شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسین افندی کاوازویچ رئیس العلمای بوسنی

حوزه/ حسین افندی کاوازویچ رئیس العلماء بوسنی برای همکاری های دینی و فرهنگی بین دو کشور اعلام آمادگی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» علی اصغر عامری رایزن فرهنگی جدید کشورمان در سارایوو روزگذشته با حضور در دفتر حسین افندی کاوازویچ، رئیس العلمای بوسنی با وی دیدار و گفتگو گرد.

شیخ کاوازویچ، رئیس العلمای بوسنی ضمن خوشامدگویی و آرزوی موفقیت برای رایزن فرهنگی جدید ایران اظهار داشت: جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین آمادگی هر گونه همکاری دارد و امیدوارم بتوانیم در زمینه های مختلف دینی و فرهنگی همکاری خوبی داشته باشیم.

شکل گیری میراث فرهنگی بوسنی بر اساس آثار ادبی ایران

وی در ادامه با ابراز علاقه در خصوص همکاری های فرهنگی گفت: میراث فرهنگی و ادبی بوسنی بر اساس برخی از مهمترین آثار ادبی ایرانی شکل گرفته است.

وی به ترجمه بوسنیایی و انتشار آثار برجسته ای چون مثنوی معنوی ، دیوان حافظ، گلستان سعدی و.... اشاره نمود و اظهار داشت: بعضی از آنها نیز در کشور بوسنی حفظ و نگهداری می شود.

رئیس العلمای بوسنی خطاب به رایزن فرهنگی کشورمان گفت: انجام فعالیت های قرآنی در رایزنی، باعث خوشحالی اینجانب گردید امیدوارم با برگزاری جلسات مستمر در جامعه اسلامی شرایط همکاری در زمینه های مختلف علوم قرآنی فراهم گردد.

10 هزار نسخه خطی در کتابخانه خسروبیگ

وی در ادامه به معرفی کتابخانه غازی خسروبیگ پرداخت و اعلام داشت: حدود ده هزار نسخه کتاب های خطی به زبان فارسی, عربی و ترکی در این کتابخانه نگهداری می شود و تقاضا دارم ضمن بازدید از این مرکز در خصوص حفظ، نگهداری و ترمیم آثار با ما همکاری نمایید. وی پیشنهاد نمود تا هیئتی ایرانی برای بررسی و ارزیابی کتب و ترمیم آنها به بوسنی سفر کنند.

ضرورت تمرکز در زمینه هنرهای اسلامی

رئیس العلماء کشور بوسنی و هرزگوین ، با بیان اینکه تمرکز باید در زمینه هنر های اسلامی باشد گفت: برای تاثیر گذاری فعالیت های فرهنگی و مذهبی بهترین روش ، بهره گیری از هنرهای اسلامی است که با تاسیس یک آکادمی، مدرسه و حتی یک کارگاه آموزشی می توان هنرهای اسلامی را اشاعه داد.

وی در ادامه به هنر خوشنویسی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این هنر در حال فراموشی است و می بایست مجددا احیاء شود.

رئیس العلماء بوسنی  در زمینه همکاری درباره وقف ابراز داشت: ما امکانات خوبی داریم و همکاری با ایران را از سه سال پیش شروع کردیم و آماده هستیم این همکاری را گسترش دهیم.

وی در این باره از رایزن فرهنگی کشورمان خواست تا با برگزاری جلسات با مسئولین جامعه اسلامی در شهر های مختلف زمینه همکاری بهتر را فراهم نماید.

حسین افندی کاوازویچ، رئیس العلمای بوسنی در پایان به تعامل و همکاری با دانشگاهها و موسسات ایران اشاره کرد و گفت: امیدوارم یکی از نتایج سفر من به ایران توسعه این فعالیتها و همکاری های علمی و دانشگاهی باشد.

در ابتدای این دیدار "عامری" ضمن ابلاغ سلام گرم مسئولین ایرانی اظهار داشت: از اینکه نخستین دیدار رسمی خود را در ابتدای ماموریتم در بوسنی با جنابعالی به عنوان رئیس العلما برگزار می کنم بسیار مسرورم.

وی در ادامه از رایزنی فرهنگی به عنوان حلقه وصل بین نهاد های فرهنگی ،دینی و هنری و نخبگان علمی و ادبی دو کشور ایران و بوسنی نام برد و اظهار داشت: امیدوارم در طول دوران خدمت اینجانب و با مساعدت

های جنابعالی بتوانیم گام های بلندی در این مسیر برداریم.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس العلما به ایران اسلامی در ایام سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، این سفر را مایه خیر و برکت فراوان دانست و اظهار داشت: همانگونه که استحضار دارید جمهوری اسلامی ایران با تبعیت از اندیشه های والای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همواره منادی وحدت بوده و برای تحقق آن نه تنها بین مسلمانان بلکه بین سایر ادیان کوشیده است.

برنامه های قرآنی با همکاری جمعیت اسلامی بوسنی

عامری، فعالیت در راستای گسترش فرهنگ و علوم قرآنی را یکی از مصادیق سیاست وحدت محور ایران ذکر نمود و اظهار امیدواری کرد: با همکاری جمعیت اسلامی بوسنی فعالیتهای متنوع و متعددی در این زمینه در ماه مبارک رمضان سال آینده انجام پذیرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه به حضور چند تن از قاریان و حافظان بوسنیایی قرآن کریم در مسابقات بین الملی قران کریم در ج.ا. ایران اشاره کرد و اعلام داشت ان شا الله با برگزاری هفته فرهنگی قرآنی زمینه لازم برای اعزام قاریان قرآن کریم به بوسنی فراهم آید.

عامری همچنین درباره حفظ و مرمت نسخ خطی که در بوسنی وجود دارد اظهار داشت نهادهای ایرانی و در راس آنها کتابخانه ملی ایران آماده هر گونه همکاری و مساعدت در این زمینه می باشد.

وی همچنین با طرح موضوع وقف و ضرورت گسترش فرهنگ وقف در کشورهای اسلامی بیان داشت : ایران پیشینه زیادی در این باره دارد که می توانیم با تبادل هیات و برگزاری سمینار های مشترک این همکاری ها را تعمیق بخشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha