جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام واعظ موسوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری ، عصر امام صادق(ع) را دوره رشد و تعالی علم و فرهنگ اسلامی در ابعاد مختلف آن توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  با تسلیت ایام شهادت این امام هُمام ابراز داشت: در زمان امامت ایشان شاهد بروز و ظهور جنبش های فکری و فرهنگی و فرق و مذاهب گوناگون هستیم، چه آن که پس از رسول خدا(ص) دیگر چنین فرصتی پیش نیامده بود تا معارف اصیل اسلامی ترویج گردد، به ویژه آن که قانون منع حدیث و فشار زمامداران مستبد بنی امیه باعث تشدید این وضع شده بود.

 وی افزود: امام صادق(ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی امام باقر(ع) را گرفته و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی را به وجود آوردند و در رشته های مختلف علمی شاگردان بزرگی تربیت نمودند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: امروز نه فقط شیعیان و مسلمین بلکه همه جهانیان مدیون امام صادق(ع) هستند چرا که با تلاش و مجاهدت ایشان و شاگردانشان بود که علم و فرهنگ و تمدن بشری رشد و تعالی بسیاری پیدا کرد.

وی افزود: بزرگانی چون هشام بن حکم، مفضل بن عمر کوفی جعفی، محمد بن مسلم ثقفی، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، جابر بن حیان و ... همگی از جمله شاگردان امام صادق(ع) هستند که بنا بر نقل تاریخ ، تعداد آنها بالغ بر 4 هزار نفر بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی بیان داشت: حتی ابوحنیفه ، رئیس یکی از چهار فرقه اهل سنت مدتی شاگرد حضرت بود و خودش نیز به این موضوع افتخار کرده که شاگردی جعفر بن محمد(ع) را کرده است.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) با درک درست از زمانه خود، از فرصت های گوناگونی برای دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام نهایت استفاده را می کرد و مناظرات زیادی نیز در همین موضوعات میان ایشان و سران فرقه های گوناگون انجام پذیرفت که طی آنها با استدلال های متین و استوار، پوچی عقاید آنها و برتری اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به طور عیان ثابت می شد.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: علاوه بر این در بخش فقه و احکام شریعت نیز از سوی ایشان فعالیت بسیاری انجام شد به طوری که که شاهراههای جدیدی در این بستر گشوده شد که تاکنون نیز به لطف الهی این مسیر نورانی در حوزه های علمیه شیعی راه خود را به خوبی ادامه داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha