جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد هادی عبدخدایی

حوزه / امروز با این ولایت فقیهی که عنوان کرده‌ایم و شکوفا شده و در نظام سیاسی بین الملل هم خط نوینی را مطرح کرده، دشمنان حساس‌اند و باید مراقب کلمه کلمه سخنان آنها بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی، در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با اشاره به اینکه باید بر مسائل اعتقادی، سیاسی و تفسیری به صورتی فقیهانه کار شود، گفت: سیاست ما عین دیانت ماست، زیرا نمی‌توانیم ده سال فعالیت سیاسی پیامبر(ص) و چهار سال و نیم حکومت امیرمؤمنان(ع) که عالی ترین الگو برای قرن‌ها زندگی سیاسی ماست را نادیده بگیریم.

وی خطاب به دیپلماتهای کشورمان گفت:‌ امام علی(ع) به مالک اشتر می‌نویسند: صلحى را که رضاى خدا در آن باشد و دشمن پیشنهاد کند، رد مکن، زیرا صلح، سبب آرامش سپاهیان تو و مایه آسودن از ناراحتی‌ها و امنیت براى شهرها است، ولى پس از صلح، سخت از دشمن برحذر باش، چه ممکن است این همه براى غافلگیر کردن تو باشد. بنابراین، جانب دوراندیشى را از دست مده و در این باره حسن ظن نداشته باشد.

* به دشمن حسن ظن نداشته باشیم

وی با تاکید بر اینکه حسن ظن در مقابل مؤمن است نه دشمنی که به خون تو تشنه است، با اشاره ضمنی به توافق هسته‌ای، گفت: هنوز اول ماجراهای بعدی است و به قول بعضی‌ها اول دبه در آوردن هاست، لذا باید متوجه بود که هیچ کسی نسبت به اسرار کشور محرم نیست و باید مواظب باشید.

این مدرس نهج البلاغه و استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه امامان معصوم(ع) عالی‌ترین شیوه سیاسی را داشته اند، گفت: امروز با این ولایت فقیهی که عنوان کرده‌ایم و شکوفا شده و در نظام سیاسی بین الملل هم خط نوینی را مطرح کرده، دشمنان حساس‌اند و باید مراقب کلمه کلمه سخنان آنها بود.

وی همچنین به زندگی امام صادق(ع) اشاره کرد و با ابراز این مطلب که ایشان تکمیل کننده و ادامه دهنده مکتبی هستند که پدرشان به راه انداختند، گفت:‌ بزرگترین حرکت مکتب اسلامی در قرن دوم هجری، به وسیله آن حضرت به راه افتاده و به‌طور کلی حرکت مکتب تشیع از نظر وسعت، اصالت و قدمت درجه یک می‌باشد و از هر مکتب اسلامی دینی دیگر قدیمی‌تر است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی با بیان اینکه در زمان امام صادق(ع) فرهنگ اسلامی به اوج خودش رسیده، ابراز داشت: امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) در مقابل رشد مکاتب مختلف در آن دوران ایستادند و با ارائه مکتب و راه درست دین، شاگردان زیادی را تربیت کردند که در هیچ کرسی درسی این حجم 4 هزار نفری شاگرد را نمی توان دید.

سخنران این مراسم با اشاره به آیه نفر، توضیح داد: اول اینکه امکان ندارد همه مردم به درس دین بپردازند، اما اینکه باید گروهی از یک قوم این کار را انجام دهند، برگردند و دین را به مردم بیاموزانند، زیربنا و پایه حوزه‌های علمیه است.

* آموزش فراگیری دین یک ضرورت است

وی افزود: بنابراین، آموزش و فراگیری دین واجب کفایی و حضور حوزه‌های علمیه ضروری است.

او خطاب به والدین با تاکید بر فرستادن فرزندان مستعد و درس خوان به حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: هنوز یک صدم احتیاجی که دنیای اسلام به وجود عالم و فاضل دارد درحوزه‌های علمیه نداریم و به همین علت، باید تلاش کنیم تا هر چه می‌توانیم این نیاز کمتر شود.

* دین را فقیهانه فرا بگیریم

وی یادآور شد: طلبه باید به گونه‌ای درس بخواند که به عنوان یک روحانی سد محکمی در برابر اجانب باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی با اذعان بر اینکه در سطح اولیه کار هستیم، اظهار داشت: بر اساس آیه فوق، باید فقیهانه دین را فراگرفت، زیرا تفقه مذکور علم معمولی نیست، بلکه علمی است که برای فراگیری اش باید تلاش و دانش والاتری را کسب کند.

وی با بیان اینکه اسلام می خواهد فرد دین را بفهمد، ابراز داشت: با توجه به بیان قرآن، تفقه فقط درباره فقه نیست بلکه به فراگیری دین که مجموعه ای از اخلاقیات، فرهنگ، سیاست و... است، اشاره دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha