جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمودرضا جمشیدی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه های علمیه خواهران تبدیل به یک قطب علمی، پژوهشی و تبلیغی در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمود رضا جمشیدی  امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران،  با بیان این که تحصیل در حوزه های علمیه هرگز تعطیل بردار نیست  اظهارداشت: تبلیغ، تحقیق و تفحص فعالیت همیشه طلاب است، زیرا آنها در مسیر انبیا(ع) گام بر می دارند و این حرکت تعطیل بردار نیست.

مدیر  حوزه های علمیه خواهران افزود: طلاب با حضرت ولی عصر(ع) هم عهد و پیمان هستند و در راه حرکت در راستای وظایف روحانیت و حوزه علمیه قدم می گذارند.

وی سپس به آمار فعالیت های حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و بیان داشت: امروز بیش از 75هزار طلبه در 420 مدرسه علمیه در حال تحصیل هستند که 19 مدرسه در ردیف تحصیلات   تکمیلی و اصلی قرار دارند که از میان آنها، 12مدرسه در سطح 2،  4 مدرسه در سطح 3 و 3 مدرسه در سطح 4 پذیرای طلاب خواهر  می باشند

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی با اشاره به این که خواهران طلبه در 13رشته   تحصیلی مشغول به تحصیل هستند، گفت: این رشته ها در 4 سطح علمی قرار دارد که از این میان 55 هزار نفر طلبه خواهر در سطح 2 و 6هزار نفر در سطح 3 و به شکل رسمی 11نفر در سطح 4 مشغول به تحصیل هستند.

رئیس حوزه علمیه خواهران با تاکید بر اینکه 700 نفر خواهر طلبه در سطح کشور مشغول تحصیل غیر رسمی در دروس خارج حوزه هستند، بیان داشت: امروز 28 شورای علمی پژوهشی در 28 استان وجود دارد که به حرکت های علمی و پژوهشی خواهران طلبه اشراف دارند و 129 کانون پژوهشی برای شاغلین به تحصیل در سطح 2 فعال می باشد.

وی در ادامه گفت: 41 انجمن علمی برای شاغلین به تحصیل و فارغ التحصیلان سطح 3 مشغول فعالیت هستند و در 370 هسته پژوهشی، 2500 محقق پژوهشگر ساماندهی شده اند.

حوزه خواهران پیشرو در فناوری اطلاعات

حجت الاسلام والمسلمین  جمشیدی  به  فعالیت گسترده شبکه اطلاع رسانی کوثر نت در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و بیان کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، امروز به یکی از نهادهای پیشرو در فناوری اطلاعات کشور تبدیل شده و نه تنها قابلیت پشتیبانی کل حوزه های علمیه خواهران و برادران، بلکه توانایی پشتیبانی از شبکه های درون استانی و برون استانی را نیز داریم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطر نشان کرد: 52هزار خواهر طلبه در این شبکه اطلاع رسانی فعال هستند و 6 هزار نفر از طریق درگاه امن "کوثر بلاگ" در فضای مجازی حضور فعال دارند.

برگزاری 530 نشست علمی در طی سه سال

وی سپس از برگزاری نشست های علمی حوزه های علمیه خواهران خبر داد و بیان داشت: برگزاری 530 نشست علمی تحت عنوان "کرسی های آزاد اندیشی" در طی 3سال از فعالیت های اثرگذار این نهاد است و امیدواریم با توسعه سطح 4 و گسترش این مقطع آموزشی در استان های دارای قابلیت بتوانیم حرکت رو به رشدی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جامعه الزهرا با هیئت امنای بسیار قوی آغاز به کار کرد و هم اکنون 30 هزار نفر طلبه در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند.

فعالیت 470 نهاد آموزشی و پژوهشی

مدیر حوزه های علمیه خواهران وجود470 نهاد آموزشی پژوهشی و تبلیغی را از دیگر فعالیت های حوزه های علمیه خواهران برشمرد و اظهار داشت: هر مدرسه علمیه خواهران، تبدیل به یک قطب علمی، پژوهشی و تبلیغی در کشور شده است.

وی افزود: 68 مدرسه در مناطقی وجود قرار دارند که فرقه ها و مذاهب مختلفی در آنجا هستند و در بعضی از استان ها از فرقه ها و مذاهب خاص هم طلبه داشته ایم و در طول سال تحصیلی طلاب غیر شیعی در دوره های مختلف و حلقه های فرهنگی شرکت کرده اند و پس از اتمام تحصیل،  مستبصر شده اند.

حجت الاسلام  والمسلمین جمشیدی مشکلات مالی خواهران طلبه را از مسائل مهم این قشر خواند و گفت: خواهران طلبه از کمترین امکانات برخوردارند و بدون داشتن شهریه و در نهایت با حداقل شهریه مشغول به تحصیل هستند و بسیاری از آنها به دلیل نداشتن هزینه رفت و آمد، مدت زمان زیادی از دیدار خانواده محروم می مانند.

مدیر  حوزه علمیه خواهران، سپس به کسب رتبه های برتر علمی از سوی خواهران طلبه اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از حائزین رتبه های برتر حوزه های علمیه، از مناطق محروم هستند و باید گفت آنچه  تا امروز جایگاه حوزه های علمیه را به اینجا رسانده توان روزافزون شما خواهران طلبه بوده است.

وی در پایان از حضور 95 درصدی اساتید خواهر در مدارس علمیه خواهران خبر داد و افزود: با وجود پیشرفت های فراوان در بخش حوزه علمیه خواهران، کمتر از 5 درصد مدارس علمیه کشور در بخش خواهران واجد مکان مناسب بودند و امروز 351 مدرسه علمیه در دست احداث است و از این میان، 165 مدرسه علمیه در کشور بهره برداری شده است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha