جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فراخوان کاریکاتور مبارزه با اسلام هراسی

حوزه/ در واکنش با کاریکارتورهای نژادپرستانه در بلژیک، مرکز مبارزه با اسلام‌هراسی این کشور برای طراحی کاریکاتورهایی با موضوع اسلام‌هراسی فراخوان داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از brusselstimes.com در پی چاپ کاریکاتورهایی نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه درباره بازگشت کودکان به مدارس در یکی از روزنامه‌های بلژیک، مرکز مبارزه با اسلام‌هراسی این کشور روز گذشته از هنرمندان خواست که دست به خلق کاریکاتورهایی با موضوع اسلام‌هراسی بزنند.

هدف از این فراخوان استفاده از زبان طنز و کاریکاتور برای پاسخ دادن به این کاریکاتورها به نحوی مسالمت‌آمیز است.

یکی از کاریکاتورهای اسلام‌ستیزانه چاپ شده در روزنامه مذکور، دانش‌آموزی مسلمان را به تصویر کشیده که الله اکبر گویان در حال بریدن گلوی خرس عروسکیش است و همکلاسی‌هایش را ترسانده است. کاریکاتوری دیگر کودکی را نشان می‌دهد که «تعطیلات تابستان را در سوریه گذرانده» و با بمبی در دست به مدرسه برگشته در حالی که همکلاسی‌هایش همه سیبی در دست دارند.

شایان ذکر است که این روزنامه بلژیکی به خاطر چاپ کاریکاتورهای مذکور عذرخواهی کرده و توضیح داده که به این کاریکاتورها اجازه چاپ داده نشده بود ولی آنها در اثر یک اشتباه فنی به چاپ رسیدند. با این حال مرکز مبارزه با اسلام‌هراسی بلژیک تأکید کرده که این گونه آثار با تمرکز بر کودکان مسلمان و قاتل جلوه دادن آنها تأثیر فوق‌العاده‌ای در ایجاد اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی دارد.

مسئولان این مرکز معتقدند که رسانه‌ها و هنرمندان باید متوجه میزان تأثیر کارهایشان باشند و بدانند که این گونه آثار می‌تواند منجر به ایجاد تنفر و طرد گروه‌هایی از جامعه شود.

حاجب الحجاجی نایب رئیس این مؤسسه در این باره گفت: «مبارزه با اسلام‌هراسی کاری پیچیده است و در موارد این چنینی لازم است کاری انجام شود. ما با اعلام این فراخوان کاریکاتور قصد داریم این پیام را به هنرمندان برسانیم: ما ارزش زیادی برای استعداد شما قائلیم. لطفا از استعدادتان در راستای خدمت به افراد جامعه برای زیستن کنار یکدیگر استفاده کنید. استعداد هنری می‌تواند وسیله بسیار پرقدرتی برای جلب توجه مردم به عواقب منفی اسلام‌هراسی در جامعه باشد. ما فکر می‌کنیم این بهترین جواب ممکن است.»

فراخوان کاریکاتور مرکز مبارزه با اسلام‌هراسی بلژیک در وهله نخست خطاب به رسانه‌ها و هنرمندان آنهاست ولی سایرین هم می‌توانند در آن شرکت کنند. این فراخوان هماهنگ با هفته مبارزه با اسلام‌هراسی (11 تا 21 سپتامبر برابر 20 تا 30 شهریور) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha