شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عالم زاده نوری

حوزه/ مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با تاکید بر اینکه امور آموزشی مقدمه ای برای تهذیب است، گفت: سرانجام تمام امور باید به تربیت اخلاقی و تربیتی انسانها منجر شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام عالم زاده نوری، با تاکید بر اهمیت تهذیب و فعالیت های تهذیبی اظهارداشت: در جهان خلقت کاری مهمتر از تهذیب است، بلکه تمام نظام خلقت برپایه مهذب نمودن انسانها بنا شده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص تربیت و تهذیب انسانها، افزود: پیامبر خاتم(ص) در سخنانی خطاب به امام علی(ع) بر اهمیت امر تهذیب تاکید می کند که این مهم نشان از جایگاه رفیع این امر است« قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْموْمِنِینَ علیه السلام بَعَثَنِی رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى الْیَمَنِ فَقَالَ یَا عَلِیُّ لَا تُقَاتِلَنَّ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ إِلَى الْإِسْلَامِ وَ ایْمُ اللَّهِ لَأَنْ یَهْدِیَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى یَدَیْكَ رَجُلًا خَیْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ وَ لَكَ وَلَاۆُهُ یَا عَلِی»« ای علی، با هیچ كس جنگ نكن تا این كه او را  به اسلام دعوت كنی و به خدا سوگند اگر یك نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است كه خورشید بر آن می تابد، در حالی كه ولایت تو را پذیرفته باشد.»( وسائل الشیعه ج 15 ص 43)

فعالیت های آموزشی باید به تهذیب طلاب منجر گردد

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با تاکید اینکه امور آموزشی مقدمه ای برای تهذیب است، ابراز داشت: سرانجام امور آموزشی  باید به تربیت اخلاقی و تربیتی انسانها منجر شود.

وی تاکید کرد: تهذیب به قدری دارای اهمیت است که خداوند در سوره شمس بعد از یازده قسم پشت سر هم، بر تزکیه نفس «قدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» تاکید کرده است، امری که نمونه  آن در جای دیگر مشاهده نشده است .

مهم ترین وظیفه اجتماعی حوزه تهذیب انسان ها است

حجت الاسلام عالم زاده نوری، با تاکید بر اهمیت تهذیب در حوزه های علمیه گفت: مهم ترین وظیفه اجتماعی حوزه تهذیب انسان ها است، یعنی بعد از پرورش طلاب، آنها باید به تهذیب انسان و جوامع بشری بپردازند لذا چنین امر مهمی نیازمند برنامه ریزی منظم است و در مرحله اول خود طلاب باید مهذب تربیت شوند تا بتوانند تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.

ویژگی های شاخص و مختص طلاب

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های شاخص  طلاب، اظهار داشت: طلاب به عنوان رهبران دینی جامعه دارای برخی از ویژگی هایی هستند که باعث می شود تا  امر تربیت تهذیبی آنها بسیار آسان گردد و از طرفی با توجه به دسترسی آسان به طلاب در مدارس علمیه باید بتوان از این فرصت نهایت بهره را برده  و در زمینه تربیت طلاب گام برداشت.

طلبه، ماده خام ارزشمند تر از اورانیوم

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در تبیین ویژگی های طلاب ، یاد آور شد:  طلبه ای که وارد حوزه می شود ارزشمند ترین ماده خامی است که می توان سراغ گرفت، یعنی هیچ کارخانه ای پیدا نمی شود که ماده خام به این ارزشمندی داشته باشد، برخی فکر می کنند نفت یا اورانیوم ارزشمند است در صورتیکه جان انسان ماده  ارزشمندی می باشد که هیچ چیز قابل رقابت با آن نیست؛ حال یک شخصی که خود داوطلبانه وارد حوزه شده و خود را وقف دین کرده است بسیار ارزشمند است و باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم.

وی ادامه داد: طلبه جوانی که در حوزه درحال تحصیل است، تاثیر پذیرترین و آماده ترین فردی  است که می توان برای کار فرهنگی و تربیتی پیدا کرد و این ویژگی دوم و شاخص طلاب است که باید بر روی آن سرمایه گذاری نماییم.

حجت الاسلام عالم زاده نوری، در تبیین سومین ویژگی شاخص طلاب گفت: طلاب حوزه در شرایط اجتماعی امروز مظلوم ترین مخاطب می باشند چرا که در معرض سنگین ترین آسیب های معنوی و اخلاقی  قرار گرفته اند؛ در طول تاریخ بشریت تاکنون ، هیچ دوره ای به اندازه امروز بحران معنویت در جامعه وجود نداشته و تخریب علیه دین و روحانیت صورت نگرفته است.

به گفته وی ، مجموع ویژگی های گفته شده ، این مهم را می طلبد که برنامه های تهذیبی مشخصی در حوزه های علمیه تبیین گردد تا بتوان ضمن حراست از طلاب، توانمندی آنها را برای مبارزه به انحرافات و شبهات افزایش دهیم.

تهذیب وظیفه همگانی است

عضو هیئت علمی مرکز اخلاق و تربیت، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه متکفل رسمی امور تهذیبی در حوزه های علمیه ، معاونت تهذیب است، اذعان داشت: البته تهذیب امری است که همه مسئولان و دست اندرکاران حوزه از استاد و پرسنل گرفته تا حتی نگهبان و باغبان مدارس علمیه در این زمنیه وظیفه دارند و باید در تربیت طلاب خود را مسئول بدانند.

وی برگزاری جلسات هم اندیشی معاونین تهذیب را اقدامی بسیار موثر دانست و با ارائه راهکارهایی برای ارتقاء عملکرد فعالیت های تهذیبی ، ادامه داد: معاونین تهذیب در مدارس، علاوه بر ارتباط چهره به چهره با طلاب، یک وظیفه ستادی و سازمانی هم دارند و آن اینست که باید ضمانت اجرایی برنامه های معاونت تهذیب را تهیه نماید که این امر نیازمند کارآمدی بهتر و به روز افراد است که برگزاری دوره های آموزشی و هم اندیشی ناظر به هر دو هدف است، یعنی هم باعث دانش افزایی معاون تهذیب شده و هم هماهنگی مسئولان امر در سراسر کشور را افزایش و باعث ایجاد وحدت رویه خواهد شد.

حجت الاسلام عالم زاده نوری، راهکارهایی را برای تربیت بهتر تهذیبی طلاب ارائه کرد و گفت: ارتباط ، بستر انتقال فرهنگ است یعنی اگر بخواهیم تاثیرگذار باشیم یا فرهنگی را انتقال دهیم نیاز به ارتباط داریم، امروز اگر فرهنگ غرب توانسته موفق عمل کرده و حتی در جامعه ما  تاثیر بگذارد، بخاطر این است که  توانسته با ابزارهای ارتباطی و رسانه ای، با مخاطبان انبوه خود ارتباط  ایجادکند  .

ساعت خاص تهذیبی در حوزه تعریف شود

وی، در همین زمینه تصریح کرد: این ارتباط باید در تمام سطوح حوزه جاری بوده و معاون تهذیب به صورت ویژه باید ارتباط موثر و تضمین شده با طلاب داشته باشند که در این زمینه ما نیازمند یک راهکار تعریف شده و اصولی هستیم.

به گفته این استاد حوزه، باید امروز در حوزه های علمیه ، یک ساعت تهذیبی خاصی برای طلاب در نظر گرفته شده و  طلاب ملزم به شرکت در آن باشند؛ معاونان تهذیب باید ارتباطات تصادفی و گاهانه! خود را تبدیل به ارتباط ضمانت دار و منظم نمایند.

این محققق حوزوی  با تاکید بر این مطلب که تربیت امری فوری و آنی نبوده بلکه نیازمند زمان است، خاطرنشان کرد:  معاونان باید خود را متکفل تربیت طلاب بدانند و تک اقدام های پراکنده خود را به اقدام های متعدد ،متوالی و هدفمند تبدیل  نمایند که در نهایت این اقدامات بتواند به جا به جا کردن شخصیت طلاب تبدیل گردد؛ یعنی معاون تهذیب باید بتواند با یک سلسله اقدام هدفمند در تار و پود وجود طلاب رسوخ کرده و یک صفت را در جان او متحول کند و این همان کار تربیت است که البته این امر نیازمند استقامت و صبر است.

حجت الاسلام عالم زاده نوری، بیان داشت: از طرفی چون معاون تهذیب در ساختار اداری مشغول فعالیت است باید با دیگر اعضای ساختار چون مدیر و به خصوص اساتید ارتباط تضمین شده داشته باشد؛ اساتید از آن لحاظ مهم هستند که با طلاب ارتباط مستمر داشته و بسیار تاثیر گذار می باشند.

طلاب از خودسازی غافل نشوند

عضو هیت علمی مرکز اخلاق و تربیت، در پایان بر خودسازی طلاب هم تاکید و یادآور شد: با توجه به فرصت خوب تحصیلی که امروز در حوزه های علمیه بوجود آمده طلاب باید با جدیت و تلاش در زمینه تحصیل گام برداشته و  تحصیل و تهذیب را توامان با هم رشد دهند تا بتوانند به فردی تاثیر گذار در جامعه تبدیل و رسالت طلبگی خود را به خوبی انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha