شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
احمد احمدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسیحیان و یهودیان به شکلی در این عرصه کار کرده اند که باید برای ما حساسیت زا باشد؛ آنها کتاب های بزرگ و کوچک بسیاری در این زمینه دارند؛ متاسفانه ما هنوز در این عرصه کار جدی نکرده ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی، پیش از ظهر امروز در نشست «باستان شناسی در قرآن»، که در محل نشست های علمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزارشد، با اشاره به تولیدات فاخر مسیحیت در زمینه باستان شناسی افزود: مسیحیان و یهودیان به شکلی در این عرصه کار کرده اند که باید برای ما حساسیت زا باشد؛ آنها کتاب های بزرگ و کوچک بسیاری در این زمینه دارند؛ متاسفانه ما هنوز در این عرصه کار جدی نکرده ایم.

وی گفت: شاید برای برخی، این سوال پیش بیاید که چرا باید در زمینه باستان شناسی قرآنی کار کنیم؛ این سوال وقتی پاسخ داده می شود که برخی از اساتید در دانشگاه به خود من گفتند که مسایل قرآن همه افسانه است و واقعیت خارجی ندارد؛ وقتی کسی بتواند این داستان های قرآنی را از حیث مکانی عینی سازی کند، پاسخ همه این شبهات را می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در اینجا باید مثل علامه طباطبایی رفتار کنیم؛ ایشان یک تنه به صف شبهه پراکنان زد و سعی کرد که سوالات بی شمار و شبهات را پاسخ دهد.

وی گفت: در این زمینه باید طلاب از اوقات فراغت و فرصت هایی که در اختیار دارند به این بحث ها بپردازند و تحقیقات علمی ارایه دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این مطلب که در روزگار جدید، کار علمی و پژوهشی بسیار آسان شده است، خاطرنشان کرد: امروز همه کتب به شکل مجازی در اختیار قرار می گیرد و دانشگاه های بزرگ جهان بیش از هشت میلیون کتاب را در خود جای داده اند، به همین جهت می توان از پژوهش های دیگران نیز استفاده کرد و پژوهش های جدید ارایه کرد.

باستان شناسی در ادیان صورت گرفته است

حجت الاسلام والمسلمین احمدی بیان کرد: بحث باستان شناسی در ادیان صورت گرفته است که ما می توانیم از آنها استفاده کنیم؛ بخش عظیمی از این تحقیقات در پژوهش های دانشمندان شرقی و غربی انجام شده است که باید از آنها استفاده کرد.

وی گفت: بنده به همین دلیل و اهمیت این مساله که جواب معاندان و افسانه انگاران قرآن را بدهیم پیشنهاد دادم که درسی به نام باستان شناسی در قرآن ایجاد شود تا دانشجویان و طلاب ما بتوانند پژوهش های عمیقی در این زمینه انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی خاطرنشان کرد: مثلا در قرآن بیان شده است که در بالای کوه ها خانه هایی وجود داشته است که این خانه ها در اردن وجود دارد؛ یا اینکه فرعون و آثار او کجا بوده است یا مسایل مرتبط با انبیا در کجا وجود داشته است که بتوانیم آنها را عینی سازی کنیم.

وی گفت: در این زمینه باید قرآن را پیش روی خود بگذاریم، تک تک آیات را مورد کنکاش قرار دهیم و آثار باستانی که در آن ذکر شده است را مورد مطالعه قرار دهیم تا بتوانیم نگاه عینی بهتری به این آیات داشته باشیم زیرا به فهم آیات نیز کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی عنوان کرد: در این زمینه نباید از پژوهش های ادیان دیگر به ویژه مسیحیان و یهودیان غافل شویم؛ پژوهش های باستانی نیز برای پژوهشگران ما نیز یک موهبت برای انجام بهتر عملیات باستان شناسی است که می تواند به ما در رسیدن به حقیقت آثار متشابه در خارج، بهره ببریم.

وی گفت: از جمله مسایلی که باید در این زمینه به آن توجه کرد، مطالعات روی مسایلی چون کوه طور است؛ مثلا باید مشخص شود که این کوه در صحرای سینا است یا خیر؟ مثلا محل درگیری طالوت و جالوت یا مساله تابوت عهد نیز باید مورد مطالعه واقع شود.

شاگرد علامه طباطبایی بیان کرد: البته در این زمینه پژوهش های پراکنده ای صورت گرفته است از جمله حجت الاسلام والمسلمین جعفریان پژوهش بسیار خوبی روی تنگه احد انجام داده؛ باید نظیر چنین پژوهش هایی در حوزه انجام شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مهمترین زمینه های پژوهشی، در زمینه پژوهش در مورد حضرت نوح(ع) است؛ اینکه محل فرود کشتی حضرت نوح(ع) در کجاست و آیا این محل که ترک ها امروز به عنوان محل اصلی آن یاد کرده اند و امروز گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشند، همان محل است، باید راستی آزمایی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در 32 جای قرآن از داستان حضرت موسی (ع) نام برده شده است و به همین دلیل باید در این زمینه پژوهش های بسیاری انجام شود که مثلا آیاتی که خداوند در زمان فرعون از آن نام برده شده است، کجاست؛ مثلا سد ذوالقرنین کجاست و آیا می توان فهمید که ذوالقرنین کیست، از همان مسایل محققانه ای است که باید به آن مبادرت ورزید.

وی گفت: ایرانی ها برای حیثیت خود جان می دادند و ما هم باید اینگونه باشیم و این مساله بسیار مهم است؛ بنده از ابتدای انقلاب سعی کردم اساتید خوب باستان شناسی تربیت کنم و این درس را در ایران گسترش دهم تا جوانان به گذشته خود پی ببرند احساس غرور باعث می شود که قدر این فرهنگ اسلامی و ایرانی را بدانند تا غربی ها نتوانند ما را تحقیر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی اظهارکرد: باستان شناسی با توحید گره خورده است و بزرگانی چون استاد سرافراز در ایران هستند که به چه شکلی توحید را با باستان شناسی گره زده اند و آنها را نیز با مصداق ذکر کرده اند و به همین خاطر نباید به سخن کسانی که می گویند باستان شناسی دارای پایه های اومانیستی است توجه کنیم.

نباید نسبت به آثار باستانی خود بی تفاوت باشیم

شاگرد علامه طباطبایی بیان کرد: ما نباید نسبت به آثار باستانی خود بی تفاوت باشیم، زیرا باید مثل ایرانی های باستان و گذشته نسبت به حیثیت و ناموس و وطن خود حساسیت داشته باشیم؛ این از شرافت ماست که این چنین برای حفظ تاریخ خود تلاش کردیم؛ نباید بگذاریم آثار باستانی ما از بین ببرد؛ این مساله اشک ما را در می آورد که ببینم آثار فاخر ملت ما در موزه های انگلیس و فرانسه و.. است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha