سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 356991
۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
فرهنگ

حوزه/ اگر خدای ناکرده در برابر سیل بنیان برافکن تهاجم فرهنگی که اخلاق و باورهای مردم به خصوص جوانان را هدف گرفته ، بی تفاوت یا کم تفاوت باشیم ، دچار خسران های عظیمی می شویم که شاید ترمیم آن در آینده به صورت کامل به مساله ای غیرممکن تبدیل شود!

خبرگزاری «حوزه» فرهنگ مهم است، حتی مهم تر از اقتصاد... اولویت ماست... رهاسازی فرهنگی معنایی ندارد...

جملات فوق بخشی از مهم ترین و در عین حال صریح ترین فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در حوزه مسایل فرهنگی در چندماهه اخیر است که بی گمان حاکی از عمق نگاه راهبردی و مطالبه گرایانه ایشان نسبت به این موضوع است، کما این که روز گذشته نیز معظم له در دیدار هیئت دولت به صراحت انگشت تاکید بر روی فرهنگ گذاشته و فرمودند: «مشکلات اقتصادی موجب پریشانی فکر نمی شود، اما مشکلات فرهنگی، گاه خواب را از انسان می رباید».

ایشان همچنین تولید محصولات فرهنگی سالم و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی را دو وظیفه اصلی مسئولان برشمرده و گفتند: «در همه کشورهای دنیا، از محصولات فرهنگی مراقبت می شود بنابراین اگر برخی تولیدات اعم از نمایشی و مکتوب، با مبانی و اصول در تضاد هستند بدون رودربایستی جلوی آنها را بگیرید».

مقام معظم رهبری با رد کامل رهاسازی فرهنگی در ادامه تأکید کردند: «عرصه فرهنگ باید براساس مبانی و شعارهای امام و انقلاب مدیریت و خوراک فرهنگی سالم برای جامعه تولید شود».

گرچه فرازهای دیگر بیانات حضرت آقا در جلسه دیروز اعم از موضوعات سیاسی و اقتصادی و همچنین مساله هسته ای، حاوی نکات بسیار مهم و راهگشایی بود؛ اما با توجه به مبنایی بودن مقوله فرهنگ و تاثیرگذاری فراوان آن بر روی آحاد جامعه باید بیش از پیش به این فراز از سخنان ایشان ، گوش جان که هیچ بالاتر ازآن دل سپرد تا بلکه از رهگذر چنین توجه و التفاتی ، شاهد برداشته شدن گام هایی استوار در مسیر رفع و کاهش معضلات فرهنگی باشیم.

به خصوص هشدار رهبری مبنی بر جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی و درخواست ایشان از مسئولان در برخورد با این گونه محصولات آن هم بی هیچ تعارف و رودربایستی ، بالاترین پیام برای متولیان عرصه فرهنگ به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است که متاسفانه در سال های اخیر چه در دولت های قبل و چه در مقطع فعلی ، شاهد فعل و انفعالاتی در عرصه هنرهایی چون سینما، تئاتر، موسیقی و نیز عرصه های نشر و چاپ کتاب و غیره بوده ایم که خروجی آن ها چندان تطابقی با مبانی دینی و انقلابی نداشته  و مع الاسف در برخی موارد حتی تضادی آشکار داشته به گونه ای که صدای اعتراض شدید عموم متدینین از جمله علما و مراجع تقلید را نیز بلند کرده است.

هشدار دیگر رهبر معظم انقلاب مبنی بر خطر رهاسازی فرهنگی نیز ناظر به این حقیقت مسلم است که به راستی اگر خدای ناکرده در برابر سیل بنیان برافکن تهاجم فرهنگی که اخلاق و باورهای مردم به خصوص جوانان را هدف گرفته ، بی تفاوت یا کم تفاوت باشیم ، دچار خسران های عظیمی می شویم که شاید ترمیم آن در آینده به صورت کامل به مساله ای غیرممکن تبدیل شود!

در این میان هر چند در امور  سیاستگزاری ، اقدامات مسئولان و دولتمردان باید در حال و هوای حمایت از مباحث فرهنگی باشد؛ اما در کنار این موضوع، نظارت و مطالبه گری امت حزب الله نباید هیچ گاه ضعیف و کمرنگ شود، چه آن که بدون وجود این مطالبه گری ، اصلاح وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطلوب بر اساس آرمان ها و ارزش هایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه آن شکل گرفت، اگر نگوییم غیرممکن، امری کاملاً بعید جلوه گر می نماید.

از دیگر سو، وجود نگاه نقادانه در عین برخورداری از فاکتورهای انصاف ، دلسوزی و دغدغه مندیِ انقلابی و ایمانی، بی تردید یکی از اصولی است که نقش بسیار مهمی در تعالی و پویایی فرهنگی کشور دارد و قطعاً عدم توجه به این نکته کلیدی، خدای ناکرده باعث رواج فرهنگ بی تفاوتی و یا تملق و چاپلوسی در جامعه ما می شود؛ جامعه ای که هدفش حرکت در مسیر رسیدن به مدینه فاضله و تحقق فضایل والای انسانی برای ابنای بشری است.

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • yaser IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام و خسته نباشید این بخش از صحبتها که "مشکلات اقتصادی موجب پریشانی فکر نمی شود اما مشکلات فرهنگی، گاه خواب را از انسان می رباید" و به نقل از رهبری گذاشته اید ، صحیح نمی باشد و در متن و فیلم بیانات ایشون وجود ندارد. و اتفاقا این مطلب علیرغم غیر صحیح بودن آن در انتساب به رهبری، موجب هجمه جدیدی نیز در سایتها ، شبکه های اجتماعی و... به آقا شده است. خواهشمند است در این گونه موارد به متن کامل بیانات با دقت زیاد مراجعه شود نه به گزیده مطالب منتشر شده . لطفا نسبت به تصحیح آن اقدام فرمایید با تشکر از زحمات شما