پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام صفایی بوشهری

حوزه/ امام جمعه بوشهر با بیان این که اکنون با اندیشه‌های مقام معظم رهبری، مرحله جدیدی از مبارزه با استعمار آغاز ‌شده است، گفت: استعمار به دنبال آن است که جامعه ایران، انگلیسی و غرب‌گرا شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، امروز در یکصدمین کنگره سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری، یاد و حماسه ضد استکباری مردم دلیر و ولایتمدار استان بوشهر را گرامی داشت و با بیان اینکه قیام و حماسه مبارزه ضد استعماری جنوب ایران به رهبری علماء و سردارانی همچون دلواری بوده  است، اظهار داشت: این قیام  در تاریخ ملی و منطقه‌ای و در تاریخ تحولات سیاسی جهان نقش مهمی ایفاء کرد و تحولی عظیم در جهان به پا خاست.

 امام جمعه بوشهر با اشاره به این که انگلیس از زمان محمد خان قاجار تا قیام رئیسعلی دلواری، چهار بار به بوشهر حمله کرد، افزود: با حکم علماء، سرداران جان برکف و مردم جنوب سیل آسا از حریم دین و میهن دفاع کردند.

 وی، قیام رئیسعلی دلواری را از جنبه علمی مورد بررسی قرار داد و بیان داشت: کشورهای استعماری، تا قبل از قیام رئیسعلی، به شکل تهاجم سخت و مبارزه نظامی و حضور فیزیکی، به‌کل جغرافیای مستعمرات خود حمله می‌کردند و کشور انگلستان به خاطر دارا بودن نیروی دریایی قوی، تمامی آبراه‌های که استراتژیک قدرت و ثروت بودند مورد هدف و حمله قرار می‌داد.

*علما؛ محور مبارزه با استعمار و استکبار

 نماینده ولی فقیه در بوشهر، قیام رئیسعلی دلواری را حرکت حساب شده ای که تمام اندیشه‌های نبرد سخت سیاسی جهان را به هم‌ریخت، خواند و ابراز داشت: شهید دلواری، به‌ فرمان علماء، وحدت و پایمردی مردم استان بوشهر به‌ ویژه دلوار، چنان درسی به تمام متفکران انگلیس دادند که به این نتیجه رسیدند که از حمله نظامی و استعمار فیزیکی و جنگ‌افزارها و تسلط انگلیسی‌ها در دیگر کشورها خودداری کنند.

 وی با بیان اینکه بعد از قیام رئیسعلی دلواری، انگلستان به جایی در جغرافیای سیاسی جهان حمله نکرد، تصریح کرد: جهان از این قیام آموخت که باید با بیگانه متجاوز، با نگاه دینی و حرکت مردمی و شهادت‌طلبی مقابله کرد.

*تغییر رویکرد جهان سلطه

 رئیس شورای حوزه علمیه استان بوشهر با تاکید بر این که امروز جهان سلطه، فصل نوینی از مبارزه و تجاوز آن‌هم حمله نرم و مدرن، برای نفوذ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی علمی آغاز کرده است، ادامه داد: هدف استعمار، دگردیسی ذهنیت مردم و تحول در روح، اندیشه و زندگی است که در این روش مذهب، هویت ملی، روح مقاومت و اقتصاد مورد هدف قرارگرفته است.

 حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان این که اکنون با اندیشه‌های مقام معظم رهبری، مرحله جدیدی از مبارزه با استعمار شروع‌شده است، گفت: استعمار به دنبال این است که جامعه ما انگلیسی و غرب‌گرا شود و به همین خاطر رهبری به شبیخون فرهنگی تأکید دارند.

*خون شهدا ابرقدرت ها را به پای میز مذاکره کشاند

 امام جمعه بوشهر خاطر نشان کرد: مردم انقلابی ایران، از رئیسعلی و هدایت‌های امام و رهبری آموخته‌اند که هیچ‌گاه نباید در مسیر اندیشه‌های غرب بود، بلکه بر موازین اسلام و هویت ملی پافشاری کرد و اگرامروز ابرقدرت‌های جهان در مقابل ایران پای میز مذاکره می‌نشینند، در پرتو قیام رئیسعلی دلواری، هدایت‌های رهبری و خون شهدا صورت گرفته است.

وی با تأکید براین که اگر تمامی کشورهای جهان سلطه متحد شوند، نمی‌توانند ذره‌ای به انقلاب اسلامی ایران نفوذ کنند و یا ضربه‌ای به آن وارد سازند، تصریح کرد: هرقدر که ما به اسلامیت، هویت ملی و وحدت پایبند باشیم و در عرصه‌های مختلف محکم بایستیم، جهان غرب بیشتر در مقابل ما سر تسلیم فرو خواهد آورد.

 *دشمن هیچ‌وقت از دشمنی خود دست برنمی‌دارد

نماینده ولی فقیه در بوشهر یادآور شدند: دشمن هیچ‌وقت از دشمنی خود دست برنمی‌دارد، بلکه شکل آن را عوض می‌کند و با شکل نفوذ و تهاجم نرم می آید، اما ایران با نگاه اسلامی و تاریخ پرشکوه استقامت در این عرصه، همواره یک الگو برای جهان بوده است.

 حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در پایان با بیان این که هر بیگانه‌ای بخواهد از طریق خلیج‌فارس به ایران تجاوز کند، بدانند تنها مردم بوشهر برای دفن آنان کفایت می‌کند، ابراز داشت: استان بوشهر یک کتاب ضد استعماری برای تمام مردم جهان است و اگر می خواهند ماهیت انگلیس را بشناسند، باید تاریخ بوشهر را مطالعه کنند و اگر به دنبال شناخت علمای بزرگ و وحدت هستند باید آیت‌الله بلادی، مجاهد برازجانی، علی‌نقی دشتی و..‌. را بشناسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha