شود عنوان کرد: نوع نوشته‌ها، گفته‌ها، تحصیلات، ازدواج‌ها و جشن‌های ما نوعاً دارد از سبک زندگی اسلامی فاصله می‌گیرد ولی با این حال هیچ وقت دیر نیست و با محرم، صفر و منبرها می‌توان آن را به حالت اسلامی بازگرداند.

وی با بیان اینکه زندگی اهل بیت(ع) حرف نویی در این جهان است اظهار کرد: بحث‌های علمی در این دنیا جواب نمی‌دهد و قدیمی می‌شود و فیلسوفان به کلیشه تبدیل می‌شوند و ما باید غربی‌ها را نیز راهنمایی کرده و به سبک زندگی اسلامی دعوت کنیم.

*مسئولین از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته اند

رئیس  بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه سبک زندگی بسیاری از مسئولین ما اسلامی نیست ابراز داشت: این برخوردها برای حذف یکدیگر، کسب قدرت در جامعه، حزب و جناح بازی‌هایی که امروز در جامعه وجود دارد نشان می‌دهد که مسئولین ما از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه مسئولین باید خود را کارگزار حساب کنند نه نظریه پرداز، گفت: مسئولین باید بدانند که خدمت گزار مردم هستند و باید قدر نظام را بدانند.

حجت الاسلام و المسلمین قوامی با اشاره به اینکه باید برای مسئولین کلاس اخلاق گذاشته شود تصریح کرد: وقتی بین مسئولین نظام تعارض به وجود آید و یکدیگر را تخریب کنند نسل جوان نا امید می‌شود و لجاجت می‌کند و به سمت سبک زندگی غربی کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از رفتارهای سیاسی اهل بیت(ع) تبعیت کرد ادامه داد: اهل بیت (ع) با اینکه معصوم بودند و در بین مردم جایگاهی داشتند ولی رفتار بسیار خاضعانه‌ای در برابرمردم داشتند که نمونه این رفتارها را در زندگی امام رضا(ع) شاهد بودیم.

رئیس  بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه عمل کردن به فرمایشات مقام معظم رهبری می‌تواند سبک زندگی اسلامی را در جامعه نهادینه کند گفت: حوزه‌های علمیه نیز باید در این خصوص به طور تخصصی کار کنند و معیارهای سبک زندگی اسلامی را از زندگی ائمه اطهار(ع) استخراج کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha