شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امروز دروس خارج فقه و اصول، سطوح عالی و رشته های تخصصی حوزه های علمیه با تنوع بالایی برخوردار هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله مرتضی  مقتدایی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد، در سخنانی با تبریک آغاز سال تحصیلی به پیشگاه امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و طلاب، اظهار داشت: هر ساله همزمان با آغاز سال تحصیلی حرکت عظیم علمی در حوزه های علمیه شروع می شود و امروز دروس خارج و فقه اصول، سطوح عالی و متوسطه، تفسیر، فلسفه کلام و رشته های تخصصی از تنوع بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: این حرکت عظیم علمی به فضل الهی و با عنایت حضرت امام زمان(عج) آغاز می شود و جهادی فی سبیل الله و عبادتی بزرگ در پیشگاه خداوند خواهد بود.

رئیس  شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به تاکیدات روایات بر ضرورت علم آموزی، ابراز داشت: خداوند برای مطالب علمی اجر در نظر می گیرند و همچنین کسانی که به دنبال کسب علوم دینی بروند ثوابی ارزشمندتر از یک کوه طلا دریافت می کنند.

آیت الله مقتدایی افزود: کسانی که به دنبال فراگرفتن علم هستند از ثواب روزه داری و عبادت شبانه روزی برخوردار می شوند. 

وی با بیان اینکه علوم حوزوی علوم دینی هستند، گفت: تربیت شدگان این پایگاه دینی عالم می شوند و با تبلیغ علوم دینی و حوزوی احیاگران اسلام خواهند بود.

قائم مقام جامعه مدرسین با اشاره به حضور کثیر کسانی که در سال تحصیلی جدید طلبه حوزه های علمیه شده اند، گفت: طلاب امروز سرمایه آینده حوزه خواهند بود و بخشی از آنها مراجع تقلید، استاد فقه و اصول و تفسیر و تاریخ می شوند.

*اساتید الگوی علم و عمل طلاب هستند

آیت الله مقتدایی در ادامه به بیان توصیه هایی به اساتید حوزه پرداخت و اظهار داشت: اساتید نسبت به طلاب دغدغه داشته باشند؛ حتی در جهت رفع مشکلات شخصی آنها تلاش کنید.

وی افزود: اساتید، خدا را ناظر بدانند و نسبت به طلاب احساس مسئولیت کنند.

*اساتید به تربیت اخلاقی طلاب بپردازند

رئیس  شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اساتید حوزه وظیفه تعلیم و تربیت را برعهده دارند، گفت: اساتید نباید صرفا به تعلیم بپردازند بلکه از تعلیم مهم تر، مسئله تربیت طلاب است.

آیت الله مقتدایی بر ضرورت شناسایی طلاب مستعد از سوی اساتید تاکید کرد و گفت: نسبت به کیفیت علمی طلاب توجه داشته باشید.

وی همچنین بر لزوم توجه به پرورش اخلاقی طلاب تاکید کرد و ابراز داشت: بسیاری از بزرگان دین ما با رفتار خود درس اخلاق می دادند و نسبت به رفتار طلاب بی توجهی نمی کردند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه طلاب اخلاق و تواضع را از اساتید درس می گیرند، ابراز داشت: اساتید الگوی علم و عمل طلاب هستند و نسبت به طلاب دغدغه داشته باشند.

*ضرورت خودسازی نفسانی طلاب

آیت الله مقتدایی بر ضرورت خودسازی نفسانی طلاب تاکید کرد و گفت: طلاب اخلاص را سرلوحه کار خود قرار دهند و برای خدا درس بخوانند چرا که کسانی به جایگاه والا رسیدند که نیت خالص داشتند.

وی افزود: خود از حضرت آیت الله العظمی بروجردی شنیدم که ایشان تاکید می کردند یک قدم برای رسیدن به مرجعیت برنداشته اند.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه در پایان بر ضرورت زهد، تقوا و ساده زیستی طلاب تاکید کرد و گفت: طلاب نباید رفاه طلب شوند، چرا که مردم از طلاب انتظار ساده زیستی دارند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha