پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با پیروزی خواندن برجام برای ملت ایران گفتند: البته نباید برجام سبب شود افراد در مقابل هم بایستند تا برخی بگویند «وای بر ما که چنین پیمانی بستیم» و برخی دیگر نیز بگویند «برجام بزرگ ترین افتخار کشور است».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید امروز در درس خارج فقه که در مسجد اعظم برگزار شد، با ابراز نگرانی شدید از اختلاف افکنی مسئله برجام در جامعه، گفتند: این مسئله در حال تبدیل شدن به یک عنوان اختلاف انگیز بین گروه های مختلف است و من از عاقبت آن که سبب اختلاف افکنی شدید شود، سخت نگران هستم.

ایشان با تاکید بر اینکه برنامه جامع اقدام مشترک نقاط قوت فراوانی دارد، ابراز داشتند: ممکن است نقاط ضعفی نیز داشته باشد؛ همه باید در فکر این باشند نقاط ضعف را حل و از آن عبور کنند و چنان نیست که راه حل نداشته باشد.

*برجام پیروزی محسوب می شود

معظم له اظهار داشتند: نباید این مسئله را فراموش کرد و البته نباید برجام سبب شود افراد در مقابل هم بایستند تا برخی بگویند «وای بر ما که چنین پیمانی بستیم» و برخی دیگر نیز بگویند «برجام بزرگ ترین افتخار کشور است».

*دشمن به دنبال اختلاف افکنی شدید است

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال اختلاف افکنی شدید در جامعه هستند، گفتند: «برجام» خدایی ناکرده نباید سبب اختلافات شدید شود؛ دشمن دلش می خواهد از این طریق در ملت اختلاف ایجاد شود تا بر ما مسلط شوند.

*برای بررسی برجام مبارزه و اهانت نشود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت وگوی منطقی و مستدل را لازمه بررسی دقیق برجام دانستند و ابراز داشتند: بحث ها باید منطقی و مستدل و با محبت و دوستانه مطرح شود تا مشکل حل شود؛ افراد به گونه ای بحث نکنند که بحث ها به عنوان معارضه،  مبارزه، اهانت و گاهی نسبت های ناروا دادن دنبال شود.

*دشمن دائم حرف های بی ربط می زند

این مرجع تقلید بر ضرورت هوشیاری نسبت به برجام تاکید کردند و گفتند: از فرصت ها باید به خوبی استفاده کرد و فراموش نکنیم دشمن مرتب حرف های ناموزون و نامربوط می زند؛ باید داخل خود را اصلاح کنیم و وحدت خود را برهم نزنیم.

*اختلافات به نزاع تبدیل نشود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: از طرفی تکفیری ها مشکلاتی برای اسلام درست کرده اند؛ از سویی غربی ها حرف های نامربوط می زنند و نباید در داخل نیز مسئله ای به اختلاف و نزاع تبدیل شود که خدایی ناکرده در این صورت واویلا می شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به آوارگان جنگ سوریه اشاره کردند و گفتند: آوارگان در اثر همین جنگ های داخلی تبدیل به مشکلی در عالم اسلام شده اند.

*آیا آوارگان جنگ باید بمیرند؟ 

معظم له افزودند: در مناطقی که داعشی ها با قساوت و بی رحمی و وحشی گری مردم را به خاک و خون می کشند آوارگان مجبور به فرار هستند؛ اما این ها باید کجا بروند؟ آیا این افراد باید بمیرند؟؛ آتش افروزان جنگ چرا فکر این چیزها را نمی کنند؟

این مرجع تقلید جنگ افروزی را سبب عقب افتادگی، کشتار، خون ریزی و آوارگی دانستند و گفتند: عده ای که خودشان عامل جنگ هستند در اظهاراتی گفته اند «آوارگان پیدا شده بواسطه ایران و روسیه است که بشار اسد را تقویت می کنند».

*انتقاد شدید و ابراز تاسف از اظهارات نخست وزیر ترکیه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد شدید از نخست وزیر ترکیه، اظهار داشتند: ایران و روسیه می گویند حکومت سوریه باید بدست مردم سوریه انتخاب شود و انتخابات برگزار کنید در حالی که شما از اطراف دنیا عده ای را جمع کردید و آموزش دادید و همه چیز را بهم ریختید و مردم بی گناه را آواره کردید حالا می گویید دیگران سبب آوارگی هستند؟

معظم له با ابراز تاسف شدید از اظهارات زشت و بی منطق و بی اساس، گفتند: سوریه را به دست مردم سوریه بدهید؛ چطور همه جا دموکراسی خوب است برای سوریه خوب نیست؟  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش ابتدایی سخنان خود به دستورات اسلام در زمینه رفتار با فرزندان اشاره داشتند و گفتند: دین بر لزوم تکریم و شخصیت دادن به فرزندان تاکید کرده و این مسئله را یکی از عوامل تربیت برشمرده است.

*از تنبیه بدنی کودکان پرهیز شود

ایشان نام نیک گذاشتن و تعلیم قرآن و تادیب را از دیگر عوامل تربیت فرزندان عنوان کردند  و گفتند: تنبیه بدنی در موارد بسیار نادر باید باشد؛ مدارس و آموزشگاه ها از تنبیه بدنی بپرهیزند، چرا که اثر خوبی ندارد و ممکن است در مواردی ضرورت داشته باشد که نیازمند اذن اولیاء فرزند است؛ تنبیه بدنی نباید موجب انحراف کودکان شود.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه «اگر فرزند بر پدرش در کودکی جسور شود وقتی بزرگ شد نافرمانی می کند»، ابراز داشتند: برخی افراد چنان فرزندان خود را آزاد می گذارند که هیچ حد و مرزی نمی شناسند و می گویند بچه را باید آزاد گذاشت.

*آزادی و احترام به فرزند حد و مرز دارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: آزادی و احترام به فرزند حد و مرز دارد و متاسفانه همه مشکلات در افراط ها و تفریط ها است.

ایشان با اشاره به سخت گیری عجیب برخی متدینین نسبت به فرزندان، گفتند: یکی از افراد را بنده می شناختم که نسبت به فرزند خود سخت گیری عجیبی داشت و فرزندش وقتی بزرگ شد از مبلغین فرقه ضاله شد چرا که در کودکی تحت فشار پدر روحانی خود بود و این مسئله سبب شد در دلش اسلام را منسوخ بداند و جذب فرقه ضاله شود.   

معظم له با بیان اینکه احترام و محبت به فرزند باید حساب و کتاب داشته باشد، ابراز داشتند: برخی کودکان در مهمانی ها چنان آزاد هستند که به کلی مجلس را به هم می زنند و والدین آنها نیز صرفا نگاه می کنند؛ به کودکان باید آداب حضور در مساجد و مهمانی ها را آموخت.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: برخی خانواده ها این روزها خیلی به سوی افراط می روند و باید بدانند فرزندان آنها بزرگ شوند به هیچ عنوان گوش به حرف آنها نخواهند داد.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    با سلام در کجاي صحبت ايشان اين عبارت تيتر شما آمده است؟ برجام برای کشور پیروزی محسوب می شود تقواي شما کجا رفت؟
  • محمد IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    نمی کشید شرم نمیکنیم خودرا مجتهد هم مینامیم راستی خداوند رحمت کند واقعای شهید شبیر قاضی را ورحمت کند هرانچه تا امروز ما لعنشان کردیم ای ملت ایران حتما استغفار کنیم چون محال است توان جوابگوئی انها باشیم از روی چه منطقی انها را لعن میکردیم کدام جنایت انها نسبت به امروز خداوند رحمتش فرماید نسبت به مسلمانان شیعه امروز ایران چپاول شده بدست مستقیم فرزندان وبزرگان مذهب شیعه راستی خودرا مسلمان نام میبرید راستی انهائیکه امروز در مساجد نماز میخوانند بنام کدام خداوند سجده میروند الله واکبر راستی بجز عدهای دزد وقاتل ولا مذهب ودور از یکتا پرستی ودور از همه ادیان خداوند خالق ما ایرانیان چطور روی داریم که نام خدا واسلام را میبریم خدایا ما بندگان تو نیستیم شاید از بندگان جن وشیاطین هم نباشیم چون انها هم چنین خیانتی به مردم جهان بخصوص به مظلومین نمیکنند ونکردهاند خدایا راس