جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام غفوری مدیر حوزه تهران

حوزه/ روحانیت نقش بی بدیل و منحصر به فردی دردوران دفاع مقدس ایفا کرد و به دلیل همین ایفای نقش بود که این دفاع مشروع، با روحیات کاملاً دینی، مذهبی، اسلامی، الهی ومعنوی شکل گرفت و پیش رفت.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در تهران، با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره مجاهدت های رزمندگان اسلام، گفت: دفاع مقدس نسخه کپی برداری شده ازجنگ ها وغزوات پیامبرگرامی اسلام(ص) بود که در صدر اسلام اتفاق افتاد. چرا که فرهنگ دفاع مقدس دقیقا همان فرهنگ حضورهمه جانبه آحاد مردم درعرصه دفاع مقدس دینی است و یقینا به همین جهت است که مجموعه این حرکت براساس قالب دین، قرآن و سیره و سنت نبی مکرم اسلام(ص) وائمه اطهارعلیهم السلام انجام گرفت.

مدیر حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: روحانیت به دلیل آشنایی با مبانی دین و قرآن کریم و سنت نبوی، توانست بیشترین و بهترین راهنمایی و مساعدت از جهات مختلف را در جریان دفاع مقدس ارائه نماید، چون این دفاع الهی و اسلامی و براساس یک تکلیف شرعی صورت می پذیرفت، ولذا بایستی مطابق با قالب شریعت انجام می شد.

*نقش روحانیون درمشروعیت بخشی به دفاع

وی خاطرنشان کرد: روحانیت نقش بی بدیل و منحصر به فردی در دوران دفاع مقدس ایفا کرد و به دلیل همین ایفای نقش بود که این دفاع مشروع، با روحیات کاملاً دینی، مذهبی، اسلامی، الهی ومعنوی شکل گرفت و پیش رفت.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با بیان این که معمولاً درجنگ های دنیا در شرایط خاص حقوق انسان ها پایمال می گردد، ابراز داشت: در دوران دفاع مقدس به این دلیل که دفاع ما یک دفاع کاملاً اسلامی و تحت فرماندهی یک فقیه جامع الشرایط بود، لذا بسیارحائزاهمیت بود که دفاع درقالب شرع مقدس قرار بگیرد.

*مراعات حقوق اسلامی- انسانی درجنگ

مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به رعایت اصول انسانی – اسلامی در دوران دفاع مقدس بزرگ ایران، گفت: نقش روحانیون و حضورفراگیرآن ها درعرصه جهاد و تبلیغ و ترویج احکام الهی به گونه ای بود که چارچوب اخلاقی و شرعی در آن رعایت شده و مراعات حقوق انسانی و نظایر آن و حتی احسان کردن به دیگران به خوبی انجام می شد، به طوری که نه تنها ظلمی اتفاق نمی افتاد، بلکه منشأ احسان به دشمن نیزمی شد و همه این ها با توصیه ها و راهنمایی های روحانیت صورت می گرفت.

*فرماندهی متفاوت

وی با اشاره به این که محوری ترین نقش دردوران دفاع مقدس، نقش فرماندهی کل قوا بود، تصریح کرد: فرماندهی کل قوا درآن دوران، یک فرماندهی کاملاً متفاوت با همه دنیا بود، چون امام(ره) در واقع قدم جای پای مبارک پیامبراکرم(ص) و ائمه طاهرین علیهم السلام گذاشته و به جای این که برظاهرسپاه و لشگر حکومت کند، بردل های فرد فرد رزمندگان اسلام حکومت می کردند.    

*رویکرد قاطعانه و الهی امام(ره) در فرماندهی

حجت الاسلام والمسلمین غفوری خاطرنشان کرد: براساس همین نفوذ معنوی امام خمینی(ره)، همه اقشار جامعه ازجمله روحانیون، پای کار دفاع مقدس آمدند. وقتی امام(ره) با آن رویکرد قاطعانه و الهی در فرماندهی ورود کردند، حجت شرعی برهمه تمام شد و روحانیت نیز با حجت شرعی کامل برای فداکاری در راه اسلام و دفاع از ارزش های الهی درصحنه حضور یافت و این امر حاکی از نقش استثنائی، منحصر به فرد و بی بدیل امام راحل(ره) بود که تقریباً از زمان نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهارعلیهم السلام تا به حال تکرارنشده بود.

انتهای پیام  34/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha