شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پرداخت یارانه

حوزه/ محقق و اقتصاددان حوزوی بر لزوم حذف یارانه دهک های پردرآمد جامعه و اختصاص آن به اقشار محروم و ضعیف تاکید کرد.

حجت الاسلام مصطفی کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به بحث اقتصادی چالش برانگیز این روزهای کشور یعنی حذف یارانه پولدارها اظهار داشت: گرچه بنده به شخصه با این نحوه دادن یارانه به مردم اساساً مخالف هستم، اما در برهه فعلی و با همین شیوه ، قطع یارانه دهک های پردرآمد جامعه یک ضرورت است.

وی با اشاره به این که با پرداخت نقدی یارانه به مردم مخالف است، گفت: چون به همان اندازه که یارانه های نقدی باعث افزایش نقدینگی در اقتصاد می شود، به همان اندازه با این شیوه پرداخت، قدرت خرید مردم کاهش می یابد.

عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که توان مالی مردم به واسطه یارانه ها افزایش نداشته است، افزود: به نظر می رسد که این مساله در دولت ها ، یک شکل سیاسی و تبلیغاتی به خود گرفته است و این درحالی است که به نحوه های دیگر هم می شود این یارانه را به مردم داد، مثلاً در بحث قبوض مردم تخفیف داده شود و یا در بحث نان و آب که مصرف عمومی است ، ملاحظاتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین چه خوب و ضروری است که این یارانه نقدی به بهداشت و درمان اختصاص یابد ، کما این که در حال حاضر در بسیاری از کشورها بهداشت  و درمان رایگان است.

حجت الاسلام کاظمی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما به عنوان مثال کسی که مشکل دندان داشته باشد به دلیل هزینه های بالا، عمدتاً توان پرداخت ندارد و این در حالی است که ما به جای یارانه نقدی ، می توانیم بهداشت همگانی را تقویت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: آن طور که مشخص است یارانه برخی از افراد جامعه از آغاز سال حذف شده و باید این مساله صادقانه به مردم گفته شود و دهک های پردرآمد البته باید حذف شوند ، منتهای مراتب این کار با اطلاع رسانی صحیح به مردم و آگاه سازی و تبیین صورت گیرد.

این اقتصاددان حوزوی در پایان با اشاره به این که می توان گروه های درآمدی دیگری همچون اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را از دریافت یارانه محروم کرد، گفت: چه خوب است که این یارانه اندک به نیازمندان جامعه همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق گیرد تا شاید بخشی از مشکلات آن ها را حل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مروتی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    احسنت بر مصطفی کاظمی فقط وفقط اعضای تحت پوشش کمیته امدادوبهزیستی لایق دریافت یارانه اند نه یه مشت آدم های بی غیرت ومفت خور معتاد وبیکار وسربارجامعه که نه زحمتی کشیده اند واسه پولدارشدن نه خلاقیتی ازخودشون نشون دادن فقط سربارجامعه اند بزرگترین خدمتی که این دولت تدبیر وامید میتونه به این مملکت ارائه کنه قطع یارانه به غیراز افراد تحت پوشش کمیته امدادوبهزیستی میباشد.من آدمی رو میشناسم که یکصدو هشتادو دوتومان یارانه میگیره صدو بیست تومان دیگه هم از زنش میگیره واسه تریاکش اونوقت این دولت اومده یارانه یه مشت انسانهای مفید ودلسوز جامعه رو قطع کرده واقعا بااین کارتون بد بینی به دولت ونظام داره غوغا میکنه