جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی لاریجانی

حوزه/شرایط امروز دنیا در مورد حقوق بشر امیدوار کننده نیست. چه دول بزرگ که رفتارهایی در زندان هایی مثل ابوغریب و جنگ ها را از آنها شاهدیم و چه سازمان همکاری اسلامی حمایتی در مورد حقوق بشر ندارند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، دکتر علی لاریجانی، پیش از ظهر امروز در همایش روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و اعطای دومین جایزه حقوق بشر اسلامی که در مرکز ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در تهران با اشاره به این که در دهه اخیر جنگ های بسیار زیادی در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و مصر همراه با خشونت های زیاد و لشکرکشی های فراوان رخ داده است، ابراز داشت: در این جنگ ها نه تنها نظام حقوق بشر، حتی اطلاعیه حقوق بشر اسلامی که در طائف و مکه نگارش شد و در قاهره به تصویب رسید نیز رعایت نشده است.

وی با اشاره به این که در حمله عربستان سعودی به یمن هواپیماهای آل سعود بازار، مساجد و خانه های مردم را مورد هدف قرار می دهند، افزود: آل سعود حتی حقوق بشر اسلامی را رعایت نمی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکایی ها به حمایتشان از رژیم آدمکش و شرور صهیونیستی  افتخار می کنند، گفت: آنان اعلام کرده اند که امنیت این رژیم، امنیت آنهاست و این را با صدای بلند می گویند و به آن افتخار می کنند.

وی با اشاره به این که روزانه جنایات و مصیبت های فراوانی علیه فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی انجام می شود، ادامه داد: آمریکا که ادعای مدیریت حقوق بشر را دارد، چرا باید از اسرائیل حمایت کند؟، بدتر از این امور شنودهایی است که در اروپا انجام می شود و در حالی که صدراعظم و روسای جمهوری از این امر مصون نیستند آیا به مردم معمولی رحم می شود؟

لاریجانی افزود: این نمونه ای از حقوق بشری است که اکنون شاهد آن هستیم و خشونت از وضع محدود خارج شده و به صورت گسترده و سازمان یافته در آمده است.

وی، وحشی گری های داعش در عراق را امری عجیب و غریب در جهان جدید دانست و گفت: آنان در پوشش امنیت همه نوع رفتاری را برای خود تجویز می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی علت پیدایش این گونه رفتارهای غیر حقوق بشری را تسری پیدا نکردن بحث حقوق بشر به بخش های دیگر همچون ساحت اقتصاد و سیاست دانست و تصریح کرد: اساس حقوق بشر بر حقوق طبیعی انسان استوار است و اسلام نیز بر فطرت انسان اصولش را پایه گذاری کرده و در این سند مبنا حقوق طبیعی است و در اسلام همه ساحت های این حقوق مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، وجود نداشتن مبحث مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی را از مهمترین نقص های سند حقوق بشر اسلامی برشمرد و اضافه کرد: تلاش هایی که در تهیه اعلامیه حقوق بشر اسلامی و سپس تبدیل آن به روزی به همین نام شد، در خور قدردانی است. هر چند این موضوع نفوذ جدی ندارد، اما موضوع مهمی تلقی می شود و مواد خوبی هم در آن تنظیم شده است.

وی با بیان این که اینگونه جلسات انگیزه های بیشتری را برای تحقق این سند فراهم می کند، افزود: شاید بیش از هفتاد سال است که از تنظیم اعلامیه حقوق بشر می گذارد به ویژه پس از جنگ جهانی ضرورت ایجاب می کرد که بر اصولی در صحنه بین الملل تفاهم کنیم که از جنگ ها، خونریزی ها و خشونت ها جلوگیری شود تا انسان ها از حقوق برابر برخوردار شوند.

لاریجانی اضافه کرد: بویژه آن که در جهان غرب، مشکلاتی غیر از جنگ و خشونت به معنای متعارف کنونی وجود داشت و حتی تا چند دهه پیش مسئله بردگی از جمله این مشکلات بود و علاوه بر این بسیاری از طوایف مانند زنان از حق رأی محروم بودند و در دهه های اخیر وضعشان قدری منطبق شد.

رئیس مجلس ادامه داد: بنا بر این انواع مشکلات از نظر حقوق انسانی در جهان وجود داشت که در شرق به نحوی و در غرب به نحو دیگری بود و با احساس این ضرورت موضوع حقوق بشر به عنوان سندی که کشورها به آن ملتزم هستند مصوب شد.

لاریجانی افزود: البته نقایصی از نظر مبانی نظری و ندیدن دیگر فرهنگ ها در آن هست که خیلی در این باره بحث شده است، اما همان مقدار که قوتها در آن وجود دارد باید ارزیابی کرد که چقدر محقق شده است.

وی افزود: این تلاش ها منجر شد به این که مسلمانان تحرک یابند و در قاهره سند حقوق بشر اسلامی مصوب شد که نکات عمیقی در آن وجود دارد که البته نقایصی نیز در آن هست که مهمترین نقصش نوع مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است که چیزی در این باره در این سند وجود ندارد.

لاریجانی یادآور شد: اگر مردمسالاری را به عنوان موضوع مهمی برای حکومت ها قبول داریم و حق مردم می دانیم که بر سرنوشت خودشان حاکم باشند، در این سند چیز روشنی در این باره نمی بینیم. با این حال نکات مثبت زیادی در این سند وجود دارد که می تواند به عنوان حرکتی رو به جلو در تأملات نظری و عملی در حوزه حقوق بشر تلقی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: با همه پیشرفت هایی که در این زمینه در صحنه بین الملل وجود دارد، پس از 60 ـ 70 سال علی القاعده فرصت برای ارزیابی در زمینه حقوق بشر و ضعف ها و قوت های آن باید وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که بحث عدالت در دهه 50، 60 و 70  در غرب وجود نداشت، ابراز داشت: غربی ها بحث عدالت را به عنوان دروغ بزرگ تعریف می کردند و برخی فیلسوفان معتقد بودند اساسا بحث عدالت‌ "هجو" است، البته دریکی دو دهه اخیر بحث عدالت در غرب مطرح شده و در حوزه اجتماع  بحث لذت بیشتر مد نظر قرار گرفته است.

لاریجانی با تاکید بر این که در حوزه سیاست هم که واویلاست و چیزی که رعایت نمی شود، حقوق انسان هاست و اصل بر قدرت است، بیان داشت: در همه نظاماتی که آنها طراحی کردند می گویند واقعیت این است که قدرت حرف اول را می زند .

وی ادامه داد: در همین بحث هسته ای که 12 سال مایه مشاجراتی میان جمهوری اسلامی ایران و چند کشور زورگو شد، باید دید آیا ایران واقعا حق نداشت به حقوق خودش در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای دست یابد؟ ‌ما وقتی که عضو آژانس بودیم و ان پی تی را پذیرفتیم، همه حقوق باید برای ما در نظر گرفته می شد و باید می توانستیم غنی سازی داشته باشیم .

رئیس مجلس تصریح کرد: هیچ کدام از این حقوق مخالف معاهده مربوطه نیست، اما بیهوده مشاجره ای را به وجود آوردند و 12 سال این کشمکش را داشتیم و ایران را تحریم کردند. آنها می گفتند وقتی ما نگرانیم شما نباید غنی سازی کنید و اساس برهان آنها نگرانی از ایران بود و از آنجایی که ایران تبعیت نمی کرد به زور ما را تحریم کردند و به ما فشار می آوردند.‌

وی با بیان این که در حمله به عراق ادعایی کردند که در عراق سلاح کشتار جمعی تولید می شود و ما به مناطقی در این کشورمظنون هستیم، ادامه داد: آقای پاول وزیر خارجه وقت آمریکا گزارش مفتضحانه ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که بر اساس آن تصمیم گرفتند به عراق حمله کنند. وی در این گزارش از مناطقی در عراق نام برد که در این نقاط سلاح هسته ای در حال تولید است.

لاریجانی افزود: آمریکایی ها به همین بهانه بدون آن که مرجعی موضوع را بررسی کند و بدون تصویب شورای امنیت ، به عراق حمله کردند. پس از حمله، دو سه کشور فریادی زدند، اما وقتی دیدند آمریکا 20 روزه عراق را به اشغال درآورد، ساکت شدند .

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که  نه شرقی ها و نه غربی ها کمکی به مردم عراق نکردند، گفت:‌ بعدها در دیداری که با آقای طالبانی رئیس جمهور وقت عراق داشتیم، سئوال کردم که آیا نقاط ادعایی مقامات آمریکایی را بررسی کردید. ایشان در پاسخ گفت: بله بررسی کردیم که یکی از آن نقاط که در کردستان عراق بود، طویله ای در یک منطقه بود که هیچ فعالیتی در آن صورت نمی گرفت.

وی افزود: بر این اساس تفسیری از حقوق بشر در ساحت سیاست وجود ندارد و در چنین فضایی مشکلی به وجود آمده و آن هم این است که سند حقوق بشر در ساحت های دیگر زندگی بشر سایه ای نیفکنده، بنابراین ناموفق است البته نمی خواهم بگویم صد درصد ناموفق است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که معتقدم مسیر بیداری در بین جوانها، تحصیل کرده ها و کسانی که فهم بهتری از دنیا دارند، ‌در عالم اسلام مکشوف است، گفت: یکی از ارکان مهم سند حقوق بشر اسلامی این است که مردم احساس کنند مشارکت آنها در سرنوشتشان تاثیر دارد. اگر مردم کشورهای اسلامی احساس کنند مشارکت انها در سرنوشت سیاسی و اجتماعی کشورشان نیز تاثیر دارد انگیزه تغییر ایجاد می شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: وقتی در یک کشوری یک شخص سه دهه رئیس جمهور می شود، معلوم است که این روند ، طبیعی نیست.

لاریجانی با انتقاد از حالت خفقان جدی در برخی کشورهای اسلامی گفت: باید به ملت های مسلمان امیدواری داد تا در سرنوشت  کشور خودشان دخالت کنند. سند حقوق بشر اسلامی باید این جایگاه را در بین دولت های اسلامی ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه از رفتار ضد حقوق بشری برخی کشورهای بزرگ انتقاد کرد و گفت: شرایط امروز دنیا در مورد حقوق بشر خیلی امیدوار کننده نیست. چه دول بزرگ که رفتارهایی در زندان هایی مثل ابوغریب و جنگ ها را از آنها شاهدیم و چه سازمان همکاری اسلامی حمایتی در مورد حقوق بشر ندارند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: انقلاب اخیر کشورهای اسلامی به تقویت حقوق بشر در این کشور ها منجر شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha