پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 358611
۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کتاب راز نماز - آیت الله ممدوحی

حوزه/ راز نماز، ترجمه وشرح رساله ماهیة الصلوة ابن سیناست که به قلم آیت الله حسن ممدوحی چاپ و منتشر شده است .

 به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» «رساله ماهیه الصلوة» ابن سینا مشتمل برسه فصل می باشدکه به ویژگی و اخلاص در نمازمی پردازد .

 در فصل دوم این رساله به تقسیم نماز به مراتب ظاهر و باطن اشاره شده ودرفصل سوم نیز افراد و مراتب گوناگون قوای روحانی انسان مورد بررسی قرار گرفته است . 

نماز حقیت دین

در بخشی از این کتاب درباره ویژگی نماز می خوانیم؛ ویژگی نماز برای انسان چنان است که روح در طبیعت مانده، او را از گور جسم و جسمانیت خارج می کند و در طلب عبودیت و اخلاق پیوسته حرکت کرده و از معبود ذوالاجلال و اجمال کمال خالص که حقیت دین است درخواست می نماید و با بی رغبتی نسبت به طبیعت خاکی از اغراض پست آن اعراض کند. لذا پیامبر(ص) فرمود: الصلوة عمود الدّین و روشن شد که آیه کریمه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» را نباید به «لیعرفون» تفسیر کرد و با تاویل گفت که معنای خلقت جن و انس برای عبادت یعنی برای معرفت است؛ بلکه توان بر عبادت خالص، خود متن معرفت است.

*اخلاص در نماز

در صفحه ای دیگر ازکتاب شیخ الرئیس، اخلاص در نماز را به همان معنا دانسته که امیر مومنان در خطبه نهج البلاغه با این مضمون که « اول الدین معرفته و کمال معرفته التصدیق به و کمال التصدیق به ... اخلاص له و کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه» یعنی مبدا اولی دین، شناخت خداست به این معنی که اگر خدای را قبول کنیم دین ممکن است و بهترین شناخت، باور راستین است و بهترین باورها همراه با اخلاص است و اخلاص تمام، نفی از صفات حضرت حق است.

لازم به ذکر است این کتاب توسط انتشارات نشر ادیان، به چاپ  رسیده و علاقمندان برای تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن تهران 5-02188940303 و یا در قم با شماره تلفن 02512802610الی 13 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام//313/22

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha