پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که امروز هجمه ها علیه اسلام و مکتب اهل بیت(ع) زیاد شده است گفتند: بخشی از دفاع و ایستادگی در مقابل شبهات و ایرادها و تبلیغات مسموم بر عهده طلاب و اساتید حوزه است؛ خوشبختانه اساس در حوزه های علمیه، فقه و اصول است که اگر کسی به این دو علم مسلط شود به بسیاری از مهارت ها دست می یابد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» این مرجع تقلید در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه  علمیه امام موسی کاظم(ع) که صبح امروز در این مدرسه برگزار شد گفت: وقتی شرایط امروز را با دوران آغاز طلبگی خویش مقایسه می کنم، می بینیم که شرایط زمین تا آسمان تغییر کرده است.

ایشان افزودند: در زمان ما مشکلات عدیده ای برای تحصیل طلاب وجود داشت؛ ولی خوشبختانه امروز شرایط بسیار بهتر از گذشته است و باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: خداوند در آیه 12 سوره طلاق می فرماید، پروردگار هفت زمین و آسمان را آفرید و هدف، علم بود تا مردم به علم خداوند آگاه شوند و آیه دوم، آیه آغاز سوره علق است که خداوند در این سوره  نیز امر به علم می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهارکردند: البته باید دانست که نعمت هرچه بزرگتر باشد، باید اثر بزرگتری نیز داشته باشد؛ امیرالمومنین(ع) بیان می کنند، اولین چیزی که از علم و دانش نصیب انسان می شود، تواضع است و دومین میوه آن، تقوا است؛ سومین میوه درخت علم نیز پرهیز از هوا پرستی است و چهارمین میوه آن، پیروی از حق است؛ یعنی اینکه اگر کسی می بیند که حق چیست در مقابل آن خاضع باشد.

وی افزود: پنجمین میوه این درخت، پرهیز بیشتر از گناهان است و ششمین ثمره آن افزایش محبت و دوستی به برادران است؛ هفتمین میوه درخت علم، گوش فرا دادن به اوامر علما و بزرگان است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: ما در زمانی زندگی می کنیم که هجمه ها علیه اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بسیار زیاد شده است؛ بخشی از دفاع در مقابل این هجمه ها، ایستادگی در مقابل شبهات و ایرادها و تبلیغات مسموم بر عهده طلاب و اساتید حوزه است؛  خوشبختانه اساس در حوزه های علمیه، فقه و اصول است که اگر کسی به این دو علم مسلط شود به بسیاری از مهارت ها دست می یابد.

اصل اول در زندگی علمی طلاب، نظم است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهارکردند: اصل اول در زندگی علمی طلاب، نظم است که باید همه چیز بر اساس و محور نظم باشد؛ زیرا عالم هستی منظم است و ما هم بخشی از این عالم هستیم که نباید وصله ناجور این چرخه باشیم.

ایشان گفتند: دومین عامل در موفقیت یک طلبه، پشتکار و تلاش و همت است؛ زیرا هر کس که به جایی رسیده است از همین پشتکار و تلاش است و اگر حالات بزرگان را مرور کنیم، به خوبی در می یابیم که پشتکار چه نقشی در موفقیت آنها داشته است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه  افزودند: سومین عامل موفقیت، اخلاص است که هرچه اخلاص بیشتر، موفقیت نیز فزون تر خواهد بود؛ هرچه اخلاص باشد نمو علم در درون انسان بیشتر خواهد شد.

ساعات درسی حوزه افزایش یابد

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: خوشبختانه در این مرکز ساعات آموزشی بالایی وجود دارد و تعطیلات کم است، زیرا این مشکل امروزه دیده می شود که یک سال درسی کمتر از 100 ساعت است که اصلا در حد حوزه ما نیست؛ باید این ساعات علمی در حوزه افزایش یابد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان بر لزوم استفاده و بهره طلاب از فرصت جوانی تاکید کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha