جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام قاضی دزفول

حوزه/ امام جمعه دزفول گفت: اگر ما بتوانیم حقوق بشری که بر مبنای آموزه‌های ناب دینی است را به درستی در قالب شیوه‌های جذاب و قابل لمس، به ملت‌های جهان ارائه کنیم، به یقین مورد پذیرش قریب به اتفاق مردم دنیا خواهد بود.

حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی، امام جمعه دزفول، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، با اشاره به فرارسیدن روز حقوق بشر و کرامت انسانی، اظهار داشت: حقوق بشر از دیدگاه اسلام به معنای ارج نهادن به کرامت انسان‌ها فارغ از رنگ، نژاد، پوست و قومیت آنها است؛ به طوری که امام علی(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر بیان می‌کند که «ای مالک! مردم دو دسته‌اند، دسته‏اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش می‌باشند، پس از هر جهت که بنگری کرامت آنها قابل احترام است».

این استاد حوزه علمیه، به معنای واقعی حقوق بشر در غرب اشاره کرد و گفت: غربی‌هایی که مدعی حقوق بشر هستند، در اصل بر مبنای تبعیض نژادی به انسان‌ها نگاه کرده و افراد را به اشخاصی رتبه‌بندی شده از یک تا سه تقسیم بندی می‌کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول، مصداق بارز حقوق بشر غربی را تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به غزه، یمن، بحرین و دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: وجود زندان‌هایی نظیر گوانتانامو و ابوغریب، نماد بارزی از حقوق بشر غربی است که امروزه ادعای دموکراسی و عدالت‌خواهی او گوش عالم را کر کرده است.

حجت الاسلام قاضی دزفولی، به تبیین جایگاه کرامت انسانی در اسلام پرداخت و گفت: در قرآن مجید آمده «وَالصُّلْحُ خَيْرٌ»؛ یعنی صلح و دوستی برای شما بهتر از هرگونه دشمنی و تجاوز به حقوق یکدیگر است و به همین تربیت نیز در دیگر جای قرآن با صراحت ذکر شده که انسان‌ها بر یکدیگر برتری ندارند مگر به «تقوا»، پس افراد در ظاهر با یکدیگر برابرند و این نکته‌ای که در غرب هیچ معنا و مفهومی ندارد.

امام جمعه دزفول، به نقش علما و حوزه‌های علمیه در تبیین نقشه جامعه حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در قرآن کریم آیات زیادی در رابطه با عدم تعدی به حقوق یکدیگر ذکر شده که همین مسأله می‌تواند زیربنای نقشه جامع حقوق بشر اسلامی باشد، به شرطی که علما و کارشناسان قرآنی و دینی حوزه‌های علمیه در این راستا تلاش و کوشش کرده و نتیجه آن را در اختیار جهانیان قرار دهند.

وی در پایان، رساله حقوقی امام سجاد را دیگر منبعی جامع برای تدوین حقوق بشر اسلامی مطرح کرد و افزود: اگر ما بتوانیم حقوق بشری که بر مبنای آموزه‌های ناب دینی است را به‌درستی در قالب شیوه‌های جذاب و قابل لمس، به ملت‌های جهان ارائه کنیم، به یقین مورد پذیرش قریب به اتفاق مردم دنیا خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha