پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله محسن مجتهد شبستری

حوزه/ عمل به چند آیه از قرآن کریم منجر به انقلابی بسیار بزرگ در جهان گردید و امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت در عرصه جهانی مطرح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، شامگاه یکشنبه در دیدار نخبگان نوجوان قرآنی، ضمن تقدیر از عوامل برگزار کننده مسابقات بین المللی قرآن کریم، گفت: قرآن کریم در عناوین مختلفی که خود قرآن می فرماید به نور، وسیله هدایت و شفاء تعبیر شده است.

وی با بیان این که قرآن نوری برای هدایت است، گفت: به وسیله نور است که اشیاء از همدیگر متمایز می شوند و اگر نور نباشد، انسان راه خودش را گم خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: سرعت نور بیش از صوت است و وقتی که این کتاب انسان ساز را نور نامیده اند، به خاطر این است که با این اینکه به صورت متن بوده و در زمان تلاوت صوت آن به گوش انسان می رسد اما  تاثیر آن همانند تاثیر نور است.

وی افزود: یکی از صفات قرآن کریم، فرقان است و وسیله ای است برای تشخیص حق از باطل، چرا که در اثر نور قرآن، حق از باطل  تمییز داده می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در سایه قرآن رشد و نمو افکار افزایش یافته است، گفت: قرآن آن عرب جاهلی که به سبب جهل خود نوزاد شیر خواره خود را دفن می کرد را با نور خود نجات داد.

وی افزود: قرآن باعث شفای امراض روحی است و اگر نور قرآن در کسی باشد در وی اثری از حسد، نفاق، کینه و سایر رذایل نخواهد بود و اگر دیدیم کسی هم مشغول تلاوت قرآن است و هم کینه توز بوده و نشانه های نفاق در او پدیدار است، باید فهمید که آن طوری که باید، با قرآن مانوس نشده است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: قرآن، به عنوان یک کتاب انسان ساز و برنامه ای جهت عمل می باشد نه اینکه صرفا در تاقچه خانه ها گذاشته شود و در مجالس ترحیم و... قرائت شود.

وی با بیان اینکه این همه تمجید در خصوص قرآن کریم به این دلیل است که، قرآن کتاب نور و هدایت است، گفت: قرآن نصیب انسان های پاکیزه می شود و باید توجه داشت تا این پاکی روز به روز محکم تر و استوارتر شود و هر روز باید تمرین شود تا چیزی از این علم قرآنی فراموش نشود.

آیت الله مجتهد شبستری افزود: قرائت قرآن مقدمه ای برای فهم آن است و فهم قرآن باید منجر به عمل شود. مبادا دیگران در عمل به قرآن بر ما پیشی گیرند و شاهد پیشرفت دیگران و عقب گرد مسلمانان باشیم.

وی اشاره کرد: قرآن دستور به نظم و طهارت می دهد، همه مسلمانان باید هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ باطنی پاک و طاهر باشند چرا که قرآن برای مسلمانان نازل شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: عمل به چند آیه از قرآن کریم منجر به انقلابی بسیار بزرگ در جهان گردید و امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در عرصه جهانی است و همه این ها در سایه قرآن است و اگر به همه آیات روح بخش آن عمل شود، ایران به عنوان نمونه ای موفق در دنیا خواهد درخشید.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین مصائبی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از حمایت های آیت الله مجتهد شبستری از فعالیت های قرآنی، گفت: جمع حاضر از ممتازین کشوری رشته های صوت و لحن، ابتهال و علوم قرآنی هستند.

وی افزود: بیش از 650 نفر از 31 استان در این مسابقات کشوری شرکت کردند که 11 نفر حائز رتبه اول، سه نفر حائز رتبه دوم و سایر عزیران نیز حائز رتبه هایی شدند که اغلب این عزیزان از استان آذربایجان شرقی هستند.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی بیان کرد: ان شاء الله امیدواریم در سال های آینده این آمار ارتقا یابد و شاهد نفرات برتر از این استان باشیم.

بر پایه این گزارش در پایان این با اهدای لوحی از آیت الله مجتهد شبستری تجلیل شد. همچنین در ادامه از حافظان و قاریان ممتاز آذری زبان مسابقات بین المللی قرآن کریم با اهدای هدایایی تقدیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha