چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دعا

حوزه/ اگر می خواهیم در روز عرفه که روز آمرزیدن گناهان است، به سوی معرفت و قرب الهی و همچنین آمرزش گناهان پرواز کنیم باید کینه و کدورت ها را کنار بگذاریم.

حجت الاسلام محمد رضا نقیه، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری«حوزه» با اشاره به روز عرفه گفت: دعای عرفه سراسر معرفت به توحید ذاتی، صفاتی و افعالی است و ای کاش مردم علاوه بر خواندن آن در این روز، در مضامین این دعای عظیم هم دقت داشتند؛ مخصوصا قسمت آخر دعا که با مضامین عالی آمده است.

 وی با بیان اینکه در این روز گناهان آمرزیده می شود افزود: یکی از مهمترین نکته ها در بحث بخشش گناهان کنار گذاشتن صفت رذیله کینه است در واقع کسی که می خواد مورد آمرزش قرار بگیرد، باید این صفت را از درون خود بزداید، از این روست که خداوند می فرماید:ببخشید تا من هم شما را مورد آمرزش خود قرار دهم. قطعا برای کسانی که مورد ظلم و اجحاف واقع شده اند سخت است که طرف مقابل خود را ببخشند، ولی با کنار گذاشتن کینه ها و بخشش دیگران می توانیم با خداوند معامله کنیم و گناهان مان بخشیده شود.

این استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انسان کینه ای مثل کبوتری است که می خواهد پرواز کنند، همه شرایط پرواز هم مهیاست ولی همین قدر که می خواهد بپرد پای او بسته می باشد، افزود: اگر می خواهیم در روز عرفه که روز آمرزیدن گناهان است، به سوی معرفت و به قرب الهی و آمرزش گناهان پرواز کنیم باید کینه و کدورت ها را کنار بگذاریم.یکی از شرایط توبه بخشش دیگران است و لو اینکه از ته دل از کسی دلگیر باشیم، با این حال باید او را ببخشیم.

حجت الاسلام نقیه، در پایان یکی از شرایط دعا و استجابت آن را قسمت دادن خداوند به اسامی و صفات خدا همچون رحمانیت، رحیمیت و... بیان کرد و گفت: مزین کردن اول و اخر دعا به ذکر شریف صلوات نیز باعث استجابت دعا می شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha