جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 358673
۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
حادثه منا

حوزه/ سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که تا کنون بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. جان باختن ۱۲۵ نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از ۶۰ نفر هم زخمی شده اند و دولت عربستان هیچ مسئولیتی را در این فاجعه نمی پذیرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به نقل از رسانه ها روز پنجشنبه (امروز) در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا، حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه آفرین شد و صدها نفر کشته و زخمی شدند.

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که تا کنون بیش از 1200 نفر کشته و حدود 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن 125 نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از 60 نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.

از سوی دیگر به گفته مقامات سعودی این حادثه به دلیل ازدحام بالای جمعیت اتفاق افتاد که عربستان تا کنون زخمی شدن 863 را تأیید کرده است.

مسئولان عربستانی از جمله وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت کشور عربستان مسئولیت وقوع این حادثه را بر عهده حجاج دانستند.

با وقوع این حادثه برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند ازدحام جمعیت برای رسیدن به ایستگاه قطار در این منطقه یکی از دلایل اولیه این حادثه بوده است؛ بیشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام می‌شود.

پایگاه خبری العاجل عربستان نیز خبر داده که خیابانی که این حادثه در آن رخ داده خیابان رابط میان چادرهای ایجاد شده برای حجاج بوده و گزارش برخی رسانه‌ها درباره اینکه این حادثه در مسیر رمی جمرات رخ داده را رد کرده است.

 

روزنامه «الوطن»، عربستان گزارش داد که با افزایش شمار قربانیان، بیمارستان‌ها و هلال احمر عربستان به حالت آماده باش درآمده‌ و مجروحان بین سه بیمارستان توزیع خواهند شد؛ وزارت بهداشت عربستان نیز به حالت هشدار درآمده و وضعیت قرمز اعلام کرده است.

آمار قربانیان کشورهای دیگر

* شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده هیچ کدام از حجاج لبنانی در میان کشته شدگان نیستند.

* پایگاه خبری «الشروق»، به نقل از وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که یک نفر از حجاح مصری در حادثه امروز سرزمین منا کشته و 10 تن دیگر زخمی شده‌اند.

* کویت نیز خبر داده که هیچکدام از حجاج این کشور در این حادثه کشته یا زخمی نشده‌اند از سوی دیگر اما الجزائر اعلام کرد که 6 نفر از حجاج این کشور کشته و 7 تن دیگر زخمی شده‌اند.

اوضاع پس از حادثه

منابع عربستانی گزارش دادند که بجز خیابان شماره 204 محل ورودی به پل جمرات که حادثه در آن اتفاق افتاده است، در سایر مسیرهای مربوط به رفت و آمد زائران برای رمی جمرات شرایط عادی است و نیروهای امنیتی و امدادی برای کنترل اوضاع تلاش می کنند.

درهمین راستا 400 نیروی امنیتی به منطقه حادثه و مناطق اطراف اعزام شدند.

امیرعبداللهیان: عربستان را مسوول می دانیم

درهمین حال حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه از تشکیل ستادی ویژه در این وزارتخانه برای رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا خبر داد.

وی گفت: سفارت ، سرکنسولگری ، سازمان حج و زیارت و همه دستگاههای ذیربط کشورمان در مکه مکرمه نیز با مدیریت مستقیم نماینده ولی فَقِیه و سرپرست حجاج ایرانی در حال رسیدگی فوری به وضع اسیب دیدگان هستند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: مقامات عربستان سعودی مسئول این حادثه هستند و باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار بعمل اورند.

وی گفت: بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض است.

شخصیت های پاکستانی: عربستان ضعیف و غیر مسوولانه عمل می کند

 در پی حادثه غم انگیز امروز در مراسم رمی جمرات در منا ، شخصیت های دینی-سیاسی پاکستان از عملکرد ضعیف عربستان در حفظ امنیت جانی حجاج انتقاد کرده و دلیل عمده آن را سرگرم بودن مقامات سعودی به حمله نظامی به یمن عنوان کردند.

شخصیت های پاکستانی روز پنجشنبه تاکید کردند که عربستان در قبال پول زیادی که از کشورها و حجاج بابت اسکان، خدمات دهی و تامین امنیت حجاج دریافت می کند، باید در این زمینه مسوولانه عمل کند.

جهانگیری دستور بسیج امکانات داد

معاون اول رییس جمهوری به محض اطلاع از حادثه ناگوار که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از حجاج ایرانی شد ضمن تماس فوری با نماینده ولی فقیه ، سرپرست حجاج ایرانی، رییس سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران درعربستان سعودی، دستور لازم برای بکارگیری تمامی امکانات برای رسیدگی به آسیب دیدگان ایرانی این حادثه را صادر کرد.

اسحاق جهانگیری اعلام کرد: مسوولیت امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام بر عهده دولت عربستان سعودی است که باید به وظایف خود عمل کند و عواقب هر گونه اهمال و بی توجهی این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود.

دکتر جهانگیری همچنین ضمن دستور تشکیل فوری ستادی ویژه در وزارت امور خارجه برای تسریع در انجام هماهنگی های لازم و امدادرسانی موثرتر از مسوولان خواست در اسرع وقت نتیجه اقدامات صورت گرفته در این خصوص را برای رفع نگرانی زائران ایرانی به اطلاع ملت شریف و صبور کشورمان برساند .

تیم حقیقت یاب از همه کشورهای اسلامی

منصور حقیقت پور نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پی حادثه رمی جمرات در صحرای منا اعلام کرد که باید تیم حقیقت یاب از همه کشورهای اسلامی برای بررسی این حادثه در مکه مکرمه تشکیل شود.

وی با تاکید براینکه دولت ملک سلمان و آل سعود کفایت لازم و کافی را برای اداره حرمین شریفین ندارد ،گفت: باید تیم حقیقت یاب برای کشف علل این حادثه از همه کشورهای اسلامی تشکیل شده و این تیم برای بررسی های بیشتر به سرعت عازم این منطقه شود.

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر درمجلس شورای اسلامی با تصریح بر ضرورت تشکیل منطقه آزاد اسلامی در دنیا، افزود: به طور قطع مکه و مدینه متعلق به آل سعود و ملک سلمان نبوده و حرمین شریفین متعلق به همه جهان اسلام است، بنابراین منطقه آزاد اسلامی مکه و مدینه باید تشکیل شود و مدیریت جهان اسلام هم برخانه خدا حاکم شود.

وی افزود: بر این اساس مردم مسلمان دنیا که در طول عمر خود یک مرتبه فرصت زیارت برای آنها فراهم می شود، در امنیت بسر می برند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با یادآوری ضرورت تشکیل تیم حقیقت یاب در مکه مکرمه، تصریح کرد: البته وزارت امور خارجه نیز باید با احضار سفیر عربستان توضیحات لازم را جویا شود، زیرا جان هموطنان ما که نباید با سوء مدیریت مقامات عربستانی به همین راحتی از دست برود.

واکنش مقامات جنوب شرق

وزارت امور خارجه اندونزی روز پنجشنبه درپی کشته شدن بیش از 800 نفر از زائران خانه خدا و جراحت صدها نفر از آن ها خط تلفن ویژه برای ارائه آخرین اطلاعات راه اندازی کرد.

دولت اندونزی پیش از این نیز اعلام کرده بود درصدد است از گروه بن لادن در عربستان سعودی به دلیل سهل انگاری و سقوط جرثقیل در شهر مکه مکرمه که باعث مرگ 107 نفر از جمله 13 اندونزیایی شد، شکایت کند.

روزنامه 'نیو استریت تایمز' مالزی نیز هفته گذشته پس از کشته شدن 7 مالزیایی و زخمی شدن 10 نفر در حادثه سقوط جرثقیل، از مقامات عربستان خواسته بود به ایمنی حجاج بیشتر اهمیت دهند.

وزارت امور خارجه اندونزی پس از کشته شدن صدها زائر خانه خدا در رمی جمرات جمع آوری اطلاعات و ثبت زائران این کشور را آغاز کرده تا از وضعیت آن ها آگاه شود هر چند مرگ یک زائر تایید شده است.

وزارت خارجه اندونزی همچنین یک خط ویژه تلفنی برای ارائه اطلاعات به مردم راه اندازی کرد.

خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) اعلام کرد براساس اطلاعات دریافتی تاکنون یک تبعه این کشور در اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا کشته شده و شناسایی زائران اندونزی آغاز شده است.

سازمان حج مالزی (تابونگ حاجی) اعلام کرد زائری از مالزی نباید در منا و در خارج از مکه مکرمه کشته و یا مصدوم شده باشد، چون براساس جدول زمانی و مکانی نباید زائری از مالزی در این محل باشد.

'جمیل خیر باهاروم' وزیر امور مذهبی دولت مالزی، گفت که به رغم این موضوع سرشماری از زائران این کشوردر حال انجام است.

وی گفت که براساس جدول زمانی تعیین شده توسط تابونگ حاجی قرار نبود زائری از مالزی ساعت 11 به وقت محلی عربستان که حادثه منا رخ داده است در آن محل باشد و نوبت زائران مالزی بعد از این ساعت تعیین شده بود.

'ابراهیم یعقوب' وزیر مسئول در امور مسلمانان سنگاپور نیز اعلام کرد همه زائران این کشور در مکه سالم هستند.

وی در پیامی در صفحه فیسبوک خود ضمن ابراز همدردی با خانواده حجاج کشته شده در منا، نوشت ممکن است همه زائران به دلیل مصدومیت قادر به تکمیل اعمال حج نشوند و باید برای سلامتی آن ها دعا کرد.

روزنامه نیو استریت تایمز مالزی هفته گذشته نوشت: سوال بسیاری از افراد جامعه به خصوص خانواده زائران خانه خدا در مورد اولویت ایمنی زائران مکه مکرمه است که مقامات عربستان باید در نظر بگیرند.

کشتار در یمن به جای برقراری امنیت زائران

 «محمد امین ماجومدر» رییس فدراسیون مهاجران روسیه با اشاره به وقایع پرتلفات حج سال جاری درعربستان سعودی، گفت: ریاض به جای اینکه وظیفه خود را در قبال جهان اسلام بویژه تامین امنیت زائران انجام دهد، ضمن ادامه ارتباط با رژیم صهیونیستی، مردم یمن را قتل عام می کند.

وی در این باره اظهار کرد: حادثه جان باختن بیش از 800 زائر وزخمی شدن صدها نفر دیگر درمبارک ترین عید مسلمانان (قربان)، نشانه ای است که عربستان باید به بی توجهی در برابر وظایف خود در قبال جهان اسلام وسرنوشت مسلمانان پایان دهد.

رییس فدراسیون مهاجران روسیه درادامه تاکید کرد: سقوط جرثقیل درامن ترین ومقدس ترین مکان زیارتی جهان اسلام وهمچنین واقعه تاسفبار جان باختن شمار زیادی از میهمانان خانه خدا با صدها قربانی، نشان می دهد عربستان در مدیریت حج ناتوان است، ولی همزمان جنگنده های این کشور به صورت شبانه روزی یمن را بمباران می کنند و مردم این کشور را به خاک و خون می کشند.

مقام مسلمان روسی اظهارکرد: بمباران یمن وبی توجهی به وضعیت فلسطینیان توسط ریاض درحالی ادامه دارد که عربستان به روابط پنهان وآشکار خود با اسراییل ادامه می دهد، درحالیکه رژیم صهیونیستی بزرگترین خطر برای جهان اسلام است.

ماجومدر ادامه داد : اکنون وقایع پیاپی جان باختن زائران براثر حوادث ناشی از بی مسئولیتی درمدیریت حج به گونه ای نگران کننده است، که نیاز است سران کشورهای اسلامی برای بهبودی وضعیت برگزاری بزرگترین مراسم جمعیتی و عبادی جهان تصمیم لازم را بگیرند و سازمان همکاری اسلامی نیز می تواند در این زمینه پیشگام و هماهنگ کننده باشد.

وی در پایان اظهارکرد: مسلمانان باید بیش ازگذشته دربرابر همگرایی های ریاض وتل آویو که علیه جهان اسلام هدف گیری شده، هوشیار باشند ومخالفت های خود را اعلام کنند تا فلسطینیان دربرابر رژیم صهیونیستی تنها نمانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha