جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرگ بر آمریکا

حوزه/ آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب بر مقوله ی استکبارستیزی تاکید ویژه ای دارند و این امر را یکی از اهداف و مبانی بزرگ انقلاب دانسته و همواره خطر استکبار و وابستگی را به ملت ایران گوشزد کرده اند.

 خبرگزاری «حوزه»/ ایرانیان از گذشته های دور سابقه مبارزه با استعمار و استکبار را در کارنامه خود دارند، البته پس از پیروزی انقلاب این امر اهمیت ویژه ای یافت و مفهوم جدید استکبارستیزی وارد ادبیات سیاسی این مرز و بوم شد و همین مسئله نظام اسلامی ایران را از سایر حکومت ها متمایز می سازد.

امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر مقوله ی استکبارستیزی تاکید ویژه ای داشته و دارند و این مسئله را به عنوان یکی از اهداف و مبانی بزرگ انقلاب مطرح کرده و همواره خطر استکبار و وابستگی را به ملت ایران گوشزد کرده اند.

 با توجه به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی و تاکید معظم له بر ادامه استکبارستیزی، خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در یزد در گفت و گو با حجت الاسلام سید محمد محسن حسینی پور، معاون تبلیغ و آموزش های کاربری حوزه علمیه استان یزد و از کارشناسان حوزوی به بررسی ریشه های قرآنی استکبار ستیزی و دستاوردهای مهم و استراتژیک شعار "مرگ بر آمریکا" پرداخته است.

با توجه به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی و تاکید معظم له بر لزوم استکبار ستیزی، لطفا به ریشه های قرآنی این مسئله اشاره کنید.

اگر ما در تمام مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین الملیی به قرآن کریم و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) رجوع کنیم آن چیزی که برای ما ترسیم شده، گویا است و با توجه به این که ما کشوری اسلامی هستیم و این مسئله تنها یک شعار نیست، بنابراین باید هر حرکتی که از ناحیه مسئولین انجام می پذیرد، مطابق با اسلام باشد و اسلام چیزی جز عمل به قرآن کریم، سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیست.

*ریشه های قرآنی

برخی این سئوال را مطرح می کنند که چه دلیلی بردشمنی با دشمنان و کفار و یا دوستی با آنان داریم ؟! در پاسخ باید گفت که قرآن کریم در جاهای مختلف به این سئوال پاسخ داده است که برای نمونه اگر به آیه اول سوره ممتحنه رجوع کنیم خداوند جدال با کفار را مطرح می کند و می گوید « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ / یعنی اى كسانى ايمان آورده ايد دشمن مرا و دشمن خودتان را دوسـتـان خـود مـگـيـريـد و...» در ادامه این آیه اخراج رسول اکرم (ص) و مومنین توسط مشرکین و کفار از مکه را به جرم اينكه به خداوند ايمان آورده اند، بیان می کند.

در آیه 8 سوره ممتحنه نیز آمده است« لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» یعنی این که خداوند مومنان را با کسانی که قتال و جنگ با آن ها ندارند و از دیارشان بیرونشان نمی کند از احسان و رفتار عادلانه با آن ها نهى نمی کند و به عبارت دیگر خداوند تصریح می کند اگر دشمن سرجنگ با شما ندارند، با آن ها جنگ نداشته باشید.

در واقع اقلیت های مذهبی که حتی در کشور ما در حال زندگی هستند به دلیل این که سرجنگ و دشمنی با ما ندارند، طبق فرمایش قرآن ما هم با آن ها کاری نداریم، اما متاسفانه دیده می شود بعضی وقت ها افراد با پول بیت المال اقدام به برگزاری جشن هایی در استان می کنند که باعث ترویج برخی از فرقه ها می شود و باید از متولیان امر پرسید این جشن ها چه ضرورتی داد؟!

 *آیه 9 سوره ممتحنه مصداق بارز استکبار ستیزیحجت الاسلام سید محسن حسینی پور

در ادامه سوره ممتحنه در آیه 9 می خوانیم «إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» یعنی این که خدا تنها مومنان را از دوستى با كسانى نهى می کند كه با شما بر سر مسئله دین جنگ دارند و شما را از ديارتان بيرون می کنند و همچنین کسانی که در این راه به دشمن کمک می کنند، در واقع خـداوند ما را از اين كه با آنان دوستی کنیم نهى فرموده است که می توان گفت این آیه یکی از مصداق های بارز استکبار ستیزی در قرآن محسوب می شود.

در همین سوره ممتحنه در آیه 4 وقتی که در مورد حضرت ابراهیم(ع) صحبت می کند می گوید« قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَدًا ...» در  این آیه علت اسوه شدن حضرت ابراهیم(ع) دربین پیامبران در کنار نماز و عبادت و.. از همه مهمتر به خاطر کفر ستیزی حضرت و پیروانش است که به قوم خود می گویند ما از شما و از آنچه به جاى خدا مى پرستيد بيزاريم، به شما كافريم و از هـمـيـن امـروز بـراى ابـد اعلام قطع رابطه خويشاوندى و اعلام دشمنى و كينه مى كنيم تا روزى كه به خداى يگانه ايمان آوريد.

ما در قرآن کریم از این دست آیه ها که راه را به صورت دقیق برای ما مشخص کرده، زیاد داریم، ولذا وظیفه ماست که این متون را استخراج و نقشه راه خود قرار دهیم.

 آیا استکبار ستیزی در زمان ائمه معصومین(ع) هم وجود داشته است؟

بله، در زمان امامان معصوم(ع) نیز استکبار ستیزی وجود داشت و عمده مشکلاتشان که در عرصه زندگی که دشمنان برای ائمه ایجاد می کردند به خاطر این کفر ستیزی ائمه بود که برای مثال اصحاب امام علی(ع) به ایشان می گفتند شما هر کاری که می خواهید انجام دهید، اما بگذارید معاویه هم به عنوان والی(استاندار) باشد که امام علی(ع) مخالفت می کنند و یکی ویژگی های بارز حضرت که می بینیم برخی از کفار و مسیحیان در زندگی و احوالات حضرت در مورد آن تحقیق و الگو قرار می دهند به خاطر همین بحث عدالت و دشمن و کفر ستیزی حضرت است که به خاطر نزدیکی ها و دوستی ها و ارتباطات فامیلی حاضر نمی شود برخی از افراد را در مناصب مهم ابقا و منصوب کند.

 *قیام سید الشهدا(ع)؛ اوج استکبار ستیزی

در ادامه صلح امام حسن(ع) نیز یک نوع مبارزه است که متاسفانه برخی به دلیل عدم مطالعه دقیق تاریخ پی نبرده اند که چرا امام حسن (ع) صلح کردند و به نظر من اوج مبارزه ائمه معصومین(ع) با کفر قیام حضرت سید الشهدا(ع) است که ما می بینیم وقتی که پیشنهاد بیعت با یزد را به امام حسین(ع) می دهند که ایشان در پاسخ می گویند مثل من هرگز با مثل یزدید بیعت نمی کند و نمی گویند من با یزید بیعت نمی کنم، زیرا می خواهند به همه ما بگویند تا قیام قیامت هرکس حسینی است با یزدیان زمان بیعت نمی کند، لذا می بینیم حضرت و یارانش  را با بدترین وضع به شهادت می رسانند، ولی حضرت حاضر به بیعت با یزید نمی شود.

چرا باید شعار "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر آل سعود" و ...  سر دهیم؟

کفار ستیزی و استکبار دو مقوله متفاوت است و در واقع استکبار کسی است که هدفش مبارزه با دین، حق و حقیقت است و بدون منطق از روی غرور و کبر دشمنی می کند که با این افراد باید دشمنی کرد و به این گونه افراد و طرزتفکرشان مرگ گفت. شاید در بین برخی از مسلمانان نیز این طرز تفکر وجود داشته باشد که این هم مذموم است، برای مثال ما اخیرا یک شعار دیگر نیز داریم به نام «مرگ بر آل سعود» که این شعار به خاطر تظاهر آل سعود به اسلام و حمله به مردم مظلوم یمن از روی کبر بدون هیچ دلیلی زیر پرچم اسلام است.

وقتی از آل سعود می پرسند چرا مردم مظلوم یمن را به خاک و خون می کشید؟ می گویند چون ما با رئیس جمهور یمن پیمان نظامی داریم!!! در جایی که این رئیس جمهور یمن بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید در کنار مردم باشد فرار می کند و عربستان با وجود این که داعیه دار اسلام است دست به اقدام شنیع حمله به یمن می زند. بنابراین "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر آل سعود" به خاطر خوی استکباری و تجاوز به حق و حقیقت و مظلومین است.

برخی می گویند سی سال است می گوییم "مرگ بر آمریکا" این شعار دستاورد و فایده ای برای ما داشته است؟

*چهار دستاورد استراتژیک "مرگ بر آمریکا"

بنده سئوالم از افرادی که این سئوال را مطرح می کنند این است که این شعارهای استکبار چه دستاورد هایی ستیز نداشته است؟! البته بنده در پاسخ این افراد چهار دستاورد مهم را مطرح می کنم.

*تاریخ گواه بر بی اعتمادی آمریکایی هاست

مرگ بر آمریکا دستاورد های زیادی برای مردم ما و انقلاب ما داشته است که بنده به صورت موردی به چند نمونه آن اشاره می کنم یکی این که باید گفت مهمترین چیزی که برای یک جامعه انسانی بسیار مهم است بحث استقلال و عدم وابستگی است و تاریخ نشان می دهد تکیه به افراد و دیگر کشورها نتیجه بخش نبوده است و آن ها در بزنگاه ها پشت متحدان و دوستان خود را خالی کرده اند و متحدان خود را به زمین زده اند .

مشابه اعتماد کشورها به غرب در منطقه فراوان است برای مثال صدام در عراق که آخر هم توسط خود آمریکایی ها کشته شد یا مرسی در مصر که بعد از پیروزی انقلاب به آمریکایی ها اعتماد کرد و اکنون حکم اعدام برایش صادر کردند و یا قذافی در لیبی و.. در خود ایران خاندان پهلوی نمونه بارز این عدم اعتماد به آمریکاست.

*استقلال؛ اولین دستاورد "مرگ بر آمریکا"

یکی از مهمترین دستاوردهای "شعار مرگ بر آمریکا" و استکبار ستیزی همین استقلال ما است که می گوییم نه شرقی و نه غربی و حتی این آمریکایی ها بودند که دشمنی با ما را آغاز کردند زیرا آمریکایی ها بودند که از طریق لانه جاسوسی خود یعنی سفارت خانه خود در ایران از ما جاسوسی کردند و در ادامه حادثه طبس را رقم زدند، آمریکایی ها بودند که 8 سال علیه ما در جنگ به عراق کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی و معنوی کردند و در ادامه در خلیج فارس هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کردند و در ادامه علیه ما تحریم های ظالمانه وضع کردند و....

*الگو شدن جمهوری اسلامی؛ دستاورد دوم استکبار ستیزی

این بحث است که اگر ما با آمریکا دوست بودیم چه می شد؟ که باید گفت کسانی که با نظام و دین ما مشکلی ندارند، کاری نداریم بنابراین وظیفه ذاتی و دینی و شرعی ما است در برابر کسانی که با ما دشمنی دارند، دشمنی کنیم و در اینجا باید به نتیجه هم نگاه کنیم اما اگر هم به نتیجه و بعد مادی قضیه نگاه نکنیم، چون دستور الهی است برای ما کفایت می کند که با دشمنان دین خدا مبارزه و دشمنی کنیم که البته نتایج آن را هم دیده ایم و در کنار استقلال دومین دستاورد "شعار مرگ برآمریکا" و استکبارستزی الگو شدن جمهوری اسلامی در بین همه آزادگان در بعد بین المللی است که نگاه همه آزادی طلبان به ایران است.

 *دستاورد مهم سوم/ آمریکایی ها برای مذاکره التماس کردند

سومین دستاورد "مرگ برآمریکا" سربلندی و اقتدار ایران اسلامی است که امروز می بینیم 6 قدرت بزرگ یک طرف میز مذاکره می نشینند و ایران در طرف مقابل. شاید تا چند سال پیش همین مستکبرین به خواب همم این اقتدار ایران را هم نمی دیدند اما کار دشمن به جایی رسیده است که برای مذاکره با ایران از طریق کشورهای منطقه به ایران پیام می دهد.

در بحث تبلیغاتی که برای ایران این شعار مرگ بر آمریکا داشت می توان گفت ما بیش از 10 سال مذاکرات می کردیم بدون آمریکا و آخر هم با التماس آمریکا قبول کردیم آن ها پای میز مذاکره بیایند و اکنون هم بنا به فرموده مقام معظم رهبری به آمریکایی ها اعتماد نداریم اما برای امتحان غرب به خصوص آمریکا اجازه داده ایم که مذاکراتی انجام پذیرد.

 *اتحاد و انسجام داخلی؛ دستاورد چهارم

چهارمین دستاورد شعار "مرگ بر آمریکا" و استکبارستیزی برای ما اتحاد و انسجام داخلی بوده است و این به خاطر اعتقادات قوی مردم است.

علت این که بعد از توافق هسته ای، مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با دانشجویان، مجددا از ادامه استکبار ستیزی سخن گفتند، چه بود؟

*جوهر توافق نامه خشک نشده ایران را تهدید می کنند

برخی فکر می کنند چون ما در حال مذاکره با آمریکا هستیم بنابراین همه چیز بین ما و آمریکا که مصداق بارز استکبار است، درست شده و دشمنی ها بر داشته شده است و در عرصه های دیگر می توانیم با آمریکا رابطه برقرا کنیم، در صورتی که مقام معظم رهبری فرمودند "دشمنی آمریکا هنوز سرجایش است"، نمونه بارز آن صحبت های چند هفته اخیر مقامات آمریکایی است که هنوز جوهر برجام خشک نشده، ایران را تهدید به حمله نظامی و تمدید تحریم های ایران می کنند.

در واقع ادامه ادبیات مستکبرانه آمریکایی ها نشان می دهد دشمنی همچنان ادامه دارد و اگر توان مبارزه فیزیکی و تسلیحاتی را با ما داشتند، لحظه ای به ما امان نمی دادند.

پایان دشمنی ما با آمریکا چه زمانی است؟

دشمنی ما زمانی با آمریکا و دنیای استکبار تمام می شود که روش و شیوه خود را در برابر ما تغییر دهند و این مسئله جز با گوش دادن غرب و به خصوص آمریکایی ها به نصایح رهبری که در خطبه های عید فطر نیز به آن اشاره شد، نخواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha