پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سرلک - جشنواره روحانی در قاب سینما

حوزه / دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» با بیان این که استفاده از ابزار هنر هفتم، برای تبلیغ آموزه‌های دینی به یک اصل اجتناب ناپذیر تبدیل شده است گفت: رهبران همه ادیان در تکاپوی پیوند دین با سینما هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک، دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه اظهار داشت: قدم‌های خوبی برای نزدیک شدن سینما و روحانیت برداشته شده است، هرچند هنوز به نقطه ایده آل نرسیده‌ایم، ولی نمی‌توان کتمان کرد بلوغ فرهنگی که در سینما و حوزه به وجود آمده، سبب این ارتباط شده تا شناسایی این دو حوزه نسبت به همدیگر بیشتر و بهتر شود.

* جشنواره روحانی در قاب سینما موفق است

وی افزود: اگر ارتباط مد نظر روحانیت و سینما به شکل مطلوبی رخ دهد، نتیجه آن خواهد شد که جشنواره‌ای چون چون «روحانی در قاب سینما» شکل گیرد، رویدادی که برخلاف بسیاری از غرض‌ورزیها، راه خود را به شکل صحیحی پیش گرفته و گواه این ادعا ابراز خرسندی علما و اهالی سینما نسبت به این رویداد فرهنگی و هنری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک افزود: هر چند این امتیاز و موفقیت را نمی توان فقط به مدد برگزاری این جشنواره دانست، بلکه باید گفت؛ کلیت نظام در بعد فرهنگی در حال پوست‌اندازی است.

 دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» در اهمیت هنر هفتم گفت: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، سینما زبان بیان حقیقت است و حوزه علمیه رسالتش تبلیغ و تبیین احکام نورانی اسلام است و برای رسیدن به این هدف گریزی نیست، جز این‌که قرابتی بین سینما و حوزه علمیه به وجود آید.

 حجت الاسلام سرلک یادآور شد: فیلم سینمایی «محمد رسول الله» نشان داد تا چه حد یک اثر سینمایی قادر است منزلت معرفتی و اعتقادی ما را به  درستی در قاب تصویر، نمایش دهد، حتی باید گفت: چنین کاری قادر است همه را به کرنش و تواضع وادارد و از این فیلم باید به عنوان یک شاهکار نام برد و هر اندازه که جلوتر رویم کارهای بهتری می‌تواند در این عرصه خلق شود.

 دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره‌هایی چون «روحانی در قاب سینما» چگونه قادرند اشاعه دهنده مضامین دینی و اسلامی در سینما باشند؟ گفت: مسلما برگزاری چنین جشنواره‌هایی تاثیرگذاری خاص خود را دارند، زیرا در آنها واکاوی تئوری و عملی پیرامون موضوعات مد نظر پیش می‌آید و باعث نتایج بسیار خوبی برای سینما می‌شود و مطرح کردن این موضوع به طور ویژه در سینما در قالب برگزاری یک جشنواره می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا تمرکز پیرامون بحث مورد نظر در هنر هفتم، شکلی جدی‌تر به خود گیرد.

 وی یادآور شد: به جرأت می‌ توان گفت: برگزاری جشنواره ای چون «روحانی در قاب سینما» سبب شده انگیزه بیشتری در بین اهالی سینما شکل گیرد تا تولیدات خود را در حوزه (روحانیت) متمرکزتر کنند. برای مثال سریال خوش ساخت «پرده نشین» بعد از برگزاری دوره اول جشنواره مطرح شد و این اتفاق گام موثری در پیوند حوزه و سینما است.

 * همه ادیان به سینما نگاه تبلیغی دارند

حجت الاسلام سرلک گفت: در ارتباط روحانی و سینما باید به این نکته دقت کرد، توجه روحانیت به دوربین به نوعی باعث رونق گیشه نیز شده است و این مسئله تنها مختص ایران نیست، بلکه در سایر کشورها و دیگر ادیان حضور کشیش‌ها یا خاخام‌ها در سینما سبب فروش بیشتر فیلم‌ها شده است، زیرا حضور آنها بار دارماتیک کار را افزون‌تر کرده و یک اثر سینمایی را جذاب و دوست داشتنی تر می کند.

* شاهد اقبال حوزه به سینما هستیم

حجت الاسلام سرلک تاکید کرد: جشنواره «روحانی در قاب سینما» توانست فضای موجود بین سینما و حوزه را تلطیف کند، چون بعد از ساخت فیلم های سبکی مانند «مارمولک» بین سینما و حوزه موانعی به وجود آمد که جشنواره توانست تا حدودی این مشکلات را از بین برده و بتواند امنیت خاطر بهتری برای سینماگران به وجود آورد تا بتواند کارهای مد نظر خود را تولید کنند.

 وی در پاسخ به این سئوال که برای دوره‌های آینده جشنواره چه افقی را متصور است؟ بیان کرد: امید داریم بتوانیم دبیرخانه دائمی این جشنواره را تاسیس کنیم، حتی درصدد هستیم زمینه‌ای فراهم آوریم تا در جشنواره‌های آینده به بحث روحانیت دیگر ادیان الهی نیز بپردازیم.

 * روحانیت سینما را ابزار تبلیغ دین بداند

دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» درباره مشارکت روحانیت در سینما گفت: کار اصلی روحانیت تبلیغ است و در هر عرصه ای که احتمال می دهد برای دین تاثیرگذار باشد باید وارد شود و از ظرفیت ها نهایت  بهروری را داشته باشد.

وی گفت: وظیفه روحانی نیست که پشت دوربین قرار گیرد تا کار تدوین کند، بلکه در پیش تولید و نگارش فیلمنامه و سپس بحث تحلیل و نقد قادر است در سینما نقش خوبی ایفا کند، البته هم اکنون روحانیونی داریم که هم در عرصه تهیه‌کنندگی و هم در عرصه کارگردانی فعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha