جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه / عضو خبرگان رهبری گفت: جنایت هایی که امروزه توسط آل سعود در یمن اتفاق می افتد، به دلیل تصمیم یک بیمار روحی و معنوی است که چند صباحی بیشتر در قدرت بماند و دل اربابان خود را شاد سازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی عصر امروز در جمع پزشکان شیعه از سراسر جهان که در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حضور یافتند، گفت: حضور پزشکان  از سراسر جهان در قم، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

وی پزشکی را دارای جایگاه خاصی از گذشته تا امروز معرفی و عنوان کرد: پزشکان موجب سلامتی، طول عمر و بهره‌وری افراد از زندگی بوده و در صورت نبود این قشر از جامعه، سلامتی افراد به خطر می افتد. این گروه در زندگی تمام انسان ها تأثیرگذار بوده و مورد توجه و مورد احترام مردم هستند.

* رسالت پزشکان ترمیم روح و روان است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که این گروه پزشکان، علاوه بر اشتراکات حرفه ای، دارای اشتراکات دینی، مذهبی و روش زندگی هستند، ابراز داشت: نخستین استفاده از این تجمع بر اساس عقیده مشترک، توجه به سلامت روح  در کنار  توجه به سلامت جسم است که نیازمند رسیدگی و طبابت روحانی و معنوی دارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تلاش گسترده پزشکان در طی تاریخ برای شناسایی بیماری، عوامل و روش های درمانی بیماران، خاطرنشان ساخت: باید دید که انسان ها چه اندازه نسبت به بیماری های روحی و معنوی و عوامل بروز این بیماری ها و درمان آن تلاش کرده اند؟ این سؤال  در حالی مطرح است که نیاز به طبابت روحانی و معنوی از طبابت جسمانی بیشتر است؛ چراکه روح و معنویت ما موجب برتری انسان از حیوانات و سایر مخلوقات با انسان است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: سلامت و بیماری جسم، معمولاً در چند دهه خلاصه می شود؛ ولی اگر روح انسان بیمار شود، الی الابد بیمار خواهد بود؛ همچنین بیماری جسمانی  به جنبه شخصی  ارتباط دارد؛ اما بیماری روحی عمدتاً فراگیر است و ممکن است میلون ها نفر را به این بیماری مبتلا ساخته و زندگی ابدی آنان را نابود سازد.

وی با تأکید بر این که بیماری های فراوانی روح انسان را تهدید می کند، تصریح کرد: در قرآن اعتقادات فاسد، رفتارهای ناهنجار ناشی از رفتار و افکار غلط، از جمله بیماری های روحی معرفی شده است.

* سیاستمداران ظالم بیمار روحی‌اند

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تمامی فسادها در جامعه را ناشی از بیماری روحی انسان ها برشمرد و گفت: این همه جرم و جنایت از سوی افرادی در جهان رقم می خورد  که گرفتار بیماری  های روحی حب قدرت و مقام و جاه طلبی می باشد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: جنایت هایی که امروزه در یمن اتفاق می افتد،  به دلیل امضای یک بیمار روحی و معنوی است که چند صباحی بیشتر در قدرت بماند و دل اربابان خود را شاد سازد. اگر این فرد  ایمانی درست داشته و گرفتار بیماری روحی نبودند، چنین جنایت هایی در جامعه رقم نمی خورد.

* بیماری‌های روحی منجر به جنایت‌های امروزی شده است

آیت الله مصباح ادامه داد: بسیاری از جنگ ها و جنایت های امروزی بشر توسط عده و گروهی اندک است که با بیماری روحی  و معرفتی خود، میلیون ها نفر را کشته و آواره می سازند؛ این بیماری به عنوان بیماری قدرت در قرآن عامل نابودی انسان ها معرفی شده است.

* راه درمان بیماری‌های روحی

وی داشتن برنامه های جامع برای جلوگیری از بروز بیماری های روحانی برای نسل آینده را ضروری دانست و گفت:  برای این که جامعه در آینده در جرم و جنایت گرفتار نشود، باید راه های درمان بیماری های روحی و روانی را به دست آوریم تا نسل آینده ما راه صحت روح را بداند و خود را در برابر آن ایمن سازد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: ممکن است بسیاری از ما بیماری های مختلف روحی داشته، ولی نسبت به آن بی اطلاع باشیم؛ از این رو باید با قوانین الهی که میزانی برای انسان است، اندازه بیماری روحی و معنوی خود را بدانیم و به علمای دین حقیقی که طبیان روح هستند، مراجعه نماییم.

* نقش پزشکان در سلامت

عضو خبرگان رهبری به نقش پزشکان در سلامت روح انسان ها اشاره کرد و گفت: پزشکان با توجه به ارتباط پیوسته ای که با مردم دارند، علاوه بر درمان جسمانی مردم، می توانند بر روح و معرفت آنها نیز تأثیر داشته باشند.

آیت الله مصباح با بیان این که گاهی پزشک از یک عالم دینی بر مردم تأثیرگذارتر است، خاطرنشان ساخت: زمانی که یک عالم دینی مردم را امر به معروف و نهی از منکر می کند، ممکن است افراد این کار را اقتضای حرفه آن عالم دینی بدانند و تأثیرپذیری زیادی نسبت به آن نداشته باشند؛ ولی گاهی، زمانی که یک پزشک توصیه ای دینی و روحانی به مردم داشته باشد، تأثیرگذاری آن در افراد بیشتر شود.

وی با اشاره به خدمت دینی و تبلیغی پزشکان سایر ادیان الهی در مناطق مختلف جهان تصریح کرد: گاهی یک پزشک مسیحی خدماتی در عرصه دینی و تبلیغی خود دارد که عده زیادی را نسبت به این دین علاقه مند می کند، ولی متأسفانه مسلمانان نسبت به این مسئله کمتر توجه دارند.

عضو خبرگان رهبری در پایان با تأکید بر ضرورت احیای این بایسته دینی در میان پزشکان مسلمان گفت: چرا ما نتوانیم چنین خدماتی را که مردم را به سوی رشد دینی و تکامل و تقرب به سوی خدا هدایت می کند، نداشته باشیم.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha