شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام راشد یزدی

حوزه/ عمامه تابلوی «من می دانم» است و طلاب باید واژه «نمی توانم» را از دایره واژگان خود حذف کنند، چرا که اکثر دانشمندان جهان، نخبه نبوده و عادی بوده اند، اما با سعی و تلاش به این مرتبه رسیدند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از یزد، حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی، در جمع طلاب جدید یزدی شرکت کننده در در دوره میثاق طلبگی و اختبار و تثبیت، در مدرسه شهید صدوقی(ره) طزرجان، خطاب به طلاب با طرح این سئوال چرا طلبگی را انتخاب کرد ه اید؟، اظهار داشت: همان گونه که جامعه نیازمند دکتر، مهندس و... است، نیازمند رهبر فکری نیز می باشد و با توجه به این که اسلام یک نوع علم است و باید عامه مردم آن را فراگیرند و چون همه نمی توانند آن را بیاموزند، بنابراین عده ای باید به عنوان دین شناس، به تبلیغ و ترویج آن اقدام کنند.

 *اهمیت علم در اسلام

وی در ادامه به اهمیت علم در اسلام، ادامه داد: اولین کلمه این دین که از سوی خداوند نازل شد کلمه "بخوان" در سوره علق «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ » بود و اولین وسیله قلم است که در آیه 4 همین سوره به آن اشاره شده است «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ».

 حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی با اشاره به این که اگر طلبه ای درس نخواند، اختصاص سهم امام(ره) یا همان خمس به او حرام است، خطاب به طلاب گفت: اگر به دنبال مال اندوزی و مادی گرایی هستید، به درد طلبگی نمی خورید و وقت خود را تلف نکنید.

*طلاب زمان شناس باشند

این خطیب پیشکسوت در ادامه "زمان شناسی" را از الزامات طلبگی خواند و  تصریح کرد: طلاب باید مصداق "العالِمُ بِزَمانِهِ " باشند. کسی که زمانه را می شناسد، یعنی اوضاع و احوال محیط خود و محیط پیرامونی‌اش و محیط جهان را می داند و می فهمد جریان های گوناگون جهانی چه کسانی هستند و کجایند و اهدافشان چیست، در تحلیل دچار اشتباه نمی شود و در قضایای گوناگون، قضاوت اشتباه نمی کند.

 *لزوم تسلط بر قرآن و ادبیات عرب

وی، "تسلط بر قرآن و ادبیات عرب" را دومین اصل موفقیت طلبگی دانست و گفت: طلاب باید برقرآن و ادبیات عرب مسلط باشند، چون در دنیای امروز خواندن آیه غلط سبب تمسخر و حتی حذف روحانی از منابر خواهد شد

 *اصل سوم موفقیت در طلبگی

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی، "خوب درس خواندن" را سومین اصل طلبگی برشمرد و ادامه داد: دشمن اکنون با استفاده از انواع دستگاه های خبرپراکنی و به وسیله علم، مردم را به ضلالت می کشاند و وظیفه ماست که به عالمانه مردم را هدایت کنیم.

این خطیب پیشکسوت با بیان این که عمامه یعنی تابلوی «من می دانم»، ابراز داشت: عصر کنونی، عصر ارتباطات است و طلاب باید با جدیت در علم آموزی، به سلاح و علم روز مجهز شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازها باشند

   *واژه «نمی توانم» را از دایره واژگان خود حذف کنید

وی خطاب به طلاب تاکید کرد: واژه «نمی توانم» را از دایره واژگان خود حذف کنید، زیرا اکثر دانشمندان جهان نخبه نبوده و عادی بوده اند و شاید از لحاظ استعداد از درجه پایین تری نسبت به شما قرار داشتند، اما با سعی و تلاش به این مرتبه رسیدند؛ بنابراین در درس خواندن تمام تلاش و کوشش خود را به کار گیرید.

 *تمرینات جالب انیشتین برای تقویت ذهن

این محقق حوزوی اضافه کرد: برای مثال انیشتن وقتی نوجوان بود هر جا از پله بالا می رفت پله ها را می شمرد و بعد از خود سئوال می کرد چند تا پله بود؟ اگر بلد نبود دوباره برمی گشت و نگاه می کرد و یا وقتی مغازه ها را در سرتاسر خیابان می دید، بعد از خود سوال می کرد مثلا مغازه پانزدهم چه مغازه ای بود؟ اینگ ونه ذهن خود را پرورش می داد با وجود این که همه فکر می کنند انیشتین خیلی باهوش بوده و از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کرده است، اما بعد از مرگ مغزش را آزمایش کردند و متوجه شدند فقط از یک پانزدهم مغزش استفاده کرده بود!

  وی در ادامه چند نکته اخلاقی را به طلاب متذکر شد و گفت: در مسیری که طی می کنید، آسیب هایی وجود دارد و باید جلوی این آسیب ها را بگیرید، چرا که سن شما، سن درس خواندن است اما متاسفانه از جهتی بحرانی است.

*دو راهکار کنترل غرایز جنسی

حجت الاسلام راشد یزدی افزود: شاید از خود بپرسید چرا خدا درس خواندن را در سنین بحرانی قرار داده است؟! چرا خداوند طالب علم بودن را در سنین بالا قرار نداده است؟! باید گفت زمانی که سن افراد بالا می رود دیگر رغبت و حالی برای درس خواندن ندارند و علاوه بر این، اسلام دو راه برای کنترل میل جنسی افراد پیشنهاد داده است، یکی اینکه ازدواج کنید «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ (32نور)» اما  در سن پایین پیشنهاد نمی شود ازدواج کنید ،بنابراین باید عفت پیشه کنید که در آیه بعد می گوید «وَ لْيَسْتَعْفِفِ‏ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»

 وی با اشاره به اینکه اشتغال به درس، ذهن را از مسائل جنسی انصراف می دهد، یادآور شد: اگر درس بخوانید و دنبال بحث های جنسی نروید غریزه جنسی هم به سراغتان نمی آید به خوبی می شود آن را کنترل کرد.

 *دو حسرت استاد

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در پایان با نقل خاطره ای گفت: خبرنگاری از من پرسید «اگر به دوران جوانی برگردید چه کار می کنید؟!»، گفتم «اگر به دوران جوانی بر می گشتم دو کار انجام می دادم یکی این که بدنم را سالم تر از الان نگه می داشتم، دوم این که بیشتردرس می خواندم». زمانی هم که در قم بودم و می خواستم به شهر دیگری بروم، آیت الله مصباح یزدی به من گفت «با توجه به استعداد زیادی که شما دارید حیف است که ادامه تحصیل ندهید» در پاسخ به ایشان گفتم «می خواهم بروم تا زن و خانه ای برای خود تهیه کنم و زندگی ای برای خود تشکیل دهم» که ای کاش به درس خواندنم ادامه داده بودم...

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha