جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضور آیت الله نوری در امامزاده سید ابراهیم و مسجد تاریخی جمعه شاماخی آذربایجان

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی در سفر به جمهوری آذربایجان در برخی مراکز دینی و معنوی همچون امامزاده سید ابراهیم و مسجد تاریخی جمعه شاماخی حضور یافتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در باکو، حضرت آیت ‌الله‌ نوری ‌همدانی از مسجد شاه عباس بازدید و مرقد امامزاده سید ابراهیم فرزند امام محمد باقر (ع) را در شهر گنجه زیارت کردند.

ایشان با حضور در مسجد شاه عباس شهر گنجه ضمن اقامه نماز تحیت از مسجد بازدید کرده و با تاریخچه آن آشنا شدند.

ساخت مسجد شاه عباس به زمان شیخ بهائی نسبت داده شده و گفته می شود که در یکی از اتاقهای همجوار مسجد، شیخ بهائی سیستم گرمایشی منحصر بفردی تعبیه کرده بود که با گرم شدن آن اتاق همه مجموعه مسجد گرم میشد ولی متاسفانه در زمان حکومت شوروی سابق سیستم گرمایشی فوق را تخریب نمودند.

پس از اقامه نماز، آیت الله نوری همدانی با روحانیون و متدین شهر گنجه که در مسجد شاه عباس منتظر ورود معظم له بودند دیدار و گفتگو کردند و سپس به قصد زیارت مرقد شریف امامزاده ابراهیم بن محمد الباقر (ع) مسجد شاه عباس گنجه را ترک نمودند.

زیارت مرقد شریف امامزاده سید ابراهیم فرزند امام محمد باقر (ع)

حضرت آیت الله نوری همدانی مضجع شریف امامزاده سید ابراهیم فرزند امام محمد باقر (ع) را در شهر گنجه زیارت نمودند و از نزدیک با بازسازی مجموعه امامزاده آشنا شدند و راهنمائیهای لازم را ارائه دادند.

در بازدید از مجموعه امامزاده که متولی و استاندار شهر گنجه نیز مرجع تقلید شیعیان را مشایعت میکردند، آیت الله نوری همدانی از حسینیه ها و فضائی که گفته می شد در ایام ماه محرم پذیرای بیش از پنج هزار عزادار است بازدید کردند و مسئولین و دست اندر کاران ساخت و ساز مجموعه فوق را مورد لطف خویش قرار داده و آنها را دعا کردند.

بازدید از مسجد تاریخی جمعه شاماخی آذربایجان

همچنین حضرت آیت‌ الله‌ نوری‌همدانی به اتفاق الله شکور پاشا زاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز، حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان و سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو وارد شهر شاماخی شده و ضمن دیدار با فرماندار و مسؤولان محلی که به استقبال آیت الله نوری همدانی و هیئت همراه آمده بودند، از مسجد تاریخی جمعه شاماخی بازدید کرده و در جریان مراحل بازسازی مسجد قرار گرفتند.

مسجد جمعه شاماخی که یکی از قدیمی ترین مساجد جمهوری آذربایجان محسوب میشود دارای سه محراب است و در آن برادران اهل سنت و شیعه در کنار هم به عبادت می پردازند.

نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌ الله‌ نوری‌همدانی اقامه شد که ائمه جماعت و روحانیون و مردم شهر شاماخی از هر دو گروه برادران شیعه و سنی به معظم له اقتدا نموده و در پشت سر ایشان نماز خواندند.

حضرت آیت الله نوری همدانی پس از اقامه نماز جماعت در سخنان کوتاهی به اهمیت حفظ و تحکیم وحدت بین مسلمانان تاکید نموده و در جمع مسلمانان شیعه و سنی این منطقه اظهار داشت: وحدت و همدلی مسلمانان ضرورت اصلی و لازم برای پیشرفت جوامع اسلامی است.

گفتنی است مسجد تاریخی جمعه شاماخی که یکی از قدیمی‌ترین مساجد حوزه قفقاز جنوبی با قدمت بیش از 1200 ساله به شمار می رود و در سال 743 بنا نهاده شده است.

این مسجد در زلزله های 1859 و 1902 میلادی و همچنین حمله بلشویک ها و ارامنه در سال 1918 آسیب دیده بود که طی سال‌های گذشته از سوی دولت جمهوری آذربایجان بازسازی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha