جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرکز الحضارة

حوزه/ نشستی با عنوان "شهروندی در اندیشه اسلامی و علوم اجتماعی" توسط مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی و همکاری بخش علوم اجتماعی و پژوهش های رسانه ای دانشگاه بیروت برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نشستی با عنوان شهروندی در فکر اسلامی و علوم اجتماعی توسط مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی و همکاری بخش علوم اجتماعی و پژوهش های رسانه ای دانشگاه بیروت برگزار شد.

در این نشست شخصیت های مختلفی همچون: دکتر علی فیاض نماینده پارلمان لبنان، دکتر علی ساری حنفی و گروهی از شخصیت های فرهنگی و دینی و دانشگاهی از جمله محمد صادق فضلی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان، سید ایرج الهی مشاور رسانه ای، شیخ محمد زراقط و شیخ یوسف سبیتی و دکتر نبیل سرور و شرکت داشتند.

دبیر این نشست قاسم قصیر بود و در ابتدای نشست شیخ محمد زراقط درباره اشکالات رابطه شهروندی در اندیشه اسلامی صحبت کرد و سؤالاتی را در این زمینه مطرح نمود.

اسلامگراها خصومتی با جامعه شناسی ندارند

سپس دکتر علی فیاض در سخنان خود به این مطلب اشاره کرد که بسیاری از محققان بر این باورند که اسلامگراها با علم جامعه شناسی خصومت دارند و با آن مخالفند در حالی که این باوری نادرست است.

وی سپس به برخی نظریات فکری اسلامی اشاره کرد که مبتنی بر جامعه شناسی است و در این زمینه نظریات شخصیت هایی همچون شهید آیت الله سید محمد باقر صدر، شهید آیت الله مطهری و آیت الله مصباح یزدی را مطرح کرد و پرسش هایی را نیز درباره علم جامعه شناسی مطرح کرد از جمله اینکه: جامعه شناسی عام و جامعه شناسی خاص و مبانی آنها چیست؟ عوامل تعیین کننده و تاثیرگذار در واقعیت های اجتماعی کدامند؟ عوامل اجتماعی و فکری و اقتصادی چه ارتباطی با هم دارند و چه تعاملی میان طیبقات زیرین و فوقانی وجود دارد؟

فیاض از علمای دینی و مراجع فکری و دینی اسلام خواست پاسخ های جدیدی برای اشکال مفهوم شهروندی و متناسب با تغییرات اجتماعی و فکری و سیاسی بیابند و بر این نکته تاکید کرد که گفتگو در مورد شهروندی فقط در چهارچوب کشورهای جدید قابل طرح می باشد.

پس از آن دکتر ساری حنفی به وجود شکاف میان علوم اجتماعی و علوم دینی اشاره کرد و علمای دینی و صاحب نظران علوم اجتماعی را مسئول پیدایش این شکاف دانست و خواستار برطرف شدن آن شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha