جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: بی شک با شعار و برگزاری همایش، مشکلی از مشکلات کشور حل نمی شود؛ بلکه نیازمند تحرکی جدی در عرصه عمل هستیم و در این میان باید به همفکری و ارائه راه کارهای منطقی به دنبال گشایش گره های کور مسأله اشتغال باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی جابری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در سال های اخیر مبنی بر همت تمام مسئولان و فعالیت جهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: این که معظم له به طور خاص در سال های اخیر در نام گذاری سال ها بیشتر متمرکز بر مسائل اقتصادی هستند، نشانده این موضوع است که امروز ضرورت دارد همگان به این مهم با رویکرد جهادی و اقتصاد مقاومتی بنگرند.

*مسئولان به اقتصاد مقاومتی باور داشته باشند

وی افزود: البته لازم است پیش از هر چیز، مسئولان و دولتمردان به اقتصاد مقاومتی باور داشته باشند تا بتوانیم به نقاط خوبی در این باره دست پیدا کنیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر لزوم تلاش همگانی به منظور تقویت اقتصاد ملی گفت: در بحث هدفمندی یارانه ها متاسفانه تا حدی از توجه جدی به بحث تولید غفلت شد که لازم است برای تقویت اقتصاد ملی به این بخش عنایت لازم صورت گیرد.

*تولید ملی را در حاشیه قرار ندهیم!

حجت الاسلام والمسلمین جابری با بیان این که نباید گذاشت مساله تولید ملی در حاشیه قرار گیرد، خاطرنشان ساخت: اگر تولیدکنندگان حمایت نشوند، طبعاً نمی توان چرخ اقتصاد ملی را به خوبی به حرکت درآورد؛ چراکه تولیدکنندگان داخلی، موتور محرکه هر اقتصادی هستند که از سوی مسئولان و کارگزاران باید مورد حمایت مادی و معنوی جدی قرار بگیرند.

*رمز عبور از مشکلات، اقتصاد درونزاست

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: مقام معظم رهبری در سال های اخیر به نکات بسیار مهمی اشاره کرده اند که توجه به آنان می تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کند؛ از جمله این که اخیراً فرمودند راه کار حل مشکلات اقتصاد کشور، نگاه به درون و تقویت آن است و نباید فکر کرد که حلال مشکلات، بیرون از مرزها و صرفاً در مذاکرات است؛ چراکه اقتصاد مقاومتی نسخه فلاح کشور است و البته باید به این باور و درک عمیق رسید.

*هم حمایت لازم است ، هم نظارت

وی افزود: اعتبارات و تسهیلات لازم باید به صورت هدفمند و هوشمند به بخش تولید تزریق شود؛ البته در این خصوص برای جلوگیری از انحرافات و سوء استفاده های احتمالی، نظارت خوب و مستمر نیز از جمله بایسته هایی است که توجه به آنان می تواند از عوامل توفیق در عرصه اقتصادی باشد.

 *قوای سه گانه باید به میدان بیایند

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این که بدون همت مضاعف و روحیه جهادی در تحولات اقتصادی کشور نمی توان به افق های مورد نظر دست یافت، گفت: البته هماهنگی قوای سه گانه به خصوص مجلس نیز أمری ضروری است؛ به این معنی که سیاست گذاری ها و نظارت مجلس سبب ایجاد پشتیبانی لازم از تولید ملی، رفع موانع و محدودیت ها از سر راه آن خواهد شد.

*نیروی انسانی جوان؛ بالاترین سرمایه اقتصاد

حجت الاسلام والمسلمین جابری در ادامه با اشاره به این که بزرگترین سرمایه کشور، نیروی انسانی جوان، فعال و پابه کار است، اظهار داشت: یقینا باید با تکیه بر داخل و توانمندی های جوانان چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم که بی گمان، نخستین لازمه آن، برنامه ریزی منسجم برای ایجاد اشتغال پایدار است.

*با شعار و همایش به جایی نمی رسیم

وی خاطرنشان ساخت: بی شک با شعار و برگزاری همایش، مشکلی از مشکلات کشور حل نمی شود؛ بلکه نیازمند تحرکی جدی در عرصه عمل هستیم و در این میان باید به همفکری و ارائه راه کارهای منطقی به دنبال گشایش گره های کور مسأله اشتغال باشیم.

*بالاترین سرمایه ها را داریم؛ اما چه سود که...!

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) یادآور شد: کشور ما به لطف الهی از ظرفیت های عظیم منابع طبیعی و به خصوص نیروی انسانی برخوردار است که شاید کمتر کشوری در دنیا این گونه باشد؛ اما جای تأسف است که نمی توان به درستی از آن بهره مند شد.

*نقش شعار سال در تحقق اقتصاد مقاومتی

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال "دولت، ملت، همدلی و همزبانی" گفت: اگر همدلی، همزبانی و عزم ملی در راستای اقتصاد مقاومتی شکل گیرد، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در کشور خواهیم بود؛ البته همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند شرط آن این است که مسئولان باید تا بُن دندان معتقد به اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن آن باشند.

*حل بیکاری دانش آموختگان در گرو عمل به اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام والمسلمین جابری به نقش بی نظیر مردم در پویایی و بسترسازی برای اقتدار اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری، عملیاتی و اقتصاد مقاومتی اجرایی شود، شاهد اشتغال زایی و رفع معضل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی خواهیم بود.

*تشدید واردات ، نتیجه بی تدبیری است

این اقتصاددان حوزوی با بیان این که عمل به ساز و کارهای اقتصاد مقاومتی، سبب جایگاه مطلوب اقتصاد ملی در ساختار اقتصاد جهانی خواهد شد، ابراز داشت: واقعاً جای این سوال دغدغه آور وجود دارد که چرا باید به خاطر مسأله واردات و برخی بی تدبیری ها، تولیدات داخلی کشور کاهش یافته و به این وسیله بسیاری از واحدهای صنعتی دچار ورشکستگی شود.

*لزوم تغییر فرهنگ مصرفی مردم

وی تاکید کرد: از سویی دیگر ما باید فکری اساسی برای تغییر فرهنگ مصرفی مردم به سمت و سوی استفاده از کالای تولید داخل داشته باشیم؛ و الا سیل بازار واردات، تولیدملی را با مشکل اساسی روبرو کرده و آن را زمین گیر خواهد کرد.

*خلق حماسه بزرگ در جبهه اقتصاد کشور

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در پایان با بیان این که در پرتو وحدت و همدلی ملی می توان بسیاری از به ظاهر غیرممکن ها را ممکن ساخت، گفت: مردم ما در دهه اول انقلاب؛ به خصوص سال های سخت و دشوار دفاع مقدس، نشان دادند که با توکل بر خدا، توسل بر ائمه اطهار(ع) و تبعیت از اوامر ولی فقیه می توانند روی پای خود ایستاده و نیرنگ و مکر دشمنان در جبهه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را به خودشان برگردانند و امروز نیز قطعاً در مساله اقتصاد می توانیم همچون سال های جنگ تحمیلی، دست به خلق حماسه ای بزرگ بزنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha