پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حمید مکارم

حوزه/ رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم با اشاره به توسعه دیپلماسی دینی و مناسبات بین المللی حوزه علمیه اظهارداشت: با توجه به دو عنصر عقلانیت و اعتدال در فرهنگ شیعی هیئت های دینی و علمی بسیاری علاقمند به گفتگو با علمای حوزه و شنیدن دیدگاه های آنها می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حمید مکارم به مناسبت هفته دولت در دیدار با خبرنگاران محلی به تشریح عملکرد 6 ساله دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم  پرداخت.

وی با اشاره به ایجاد 28 نمایندگی وزارت خارجه در استان های مختلف کشور گفت: نخستین شرح وظیفه این دفاتر ارائه خدمات کنسولی(مانند تائید اسناد، اعطای ویزای فرودگاهی و همکاری در حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور و ...) است.

وی دومین عملکرد نمایندگی های داخل کشور را کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی و تسهیل روابط بین المللی استان ها در زمینه های مختلف و تبادل هیاتهای خارجی اعلام کرد.

مکارم افزود: با توجه به ماهیت بین المللی استان قم که مورد اشاره مقام معظم رهبری در سفر سه سال قبل ایشان به قم بود، وظیفه و مسئولیت این نمایندگی مضاعف خواهد بود. هرچند که موضوع بین المللی کردن فضای قم یک مسئولیت چندجانبه است و سایر دستگاه ها نیز باید زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری آنرا فراهم سازند.

  وی توسعه دیپلماسی دینی و مناسبات بین المللی حوزه علمیه را از دیگر خدمات دفتر وزارت خارجه در قم ذکر کرد و افزود با توجه به دو عنصر عقلانیت و اعتدال در فرهنگ شیعی هیأت های دینی و علمی بسیاری علاقمند به گفتگو با علمای حوزه و شنیدن دیدگاه های آنها می باشند.

  مکارم با اشاره به اوج گیری مذاکرات هسته ای کشورمان در دو سال اخیر اظهار کرد: قم نقش ویژه ای در حاشیه این مذاکرات به ویژه در تبیین فتوای "تحریم سلاح های کشتار جمعی در اسلام"  داشت.

وی گفت: در سال های اخیر چندین هیأت اروپایی و آمریکایی ضمن سفر به قم در صدد بررسی ادله فتوای رهبری در تحریم سلاح هسته ای بودند. آنها در گفتگو با فقهای حوزه دلائل عقلی و نقلی این فتوا را بررسی کرده و به روشنی دریافتند که این فتوا نه سیاسی است و انحصاری، بلکه سایر مراجع عظام نیز بر این دیدگاه اتفاق نظر دارند.

مکارم با اشاره به برگزاری همایش فقه هسته ای در اسفند 92 گفت: مقالات ارائه شده در این همایش و برنامه های مشابه آن، سرمایه خوبی برای اقناع نخبگان دینی جهان در موضوع فتوای رهبری است.

وی اظهار امیدواری کرد که این همایش در سطح بین المللی و با حضور علمای سایر ادیان و مذاهب برگزار گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha