شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار رئيس موضوع شناسي احكام فقهي با آیت الله مقتدایی

حوزه/ دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه گفت: این تحقیقی که امروز راجع به موضوع شناسی انجام می شود، اساس فقه است، چرا که پی ریزی فقه بر روی موضوع است و احکامش بسته به موضوع می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مقتدایی در دیدار رئيس و معاونين موسسه موضوع شناسي احكام فقهي با تقدیر از زحمات و فعالیت های مخلصانه این موسسه در رابطه با موضوع شناسی احکام فقهی اظهارداشت: این امر به عنوان کمبود در جهان اسلام و فقه شیعه  مطرح بوده که در دوران بزرگان فقهای اسلام از زمان شیخ طوسی، شیخ مفید ، سید مرتضی و دیگران تا زمان حاضر (که فقه نوشتند و برای فقه زحمت می کشیدند)، احکام را بر اساس موازین استنباط و ارائه کرده و در شناخت موضوع نیز دقت کافی داشته، اما راه برای رسیدن به واقعیت برایشان نبود.

موضوع شناسی اساس فقه است

دبير شواري عالي حوزه هاي علميه  ادامه داد: تحقیقی که امروز راجع به موضوع شناسی انجام می شود، اساس فقه است، چرا که پی ریزی فقه بر روی موضوع بوده و احکام آن بسته به موضوع می باشد و موضوع را فقها تشخیص می دادند.

وی افزود: در بعضی فتاوا اختلاف است و منشأ اختلاف هم در موضوع می باشد، بنابراین کاری که شما انجام می دهید این کمبودها را پر می کنید و بعد از این، احکامی که استنباط می شود، بر اساس موضوعی شناخته شده، تحقیق شده و مستند، صادر و مترتب می شود.

آیت الله مقتدایی بیان داشت: این کار خدمت بزرگی به جهان اسلام، فقه و فقاهت است، در این زمینه باید بگویم که لطف الهی از طرف خدای بزرگ به شما عزیزان مخصوصا به حجت الاسلام والمسلمین  فلاح بوده که توانستید این کار را شروع کنید.

نائب رئیس جامعه مدرسین  با بیان این که من از اول به این کار امید داشته و بر آن تاکید می کردم خاطرنشان کرد: در این زمینه به پیشرفت های بسیار خوبی هم رسیدید؛ این مطلبی است که نه تنها فقها به آن نیاز دارند که موضوع را تشخیص دهند بلکه جاذبه ای دارد که مسلمان ها و همه افرادی که علاقه مند هستند تا احکام دین را بشناسند، یاد بگیرند و لو در مقام استنباط احکام نیستند، اما می خواهند حکم را بفهمند.

آیت الله مقتدایی گفت:  همین که مثلا تصاویر پرندگان را نشان دهید، بیان کنید که نام پرنده و مشخصات آن این است، در ذیل جزوه هم بنویسید که حرام گوشت است یا حلال گوشت. این نوع فعالیت خیلی مهم بوده و استقبال زیادی در بین مردم نسبت به آن ایجاد  می شود، چون جذابیت دارد.  همچنین در رابطه با ماهی ها، چرا این ماهی حلال گوشت و یا آن ماهی حرام گوشت است.

خدمت به فقه خدمت به اسلام است

وی افزود:  در سفرها، قضیه حد ترخص، کیلومتر، میل و امثال اینها شناخته می شود، این ها مطالب مهمی است که تا حالا در خصوص  آنها به طور حدس و گمان فتوا داده و حکم مترتب می شد، اما امروز با تشخیص و تحقیق مستند زحمت فوق العاده ای است که شما کشیده اید خدمتی که شما به فقه، اسلام و شناخت احکام اسلامی انجام داده اید.

سطح سه موضوع شناسی فقهی راه اندازی می شود

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: راه اندازی سطح سه موضوع شناسی در حوزه های علمیه، را قول می دهم، منتها طرح آن را  باید آماده کنید. طرحی که ضرورت، موضوعات و سرفصل هایش مشخص شده و توجیح لازم را هم داشته باشد.  ان شاء الله قول می دهیم که در جلسه شورای عالی حوزه آن را مطرح کرده و قطعا آقایان هم همراهی می کنند.

ارتباط بازاریان با  حوزه ارتقاء می یابد

عضو خبرگان رهبری با اشاره به ارتباط بازاریان با حوزه برای کسب حلال بیان داشت: در گذشته ارتباط بازاریان با حوزه های علمیه مراجع،  علما و  روحانیون قوی و نزدیک بود و اکثر مدارس علمیه  معمولا در بازار و در جاهایی که مردم، بازارایی ها و اصناف بودند تشکیل می شد.

وی در ادامه افزود: علماء برای بازاری ها درس مکاسب داشتند و این باعث ایجاد پیوند قوی مراجع و روحانیون با اصناف و بازاری ها می شد، ولی امروز متأسفانه این پیوندها قطع و یا کم رنگ شده است.

آیت الله مقتدایی خاطرنشان کرد: خیرین پیشنهاد کردند و ما هم اعلام آمادگی کردیم، تا  تعداد افرادی که آمادگی دارند در کلاس حضور پیدا کنند شناسایی شوند، به حمد الهی استقبال خوبی هم شده و الان در مدرسه مجد و مدرسه شیخ عبدالحسین این دوره شروع شده است.

وی افزود: برای برگزاری این دوره ها در قم  نیز  با آیت الله العظمی صافی صحبت کردم، ایشان هم خیلی تشویق کردند و گفتند، این امر سنت حسنه ای بود که از بین رفته و شما آن را احیا می کنید، در حال حاضر هم ایشان این موضوع را به طور جدی دنبال می کنند.

آیت الله مقتدایی گفت: موسسه موضوع شناسی احکام فقهی می تواند برای اصناف مختلف منابع  فقهی مختص آن صنف را تهیه و در اختیار آنان قرار دهد، تا شما هم در این کار که  احیاء فقه و ترویج احکام دین است، شریک باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین بهمنی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    بسمه تعالی ضمن عرض سلام و تحیت ؛ مستدعی است طریقه عضویت و ثبت نام در دوره ها و سطوح موضوع شناسی فقهی را اعلام و اطلاع رسانی بفرمایید./ با تجدید احترام و سپاس از مراحم تان