جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله موسوی جزایری

حوزه/ پیشبرد اهداف انقلاب در گرو اتحاد و مشارکت عموم جامعه در امور کشور به ویژه در فعالیت های فرهنگی است و نماز جمعه نقش بسزایی در بسیج افکار عمومی داشته و به نوعی عرصه تبلور مشارکت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ««حوزه» در اهواز، آیت الله موسوی جزایری، ظهر امروز در همایش بزرگ منادیان توحید، در اهواز، نماز جمعه را عامل مهمی در رشد و بینش سیاسی مردم دانست و اظهار داشت: نماز جمعه از شئونات حکومت اسلامی بوده و برگزاری آن در این زمانی که دسیسه های دشمن از هر سمتی به سوی ما می آیند، لازم و ضروری است.

امام جمعه اهواز، به بیان خاطره ای از تشکیل نخستین نماز جمعه در کشور پرداخت و ابراز داشت: در دوران پس از انقلاب اسلامی اسلامی، مرحوم آیت الله طالقانی پیشنهاد برپایی نماز جمعه را به امام(ره) داد و بیان کرد که «نماز جمعه، فریضه ای عبادی سیاسی است و جنبه حکومتی دارد و برپایی نماز جمعه در نظام اسلامی لازم است».

نماینده ولی فقیه در خوزستان، ادامه داد: پیشنهاد آیت الله طالقانی در آن برهه حساس از انقلاب، ما را به یاد ظهر عاشورا انداخت که در بحبوهه نبرد، یکی از اصحاب نماز را به امام حسین(ع) یاد آوری کرد و امام متاثر شده و برایش دعا فرمودند؛ امام راحل نیز از پیشنهاد برپایی نماز جمعه استقبال فراوانی کرده و اولین حکم امامت جمعه را به نام آیت الله طالقانی صادر کردند.

آیت الله موسوی جزایری، به آیه ۲۶۱ سوره بقره مبنی بر«كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ»، اشاره کرد و با بیان این که نمازهای جمعه، امروزه درخت تنومند انقلاب اسلامی ایران هستند، اظهارداشت: در ابتدای انقلاب، یک نماز جمعه تشکیل شد و به برکت خداوند متعال، این نماز عبادی سیاسی، هم اکنون در سراسر کشور سایه گسترانیده است.

امام جمعه اهواز، خدمت به نمازگزان جهت برپایی هرچه با شکوه تر نماز را سعادتی عطیم دانست و خاطر نشان کرد: خداوند به دو پیامبر عظیم الشان، حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) ماموریت می دهد که خانه الهی را برای نمازگزان مهیا کنند و امروز که شما نیروهای انقلابی و مؤمن کاری همچون انبیاء الهی را برعهده گرفته اید، باید بر خود ببالید و شکر نعمت به جای آورید.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، برپایی نماز جمعه را آرزوی همه علمای پیشین اسلام خواند و افزود: شهید ثانی در کتاب خویش می نویسد؛ «هربار که آیه (إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ…) را می خوانم احساس شرم می کنم که چرا از این نعمت عظیم محروم هستیم»؛ حال آن که در عصر ما به فضل الهی و در سایه حکومت اسلامی به زعامت خلف صالح خمینی کبیر، آیت الله العظمی خامنه ای، نعمت عظیم اقامه نماز جمعه روز به روز در جای جای ایران توسعه می یابد.

آیت الله موسوی جزایری، در پایان سخنان خود، نماز جمعه را عاملی مهم در پیشبرد اهداف انقلاب دانست و اظهار داشت: پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب در گرو اتحاد و مشارکت عموم جامعه در امور کشور به ویژه در فعالیت های فرهنگی است و نماز جمعه نقش بسزایی در بسیج افکار عمومی داشته و به نوعی عرصه تبلور مشارکت اجتماعی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha