چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدی حقی

حوزه/ مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه آمادگی کامل خود را برای پذیرش نظریات علمی در رشته های مختلف برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی نظریه پردازی، نقد و مناظره اعلام می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی حقی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی در حوزه های علمیه  گفت: کمیسیون اعطای مجوزهای علمی و کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره یکی از کمیسیون های شورای عالی حوزه های علمیه است.

وی افزود: این کمیسیون وظیفه بررسی و مجوز برگزاری کرسی های علمی حوزه های علمیه  را برعهده دارد و کارهای مقدماتی و ساختاری و سازمانی آن از دو سال پیش شروع شده است.

مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه بیان کرد: این کمیسیون از دو سال پیش فعال شد و اعضای آن نیز فعالیت های خود را آغاز کردند و در ابتدا نیز به تدوین مجموعه فعالیت ها در این زمینه پرداختند؛ پس از طی مراحل اولیه، در حال حاضر حوزه های علمیه آمادگی کامل خود را برای پذیرش نظریات علمی در رشته های مختلف اعلام می کند.

وی گفت: اخیرا تعدادی نظریه از سوی فرهیخگان و صاحب نظران حوزوی ارایه شده است که به نوبت پذیرفته می شوند که هر کدام واجد شرایط باشند وارد فرایند می شود.

مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه  تصریح کرد: پس از دریافت نظریات، برای هر نظریه یک پیش کرسی برگزار می شود و پس از حضور ناقدان همطراز،  بحث و نقد و نظر؛  اگر آن نظریه امتیازات لازم برای طرح در مراحل بالاتر را داشت، این نظریه در قالب یک کرسی مطرح می شود و پس از نقد و دفاع اگر بازهم امتیازات لازم را به دست آورد، به عنوان یک نوآوری در حوزه مربوط شناسایی و از سوی حوزه معرفی و مورد حمایت نیز واقع می شود.

وی گفت: اگر از این به بعد نظریه ای علمی به معنای واقعی کلمه در حوزه تولید شود، باید از این رهگذر عبور کند؛ ممکن است یک نظریه پرداز حوزوی نظریه ای را بیرون از این قاعده نیز مطرح کند و موفق هم باشد، ولی اگر نظریه بخواهد مجوز حوزه را دریافت کند، باید از این کمیسیون وارد و مراحل را طی کند.

حجت الاسلام و المسلمین حقی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم اطلاع رسانی و فراخوان، در مجموع بیش از سه یا چهار نظریه بیشتر به این کمیسیون ارسال نشده که امروز اولین این کرسی ها برگزار می شود، ولی در آینده این فراخوان از طریق  رسانه ها اطلاع رسانی می شود و همگان در جریان این مساله قرار می گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha