جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کودتای ۲۸ مرداد

حوزه/ خانه نشین شدن مرحوم آیت الله کاشانی باعث گردید زمینه برای بازگشت استبداد و طاغوت به کشور فراهم شود، در حالی که اگر مصدق به توصیه های روحانیت توجه می کرد، شاید سرنوشت مملکت به گونه دیگری رقم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبدالهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد 1332 و نقش آمریکا در ساقط کردن دولت مصدق، گفت: در جریان روی کار آمدن دولت مصدق، آیت الله کاشانی دلسوزترین حامی برای او و دولتش بود و ارتباط وی با مرجعیت و علما بود که باعث شد در بین مردم از اعتبار و مقبولیت بیشتری نسبت به گذشته سیاسی خویش داشته باشد.

وی افزود: مردم اهمیت و احترام ویژه ای برای جایگاه و نظرات روحانیت قائل بودند و اگر کسی حمایت علما و مراجع را داشت، مورد تایید مردم نیز واقع می شد. همان طور که در جریان مشروطه، فتوای تنباکو و سایر موارد نیز جایگاه روحانیت ثابت شده بود.

استاد حوزه علمیه تهران با بیان این که  دکتر مصدق در بین خواص از جایگاهی برخوردار بود ، ابراز داشت: از بین خواص، نزدیکترین فرد به روحانیت و آیت الله کاشانی جهت ائتلاف و تشکیل دولت بود تا شاید به واسطه­ی این وحدت تا حدودی از ظلم و ستمی که به مردم می رود، کاسته شود.

وی تصریح کرد: یکی از خطاهای دکتر مصدق که او را دچار اشتباه در تحلیل و عدم اتخاذ تصمیم درست واداشت این بود که خیال می کرد اعتبارش در نزد مردم به خاطر خود اوست، در حالی که این گونه نبود.

*بازگشت دوباره طاغوت با خانه نشین کردن آیت الله کاشانی

مدیر مدرسه علمیه معیر تهران ادامه داد: خانه نشین کردن آیت الله کاشانی که با سکوت و احیاناً موافقت مصدق صورت گرفت، باعث گردید زمینه برای بازگشت استبداد و طاغوت به کشور ایجاد شود، در حالی که اگر مصدق به توصیه های روحانیت توجه می کرد و با آیت الله کاشانی تعامل داشت، شاید مسیر و سرنوشت مملکت به گونه دیگری رقم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالهی افزود: بعد از کودتای 28 مرداد و خانه نشینی آیت الله کاشانی، عملاً مردم دیگر انگیزه ای برای دفاع از دولت مصدق نداشتند، چون دلیل شان این بود که او به رهبر دینی و سیاسی شان توهین کرده و خواسته و ناخواسته او را از تصمیم گیری های سیاسی و سرنوشت ساز کشور کنار گذاشته است و نهایتاً مصدق تنها ماند و دستاوردهای بزرگی که به پشتوانه روحانیت به دست آمده بود، به سرانجام نرسد.

*نفوذ تفکر ولایت فقیه در معادلات جهانی و منطقه ای

وی با اشاره به دشمنی های استکبار و در رأس آنها آمریکا علیه کشورمان، علت اصلی این دشمنی ها را اسلامی بودن ایران و مخالفت با نفوذ تفکر ولایت فقیه در معادلات جهانی و منطقه ای دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران ملجأ و پناهگاه کسانی است که خواهان آزادی، عدالت و مبارزه با ظلم و استعمار هستند.

*آمریکا با اسلام نماز و روزه نیست

استاد حوزه علمیه تهران تصریح کرد: اسلامی که آمریکا با آن دشمنی دارد، اسلام نماز و روزه نیست، بلکه با اندیشه­ای در اسلام دشمنی و مخالفت دارد که در مسائل اجتماعی و سیاسی مسلمین و جهان ورود پیدا می کند و پرچم مبارزه با استکبار را به دست دارد و ائمه معصومین(ع) نیز بخاطر تاثیرگذاری شان در امور سیاسی و اجتماعی مسلمین به شهادت رسیدند.

*استکبار ستیزی؛ مهمترین شاخصه اسلام ناب

حجت الاسلام والمسلمین عبدالهی با بیان این که استکبار ستیزی یکی از شاخصه های اسلام ناب است، گفت: رشد و توسعه گروهک های تروریستی در منطقه به خاطر غفلت سران کشورهای اسلامی از نفوذ استکبار است.

*تفرقه اندازی آمریکا

وی با تاکید بر این که استکبار به سردمداری آمریکا با تفرقه اندازی، وحدت کشورهای اسلامی را نشانه رفته است، گفت: در این میان هوشیاری روحانیون در جهت ایجاد وحدت بین گروه های سیاسی و فرهنگی کشور با آراء متفاوت، بسیار اهمیت و ضروری به نظر می رسد، تا با حفظ آرامش و نشاط و در عین حال با تبیین درست شرایط موجود کشور و منطقه، روحیه خودباوری و امید به آینده­ای روشن را در بین مردم تقویت کنند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha