شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

انقلاب اسلامی ایران یکی از متجلی ترین برکات حوزه های علمیه است، چرا که بنیانگذار شجاع آن، فارغ التحصیل حوزه علمیه است و امروزه نیز خلف صالح ایشان که نمونه یک فقیه شجاع، مدبر و حکیم است و سکاندار انقلاب اسلامی است خود در حوزه های علمیه تحصیل کرده است..

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه تبریز با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً / اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر و كاردارانى كه از شما هستند فرمان بريد. پس هرگاه در چيزى اختلاف كرديد آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهيد اگر به خدا و روز واپسين ايمان داريد، كه اين بهتر و نيكو فرجام‏تر است»، اظهارداشت: زمانیکه بازار شایعات داغ می شود خداوند متعال امر فرموده است تا آن را به پیامبر اکرم(ص) یا اولی الامر ارجاع دهیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، با تشریح معنای اولی الامر، گفت: منظور، از اولی الامر منکم که در آیه شریفه آمده، ائمه معصومین(ع) و نواب آنان و در زمان غیبت معصومین(ع) ولی فقیه است.

وی افزود: علت این ارجاع این است که اهل حق تمام جوانب را در نظر می گیرند و به طور دقیق پیگیری کرده و تحقیق می کنند و پس از تجزیه و تحلیل به عرض مردم می رسانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آیه « فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ / پس چرا از هر گروهى از آنان، طايفه‏اى كوچ نمى‏كنند تا در دين دانا شوند و چون بازگشتند قوم خود را انذار كنند شايد آنها از معاصى بر حذر باشند»، افزود: این آیه دلیلی بر وجوب کفایی تحصیل در مدارس علمیه و تبلیغ معارف اسلامی است.

وی، با تشریح واژه تفقه که در آیه فوق آمده است، گفت: تفقه یعنی دین شناسی که مرحله آخر آن عبارت است از اجتهاد که فرد خودش احکام را از متون دینی استخراج و استنباط می کند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اشاره کرد: حوزه های علمیه بر اساس آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) تاسیس گردیده است و خدمات آن را هیچ کسی نمی تواند انکار کند، چرا که اگر در جامعه ما صداقت، پاکی و درستکاری وجود دارد در گرو تبلیغ و فعالیت علمای دینی است.

وی، با بیان اینکه تضمین استقلال و امنیت کشور در سایه ولایت فقیه و از جمله برکات حوزه های علمیه است، گفت: انقلاب اسلامی ایران یکی از متجلی ترین برکات حوزه های علمیه است، چرا که بنیانگذار شجاع آن، فارغ التحصیل حوزه علمیه است و امروزه نیز خلف صالح ایشان که نمونه یک فقیه شجاع، مدبر و حکیم است و سکاندار انقلاب اسلامی است خود در حوزه های علمیه تحصیل کرده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه تدریس از جمله عبادات علمی است که در نزد پروردگار دارای فضیلت بسیار بزرگی است، گفت: اگر انسان تحصیل کرده و نسبت به معارف الهی عالم شود، عبادت او عالمانه خواهد بود نه صورت کورکورانه.

وی افزود:  پیامبر اکرم(ص) آمده است تا فطرت انسان ها را به شکوفایی برساند و هدف خلقت بشر علم است. حیات علم هم بسته به عمل است.

آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: علم مقدمه عمل است و باید توجه داشت، آن عملی مفید است که توأم با اخلاص باشد و اگر کسی علم را به خاطر مدرک و رسیدن به مادیات و هوای نفس دنبال کند این علم فایده ای نخواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: در همین اول کار با خودتان عهد ببندید که خوب درس بخوانید، چرا که علما و بزرگانی که به مقامات عالیه رسیده اند به سبب زحمت های بسیار فراوان بوده است.

وی تصریح کرد: اگر در کنار درس تهذیب نفس و اخلاص نباشد آن فرد عالم مفیدی نخواهد بود علی الخصوص امروز که عالمان زیر ذره بین مردم هستند و برای اینکه بتوان با تهاجم فرهنگی مبتذل غرب و انحرافات برخورد کرد تهذیب نفس و اخلاص در کنار درس خواندن ضروری است.

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد: شرایط امروز به خاطر ویژه بودن آن اقتضاء می کند تا ضمن تلاش و با سرعت درس خواندن، به دروس حوزه اکتفاء نکنید چرا که باید در مقابل تهاجم فرهنگی غرب مجهز به علوم مختلف و روز باشید تا پاسخگوی شبهات و سم پاشی های دشمنان باشید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دشمن بعد از اینکه از طریق نظامی نتوانست حرکت ما را متوقف نماید از راه جنگ نرم و فعالیت های روانی وارد میدان گردید و شبانه روز تلاش می کند تا جوانان را از ولایت فقیه دور کرده و به سمت انحراف و ابتذال بکشاند و وظیفه حوزه و روحانیت است تا در خط مقدم جبهه جنگ نرم به مقابله بپردازد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: امروز انقلاب اسلامی ایران صادر گردیده است اما باید سعی نمود تا بیش از پیش و با گستره بیش تری صادر گردد و سهم طلاب و روحانیون در این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha