جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محسن غرویان

حوزه/ شیوه مناظره امام صادق(ع) امروز نیز در جهان اسلام و بین عالمان دین مرسوم است و بهترین شیوه برای مبارزه با معاندین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفت­وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت شهادت رئیس مذهب امام جعفر صادق(ع) به بُعد  علمی آن امام(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از سنت های علمی امام صادق(ع) تربیت شاگردان در علوم مختلف برای مناظره با صاحبان مکاتب و معاندین بوده، بطوری که در اکثر این مناظرات گروه های مخالف متوجه می شدند که علم آن امام(ع)، علم معمولی نیست و نمی توانند حتی با شاگردان  ایشان مقابله کنند چه برسد به خود امام صادق(ع).

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: امام صادق(ع) از­طریق همین مناظرات علمی با بسیاری از نحله ها، اندیشه و فکر­های منحرف به مبارزه علمی برخاسته و در همه این مناظرات امام(ع) سعی می­کرد با برهان علمی برگرفته از عقلانیت، این گروه ها را دعوت به اسلام و پذیرش حقانیت مکتب تشیع کنند.

 وی ادامه داد: این شیوه مناظره امام صادق(ع) امروز نیز در جهان اسلام و بین عالمان دین مرسوم است و بهترین شیوه برای مبارزه با معاندین به شمار می رود، اگر چه مخالفین حاضر به پذیرش حقانیت نیستند، چون اصلا اهل تفکرو برهان عقلی نیستند تا بخواهند حقیقت را بپذیرند.

حجت الاسلام و المسلمین غرویان گفت: مکتب شیعه، مکتب عقلانیت و استدلال و برهان است و در مناظرات خود از همان روش امام صادق(ع) بهره می برد و هیچ سخن بی منطقی را نمی­گوید، ولی معاندین اصلا برهان عقلی را قبول ندارند و لذا آن را به طورکل تعطیل کرده اند.

 استادحوزه و دانشگاه اظهار داشت: در زمان امام(ع) گرو های منحرف زیادی بوده اند و این گروه ها  نیز هیچ اعتقادی به مناظره از طریق برهان و استدلال های عقلی نداشته اند؛ اگر چه امام صادق(ع) از طریق مناظرات بر پایه برهان عقلی با گروه های شافعی وحنبلی بحث کرده اند.

 عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: شیعه غنی ترین منابع حدیثی را از دوران  امام باقر و صادق(ع) دارد و حتی این احادیث معروف به صادقین نیز می باشد چون عمده احادیث مربوط به این دو امام بزرگوار است.

 انتهای پیام:40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha