جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قانون مجازات اسلامی

حوزه/ نشست نوآوری قانون مجازات اسلامی جدید در عرصه حدود، قصاص و دیات با حضور رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی قضا، در مرکز آموزش های تخصصی فقه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین نورالله سلطانی در این نشست علمی که در مرکز آموزش های تخصصی فقه در قم برگزار شد، اظهار داشت: مباحث در قضا باید کاربردی باشد در غیر این صورت در اجرای احکام، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی قضا با بیان این که امروزه پرسش های زیادی در عرصه قضا وجود دارد، گفت: ممکن است برخی اشکالات در قضاوت ها به دلیل شرایط خاص به وجود آید که لازم است در مجامع پژوهشی قضایی بررسی و شبهه زدایی شود تا تفاوتی میان فقها و قضات وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه سؤالات زیادی از سراسر کشور دریافت می کنیم و در مرکز تخصصی قضا آنها را بررسی کرده و پاسخ می دهیم.

دادیار دادسرای انتظامی قضات ادامه داد: این که گفته می شود، قاضی باید مجتهد باشد، از این جهت است که حیات انسان در دست قاضی است. ممکن است با دادن فرجه ای، فرصت گرفتن رضایت از اولیای دم گرفته شود، در صورتی که اگر فرجه ای ایجاد نشود، این فرصت از بین رفته و فرد قصاص گردد.

وی با بیان این که پرونده های جدیدی در سرتاسر کشور مطرح است که قانون مدنی نسبت به آن پاسخی ندارد که این مباحث باید در مجامع علمی دینی مطرح و بررسی شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی قضا تصریح کرد: ممکن است قضات به دلیل مشغله کاری و وجود پرونده های زیاد، فرصت مطالعه و پژوهش نداشته باشند، از این رو در مراکز آموزش قضات، باید مباحث به صورت گسترده دراختیار قرار بگیرد و طلاب نیز آنها را به بحث بگذارند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha