شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام صادق

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) تهران گفت: امام صادق(ع) با تفکر قرآنی پذیرای افرادی با گرایشات متفاوت عقیدتی در کلاس درس بودند و در نهایت ادب و مدارا، آنان را متوجه اشتباهات و خطاهای خویش می نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین مهدی زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، با بیان اینکه وجود مقدس امام صادق(ع) در بین خاندان اهل بیت(علیهم السلام) به شیخ الائمه مشهور هستند، گفت: ایشان در سال 83 هجری چشم به جهان گشودند و پس از سال ها مبارزه علیه دستگاه طاغوت در سال 148 هجری به شهادت رسیدند در حالی که سن مبارک ایشان 65 سال بود.

وی با اشاره به انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس در دوران امام صادق(ع) افزود: این دوران شرایط خوبی را برای حضرت فراهم کرد تا نسبت به تدوین و ساماندهی زیرساخت های بنیادین تفکر شیعی اقدام کنند و لذا به دلیل اینکه بنی عباس از همان اوایل حکومت شان با شعار علویون و فاطمیون به قدرت تکیه زدند در برخورد با فعالیت های امام(ع) مدارا می کردند.

استاد حوزه علمیه تهران،  با بیان اینکه امام صادق(ع) بنیان گذار حوزه علمیه شیعیان بود، تصریح کرد: در مباحث کلامی، فقهی و تفسیر بیشترین احادیث از طرف امام صادق(ع) بیان شده است. چرا که آن حضرت فرصت پیدا کردند تا تفکر امامیه و شیعه را تدوین کنند و کرسی های تدریس را راه اندازی نموده به طوری که بیش از چهار هزار نفر شاگرد در محضر ایشان بودند.

وی افزود: وجود روایات غنی از امام جعفر صادق(ع) در کتب مهم شیعه همچون وسائل الشیعه و کتب تفسیری دیگر حاکی از انقلاب عظیم علمی توسط ایشان است و لذا می توان نتیجه گرفت که تمام حوزه های علمیه مسلمانان در جهان اسلام و پرورش و تربیت علما و محققین متخصص مرهون مجاهدت علمی آن امام بزرگوار می باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) پرورش یافته مکتب امام صادق(ع) است، اظهار داشت: اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام(ره) علیرغم همه مخالفت ها و دشمنی ها به پیروزی رسید و هم اکنون در جهان ترویج دهنده ی مکتب اهل بیت(ع) است، از برکات مجاهدت علمی حضرت صادق(ع) می باشد.

وی با اشاره به حضور طیف های مختلف فکری در کلاس های درسی و علمی امام صادق(ع)، خاطرنشان کرد: حضور افراد با گرایشات فکری متفاوت و گاهاً ضد شیعی در جلسات علمی آن امام(ع) به خوبی اثبات می کند که تفکر اهل بیت(ع) و تفکر قرآنی با فراهم کردن شرایط عادلانه ی در یک محیط علمی و در نهایت ادب و مدارا، آنان را متوجه اشتباهات و خطاهای خویش می نمودند.

حجت الاسلام مهدی زاده در پایان با تاکید بر اینکه سیره ی امام صادق(ره) و تمامی ائمه(ع) دقیقاً همان سیره ی قرآن کریم است، گفت: ائمه(ع) انسان های کاملی بودند که در بعد علمی، نظری، و نیز در ابعاد مختلف اخلاقی و... سرآمد کل تاریخ بشریت هستند. یعنی زاهدترین، عابدترین، عالم ترین، باتقوا ترین و کارآمد ترین اشخاص بودند. چنانکه امام صادق(ع) فرمودند مصداق آیه ی «أکملت لکم دینکم...» ما خاندان اهل بیت(ع) هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha