جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله صافی گلپایگانی

حوزه/ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی گفتند: شعر، رسانه بسیار تاثیرگذاری است که باید در معرفی فرهنگ گران سنگ اهل بیت علیهم السلام نقش سازنده و بی بدیل خود را در عصر حاضر ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید در دیدار اعضای هیئت مدیره کانون مداحان و شاعران آئینی شعر،  اظهارداشتند:  شعر، رسانه بسیار تاثیرگذاری است که باید در معرفی فرهنگ گران سنگ اهل بیت علیهم السلام نقش سازنده و بی بدیل خود را در عصر حاضر ایفا کند.

ایشان  خطاب به اعضای هیئت مدیره کانون مداحان و شاعران آئینی گفتند: وظایف خطیری که کانون شما در امر آموزش و دانش افزایی مداحان و شاعران بر عده دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است و معرفی مولفه‌های امری و پرهیزیِ مطرح در شعر ولایی و آشناساختن اعضای کانون با مقوله مهم آسیب شناسی مطرح در حوزه شعر آئینی کاری ضروری و ستودنی است.

این مرجع تقلید به اعضای کانون مداحان و شاعران آئینی توصیه کردند که با بررسی مطالبی که در این دیدار مطرح شده نسبت به آگاهی بخشی اعضای کانون اقدام کنند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی پس از شنیدن گزارش عباس حیدرزاده، نایب رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی استان قم از فعالیت‌های کانون در بعد آموزشی و اعتلای سطح علمی و بصیرت افزایی اعضا و سایر اقدامات انجام شده ابراز رضایت و خوشنودی کردند.

به احترام شاعران دردآشنا بر می‌خیزم

در این دیدار استاد محمد علی مجاهدی به ارائه  قطعه شعر عاشورایی پرداخت که حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تحت تاثیر قرار داده و این مرجع تقلید گفتند: من به احترام شما که شاعر دردآشنای اهل بیت علیهم السلام هستید بر می‌خیزم و می‌ایستم.

این رفتار محبت‌آمیز آیت‌الله صافی گلپایگانی مداحان و شاعران پیشکسوت آئینی را تحت تاثیر قرار داده و به عظمت روحی این مرجع تقلید و فروتنی مثال زدنی ایشان بیش از پیش پی بردند.

در ادامه، رئیس هیئت مدیره کانون مداحان و شاعران آئینی استان قم که به پدر شعر آئینی کشور مشهور است، با اشاره به حادثه منا گفت: رسالت شاعران متعهد آئینی در این مقطع حساس تاریخی ایجاب می‌کند که آلام تحمیل شده بر جهان اسلام را در نهایت قوت و قدرت به تصویر کشند و ظلم‌هایی که بر امت اسلامی یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین توسط دست نشاندگان استعمار جهانی و ایادی مسلمان نمای صهیونیسم خونخوار در کشورهای به ظاهر اسلامی روا داشته می‌شود، به شدت محکوم کنند.

شاعران آئینی به تعهد خود عمل کنند

وی افزود: شاعران آئینی باید به تعهد تاریخی خود در برخورد تمام عیار با حرکت مشکوک و مزورانه آل سعود و شاهزاده‌های مزدور و جنایت پیشه این نظام اسلام ستیز منطق گریز عمل کنند.

دبیر شعر آئینی کشور با استناد به چند حدیث نبوی و روایت متقن از منابع دست اول و معتبر شیعه و اهل سنت، یادآور شد که شعر جهت بخش اعتراض و پایداری و بیداری در قلمرو موضوعی شعر آئینی ریشه‌های وحیانی و روایی دارد و رسول گرامی اسلام(ص) به شاعران دردآشنای هم‌روزگار خود نهیب می‌زدند که «ابهت و سیطره پوشالی دشمنان را در هم بکوبید»، «سوگند به آن خدایی که جان من در کف باکفایت اوست تحمل سروده‌های دشمن شکن شما برای آنان از تحمل زخم تیر دشوارتر است.» و «مومن واقعی کسی است که همزمان باسه حربه برای پاسداری از ایمان می‌جنگد: جان و شمشیر و زبان.»

مجاهدی در ادامه سخنان خود گفت: اگر حدود 45 سال پیش در زمان ستمشاهی، امثال مرا به جرم صدور مجوز چاپ و انتشار بیانیه تاریخی مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی در محکومیت به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی، حدود 18 ساعت در ساواک تحت بازجویی و شکنجه‌های روانی قرار می‌دادند و به محل چاپخانه علمیه قم هجوم می‌بردند و مدیر و کارگران چاپخانه را به دلیل انتشار یک اعلامیه ساعت‌ها بازداشت و شکنجه می‌کردند که چرا به اسرائیل توهین کرده‌اند و موجبات سرافکندگی نظام ستمشاهی را فراهم ساخته‌اند، امروز به برکت این انقلاب و خون‌های پاکی که در دفاع از اسلام و حاکمیت نظام اسلامی ریخته شد، دیگر غاصبان جنایتکار سرزمین فلسطین از واکنش‌های ارزشی و مکتبی من و شما خواب امن و راحت ندارند.

وی ادامه داد: باید شکر این نعمت بزرگ الهی را با اشعار توفنده و سروده‌های کوبنده ادا کنیم و به ندای مظلومانه امت اسلامی در جای جای این جهان با اشعار رهایی بخش خود، پاسخ در خوری بدهیم.

شعرخوانی حضرت  آیت‌الله صافی گلپایگانی و فرزند وی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن صافی از دیگر برنامه‌هایی بود که فضای حاکم بر این دیدار صمیمی را صبغه معنوی بخشیده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha