پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نامه رهبری

حوزه/ وجود ۲۶۰ تشکل فرهنگی طلاب المصطفی که با فعالیت های مختلف خود در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی، ظرفیت بسیار مناسبی است که باید از آن بهره برداری مناسب صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی در  نشست مشترک اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی و جامعةالمصطفی که  با هدف گفت وگو و افزایش سطح همکاری ها، در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزار شد، به معرفی جامعةالمصطفی، فعالیت ها و دستاوردهای آن پرداخت و خاطرنشان کرد: وجود 260 تشکل فرهنگی طلاب المصطفی که با فعالیت های مختلف خود در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی از جمله تألیف و ترجمه کتاب، انتشار نشریات، راه اندازی پایگاه های اینترنتی و تولید محتوا در فضای مجازی، پنجره  های جدیدی را به روی کشورهای خود گشوده اند، ظرفیت بسیار مناسبی است که باید از آن بهره برداری مناسب صورت گیرد.

حجت الاسلام شاکری ادامه داد: در موضوع نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، طلاب المصطفی با ترجمه و بازنشر وسیع نامه معظم له در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، زمینه آشنایی بسیاری از جوانان در کشورهای مختلف با اسلام ناب و گفتمان انقلاب اسلامی را فراهم آوردند.

* فعالیت سی هزار دانش آموخته المصطفی در جهان

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی، حضور بیش از سی هزار دانش آموخته المصطفی در کشورهای مختلف جهان را فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: تعبیر مقام معظم رهبری در سفر ایشان به قم که طلاب غیرایرانی را نه میهمان؛ بلکه صاحب خانه خواندند، بیانی دقیق، هوشمندانه، عالمانه و به حق بوده است و باید مورد توجه همه نهادها و سازمان ها قرار گیرد .

در ادامه این دیدار،آقای محمدی فر، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی وزرات کشور، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی، فعالیت ها و دستاوردهای جامعةالمصطفی را شایسته تقدیر دانست و گفت: موضوع مهاجران و اتباع غیرایرانی بحث مهمی در کشور ما به شمار می­آید که از آن بیشتر به عنوان معضل و گاهی نیز به عنوان فرصت یاد می شود ؛ اما فعالیت  های جامعةالمصطفی در این زمینه به عنوان یک مرکز فرصت محور در جمهوری اسلامی ایران، مایه امیدواری است.

وی، اولویت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی را تأمین منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)درباره مهاجران غیرایرانی خواند و افزود: بر اساس همین رویکرد، در سال جاری، با وجود تمام مشکلات و با استفاده از امکانات استانداری  ها، از حدود پنجاه هزار دانش آموز اتباع غیرمجاز در مدارس کشور ثبت نام به عمل آمد.

* کمیسیون اتباع غیر ایرانی ویژه طلاب

آقای محمدی فر با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه اتباع غیرایرانی به ریاست دفتر مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: در این کمیسیون که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی دبیر اجرایی آن است، کمیته های مختلف فرهنگی، ورزشی، رسانه ای، خانواده و... فعالیت دارند و جامعةالمصطفی با توجه به ظرفیت های گسترده طلاب خود می تواند در تحقق اهداف این کمیسیون به ویژه سرپرستی بخش  های دینی، آموزشی و فرهنگی نقش بسزایی داشته باشد.

در ادامه این جلسه، شیرمحمدی ، مدیرکل اتباع و مهاجرین استان قم، ضمن استقبال از همکاری جامعةالمصطفی و اداره کل اتباع و مهاجرین وزارت کشور، به ارائه گزارشی از وضعیت اتباع غیرایرانی در استان قم به ویژه مهاجران افغانستانی پرداخت.

* تحصیل دو هزا طلبه از افغانستان

وی تصریح کرد: هم اکنون حدود دوهزار طلبه افغانستانی در جامعةالمصطفی و عده ای نیز به صورت آزاد مشغول به تحصیلات حوزوی هستند که با برنامه ریزی و تعیین رویکرد مشترک، با استفاده از این ظرفیت می توان بسیاری از معضلات مهاجرین افغانستانی را به فرصت تبدیل کرد.

 حجت الاسلام  صالحی معاون فرهنگی اداره کل اتباع و مهاجرین، نیز در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی صورت گرفته برای مهاجران و اتباع غیرایرانی، خواستار همکاری جامعةالمصطفی در اجرای برنامه های فرهنگی این معاونت شد.

 

شایان ذکر است در ادامه جلسه، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده، مدیرکل دفتر ریاست المصطفی، اظهار داشت: عرصه  های زیادی برای فعالیت طلاب المصطفی  وجود دارد و باید راهکاری جهت یک کار فرهنگی ماندگار برای این سرمایه عظیم صورت گیرد.

خاطرنشان می شود؛ در پایان این دیدار، دو طرف جهت افزایش همکاری های دوسویه از جمله در زمینه افزایش تسهیلات صدور کارت اقامت برای خانواده طلاب غیرایرانی، همکاری طلاب المصطفی در اجرای برنامه های فرهنگی به ویژه در مهمان شهرها، تشکیل انجمن ها و تشکل های سازمان یافته در حوزه های مختلف، پذیرش دانشجوی غیرایرانی در دوره های علمی کاربردی و مجازی المصطفی، ارائه تسهیلات آموزش فنی و حرفه ای ویژه فرزندان طلاب المصطفی، طرح و بررسی مشکلات طلاب غیرایرانی در کمیسیون اتباع خارجی، تحت پوشش قرار گرفتن طلاب غیرایرانی در طرح های بیمه سلامت، بهزیستی، بیماری های خاص و... تفاهم به عمل آمد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha