جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 358029
۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
دیدار هیئت قضائی ایتالیا با رئیس جامعةالمصطفی

حوزه/ در دیدار اعضای هیئت ایتالیایی حاضر در دومین نشست تخصصی «صیانت از حقوق بشر در نظام عدالت کیفری» با رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، بر گسترش تعاملات دوجانبه تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در این دیدار که پیش از ظهر امروز در سالن شهید عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار گردید، ضمن خیرمقدم به اعضای این هیئت ایتالیایی، اظهار امیدواری کرد این نشست زمینه ساز افزایش تعاملات و روابط علمی و دانشگاهی میان ایران و ایتالیا باشد.

امام جمعه قم در ادامه سخنان خود به معرفی قم به عنوان یکی از مهمترین پایگاه  های فکری و معرفتی در جهان اسلام پرداخت و با اشاره به حضور شخصیت های طراز اول جهان اسلام و به ویژه علما و مراجع عظام تشیع در این شهر، خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی­ های مهم حوزه علمیه قم به عنوان پایگاه فکری نظام مقدس اسلامی که برگرفته از معارف ناب اهل بیت(علیهم السلام) می باشد، تأکید بر رویکرد عقلانی در اجتهاد اسلامی است.

وی، حوزه علمیه قم را یکی از پایگاه های مهم فلسفه اسلامی و مطالعات تطبیقی میان فلسفه اسلام و غرب برشمرد و افزود: مطالعات تطبیقی میان ادیان، مذاهب، فرهنگ  ها و تمدن های مختلف، یکی دیگر از امتیازات حوزه علمیه قم به شمار می آید و در این زمینه تا کنون رشته ­های گوناگونی پایه ریزی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، برقراری ارتباط میان معارف اسلامی و اندیشه های بشری را یکی دیگر از ویژگی های حوزه علمیه قم خواند و گفت: در حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی العالمیه، گام های بلندی در راستای مطالعات تطبیقی میان علوم اسلامی و علوم انسانی و اجتماعی برداشته  شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادیان و فرهنگ­ های بشری را دارای اشتراکات فراوانی دانست و تصریح کرد: مراکز علمی سراسر جهان باید در نظام آموزشی خود بر مشترکات بشری تأکید ورزند.

وی، حوزه علمیه قم را دارای گفتمانی انقلابی و عدالت خواه و در عین حال برخوردار از منطق و تعادل برشمرد و ابراز داشت: جهان امروز به گفتگوی جدی فرهنگی، تاریخی و اجتماعی میان شرق و غرب نیاز دارد که یکی از مطالب بسیار مهم در این گفتگوها، بحث حقوق بشر و فلسفه آن است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: در موضوع حقوق بشر، اسلام و غرب دارای گفتمان ­های ویژه خود هستند؛ اما در گفتمان مشترک نمی ­توان دیدگاه ­های بنیادی فلسفی را به صورت یک جانبه تحمیل نمود؛ بلکه با گفتگو و پرهیز از یک جانبه گرایی فلسفی، به یک فلسفه مشترک دست یافت.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به وجود داشته­ های ارزشمند و اساسی حوزه علمیه قم در شاخه  های نظام قضائی، کیفری، حقوق بشردوستانه و ...، از آمادگی حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی برای آغاز گفتگو های جدی و عملیاتی مشترک با غرب در این زمینه خبر داد و گفت: با توجه به تاریخ پر فراز و نشیب روابط میان شرق و غرب، لازم است تا با نگاهی متفاوت از گذشته، ریشه های فکری و تاریخی روابط شرق و غرب بررسی و اصطلاح گردد تا زمینه برای اقدامات مشترک در مسائل بنیادی، هموار شود.

وی با انتقاد از دو قرائت متحجرانه و سکولار از اسلام، خاطرنشان ساخت: ما به قرائت سومی از اسلام اعتقاد داریم که در عین انقلابی بودن، از عقلانیت برخوردار بوده و از خشونت و افراطی گری به دور است؛ اما متأسفانه غول رسانه  ای غرب، مانع از انعکاس این قرائت صحیح از اسلام ناب در جهان می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفتگوی هسته ای میان ایران و غرب را آزمونی مهم برای غرب دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران، با وجود توانایی برای ساخت سلاح هسته ­ای،بر اساس مبانی دینی خود هرگز به سمت ساخت این گونه سلاح ها حرکت نکرده است و این می تواند الگویی برای سایر کشورها و آزمونی برای تعیین صداقت غرب در مسیر دستیابی به صلح جهانی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، قم را یکی از مراکز مهم مقابله با تفکر تکفیری، ترور و خشونت برشمرد و گفت: نظام آموزشی حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی بر اساس تعامل میان ادیان و مذاهب و پرهیز از خشونت و افراط گرایی دینی و مذهبی بنا شده است.

وی، با اشاره به سردمداری جمهوری اسلامی ایران در مقابله با گروه های تکفیری از جمله القاعده و داعش، تصریح کرد: ما آمادگی داریم به تمام هیئت های اروپایی، منابع درسی مولد خشونت و تروریسم نظام آموزشی برخی از کشورهای مرتجع منطقه که تحت حمایت امریکا به حیات خود ادامه می­ دهند را معرفی نماییم. سوال ما از آمریکا و هم پیمانانش این است که اگر در مبارزه با داعش و القاعده جدی هستند، چرا از سرچمشه­ های این تفکرات افراطی و تروریستی حمایت می ­نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با اشاره به پیوند شکل گیری جریان خشونت و افراطی گری در منطقه با تاریخ گذشته، اظهار داشت: از گذشته تا کنون ستم­ های زیادی از سوی غرب بر جهان اسلام تحمیل شده که خود زمینه ساز شکل گیری گروه  های افراطی در منطقه بوده است. تا زمانی که شاهد ستم­ هایی مانند تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مسلمانان هستیم، جهان اسلام نمی­ تواند به برخورد صادقانه غرب اعتماد نماید.

در ادامه این دیدار، «پروفسور شریف بسیونی»، رئیس هیئت ایتالیایی و رئیس موسسه بین المللی مطالعات علوم جنایی، ضمن استقبال و تشکر از بیانات حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، به معرفی هیئت ایتالیایی و فعالیت­ های این هیئت در گسترش عدالت جزائی و حقوق بشر پرداخت.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران، فصل جدیدی از روابط خود با کشورهای غربی را آغاز نموده است، بیان داشت: ایران با تاریخی کهن و شرایط ژئوپولتیک خاص خود، از جایگاه مهمی در منطقه برخوردار است و باید نقشی بسیار مثبتی در خاورمیانه و جهان اسلام ایفا نماید.

پروفسور بسیونی، با اشاره به ظهور برخی گروه­ های افراطی در جهان اسلام که به نام دین دست به خشونت و جنایت می زنند، خاطرنشان کرد: وجود این گروه­ های تندرو، تصویری نادرست از اسلام در غرب را ارائه داده است و موسسات علمی و دانشگاهی در جهان اسلام وظیفه دارند با نمایش چهره واقعی از اسلام، با این گروه های افراطی مقابله نمایند.

وی سکوت برخی کشورهای اسلامی در برابر اقدامات خشونت آمیز گروه های افراطی مانند داعش، بوکوحرام و القاعده را موجب گسترش اسلام هراسی در غرب دانست و گفت: تحقیقات و مطالعات مراکز علمی جهان اسلام از جمله جامعةالمصطفی برای معرفی اسلام واقعی باید به زبان­ های مختلف ترجمه شده و در اختیار محققان سراسر جهان قرار گیرد تا چهره درستی از اسلام در غرب ارائه گردد.

رئیس موسسه بین المللی مطالعات علوم جنایی با اشاره به لزوم به کارگیری قوانین بین المللی حقوق بشر در تمامی کشورهای جهان برای پرهیز از خشونت و افراط، اظهار داشت: برای رسیدن به منطق صحیح در توسعه فقهی و نظام کیفری، باید مطالعات جرم شناسانه صورت گیرد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مجازات هایی مانند اعدام و زندان پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت و باید تا حد امکان به دنبال روش  های جایگزینی برای این موارد بود.

رئیس هیئت ایتالیایی در پایان با تاکید بر آمادگی اعضای این هیئت برای همکاری و توسعه تعاملات با همه موسسات و دستگاه های ذیربط در جمهوری اسلامی ایران، خواستار همکاری جامعةالمصطفی العالمیه در عرصه­ های گوناگون علمی و عملیاتی شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha