جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 357651
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
۱۷ شهریور

حوزه/ رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل با اشاره به اینکه حادثه ۱۷ شهریور ،واقعه ای ماندگار در تاریخ است ، گفت: در این حرکت ضد ظلم، روحانیون حضوری پررنگ داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کاشان، حجت‌الاسلام سمیع الله مردان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل گفت: دارالشهدای آران و بیدگل، از معدود شهرهای کشور است که در آن هم خروش انقلابی 15 خرداد 42 و هم قیام خونین 17 شهریور شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حرکت های رسمی مردم آران و بیدگل از 15 خردادماه سال 42 و همزمان با شهرستان‌های قم، تبریز، ورامین، شیراز و کاشان آغاز شد خاطر نشان کرد: در این روز برخی از روحانیون منطقه با همراهی بیش از 500 نفر از مردم شهر، با در دست گرفتن قرآن و پرچم عزا، تظاهرات گسترده‌ای را راه‌اندازی کردند تا به یاری مرجع دستگیر شده خود امام خمینی(ره) بشتابند که در این بین، شمار زیادی از اهالی این شهر، در چنگال ساواک گرفتار گردیده به زندان‌های طولانی مدت و محاکمه نظامی محکوم شدند.

این مبارز قیام خونین 17 شهریور آران و بیدگل،  با اشاره به اینکه خروش انقلابی مردم آران و بیدگل در این روز به اوج خود رسید خاطر نشان کرد: این قیام از حرم امامزادگان و مراکز دینی و مذهبی شهر آغاز و خیابان امامزاده محمدهلال (ع) در اوج درگیری مردم  با نیروهای مسلح رژیم بود که منجر به شهادت جواد عبداللهی شد.

حجت‌الاسلام مردان، شهادت این جوان انقلابی را زمینه ای برای شدت درگیری ها خواند و خاطر نشان کرد: درگیری مردم تا نزدیک غروب ادامه داشت و هنگامی که مزدوران قصد برگشتن به کاشان را داشتند، در محله دروازه بیدگل به جمعیت تظاهرات کننده برخوردند و در آن جا نیز اقدام به تیراندازی کردند .

وی افزود: بنا به گفته ژاندارمری در این روز بیش از ۴۰۰ فشنگ در آران و بیدگل شلیک شد و در جریان درگیری ها علاوه بر تقدیم دو شهید، بیش از ۲۰ نفر مجروح و عده ای نیز دستگیر شدند.

حجت‌الاسلام مردان خاطر نشان کرد: چند تن از مزدوران نیز با ضربات سنگ مردم، از پای درآمدند و با سر و صورت و پاهای شکسته و به صورت افتضاح‌آمیزی مجبور به ترک صحنه درگیری ها شدند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل افزود: مردم آران و بیدگل در طول دوران دفاع مقدس نیز مدال درخشانی بر گردن آویختند بطوریکه  بیش از یک درصد مردم این شهردر طول دفاع مقدس  به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند که با توجه به جمعیت 72 هزار نفری آن دوران، شهرستان آران و بیدگل رتبه نخست ایثارگری را در بین شهرهای کشور به خود اختصاص داد و از آن زمان به دارالشهدای کشور معروف شد.

حجت‌الاسلام مردان افزود: میانگین شهدای استان اصفهان به‌عنوان استان نمونه در ایثارگری از هر 220 نفر یک شهید است در حالیکه این میانگین در شهرستان آران و بیدگل از هر 87 نفر یک شهید می باشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل، صبغه انقلابی مردم آران و بیدگل را از پیش از انقلاب تاکنون در کشور نمونه دانست و خاطر نشان کرد: مردم این خطه، همواره و در همه سختی ها یار و یاور انقلاب و نظام بوده اند و به آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و شهدا پایبند و پشتیبان ولایت فقیه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha